Spedycja lotnicza — tak najszybciej sprowadzisz towary z Chin
Bez wątpienia transport lotniczy należy do najszybszych sposobów przewozu ładunków. Pozwala on na dostarczenie ładunku z ChRL do Europy w czasie krótszym niż 1 tydzień. Ma jednak także swoje ograniczenia, wśród których najważniejszym jest wielkość przesyłki. Kontenery wykorzystywane w spedycji lotniczej są mniejsze. Mniejsza jest także ładowność samolotów w porównaniu do składów kolejowych, nie wspominając już o kontenerowcach. Co więcej, transport lotniczy jest najdroższy, co sprawia, że jest stosowany głównie do przesyłek wymagających natychmiastowego dostarczenia, bez względu na rachunek kosztów.Fracht morski — tradycyjna forma przewozu produktów z ChRL
Transport morski jest zdecydowanym liderem w zakresie wolumenu przewożonych towarów z Chin. Ogromne kontenerowce przeznaczone są do przewozu tysięcy jednostek ładunkowych. Popularność tego środka transportu wynika z zazwyczaj (bo nie zawsze) najniższych cen za przewóz jednostkowego kontenera. Jednocześnie fracht morski zapewnia najdłuższy transit time ze wszystkich dostępnych środków transportu. Przewóz kontenera za pomocą spedycji morskiej trwa 50-60 dni. Czas ten może ulec wydłużeniu, jeśli ładunek zostanie objęty rolowaniem kontenerów, co jest sytuacją powszechną w transporcie morskim. Co więcej, fracht morski jest dość wrażliwy na warunki atmosferyczne i zdarzenia losowe. Nie sprzyja mu także wzrastający wolumen przewozu, który musi być realizowany na szlaku o ograniczonej przepustowości. Transport ładunków drogą morską z Chin do Europy prowadzi przez Kanał Sueski, którego światło często blokowane jest przez kontenerowce. Przykładem są wydarzenia z 2021 r., kiedy to kontenerowiec Ever Given przez 6 dni zablokował przesmyk, w wyniku czego światowe łańcuchy dostaw wydłużyły się o ponad miesiąc.Pandemia uwidoczniła wiele słabych punktów frachtu morskiego. Rozciągnięcie łańcuchów dostaw, lockdowny powodujące zamrożenie realizacji usług transportowych, brak możliwości określenia dokładnego czasu dostawy, ogromna fluktuacja cen czy braki towarów na europejskich półkach sklepowych sprawiały, że przedsiębiorcy zaczęli szukać alternatywnych rozwiązań transportowych umożliwiających sprostanie nowym wyzwaniom europejskiego rynku. To właśnie pandemia uzmysłowiła importerom, że dla konsumentów istotniejsza jest dostępność produktów w sklepach, niż ich cena.
Transport kolejowy — optymalizacja kosztów i czasu dostawy
Dla pojawiających się problemów w transporcie morskim alternatywą okazały się ekspresowe pociągi towarowe. Fracht kolejowy okazał się mniej wrażliwy na lockdowny i bardziej elastyczny w zakresie ustalania tras przejazdu pociągów towarowych. Ograniczenia pracy jednego z hubów nie powodowały likwidacji możliwoci transportu z innego terminala przeładunkowego. W dodatku kolej oferowała konkurencyjne ceny za przewóz ładunków przy znacznie krótszym niż statki czasie dostawy. Co więcej, często ekspresowe pociągi towarowe zapewniały tańszy przewóz jednostki ładunkowej, niż kontenerowce.Obecnie fracht kolejowy realizowany pomiędzy Chinami a Polską zapewnia transit time na poziomie 9-14 dni dla przewozu pomiędzy terminalami w ChRL a Małaszewiczami w Polsce i 22-28 dni dla usługi door-to-door. To często 3 razy szybciej, niż transport kontenerowcem. Kolej pozwala również na dokładniejsze szacowanie czasu dostawy oraz daje możliwość nadzoru nad przewozem — klienci są codziennie informowani o lokalizacji składu, co pozwala elastycznie dostosowywać procesy magazynowe i zaopatrzeniowe w firmie. Krótszy czas dostawy to także krótsze zaangażowanie środków finansowych i szybszy obrót pieniądza w firmie. Warto podkreślić, że ekspresowe pociągi towarowe dają możliwość
przewozu dużego wolumenu kontenerów. Umożliwiają to nie tylko długie składy, ale także częstotliwość — obecnie do Małaszewicz w tygodniu trafia kilkadziesiąt składów kolejowych, co gwarantuje możliwość dostawy nieograniczonej liczby towarów.
A jak kształtują się ceny za przewóz kontenerów ekspresowymi pociągami towarowymi? Bezsprzecznie kolej jest znacznie tańsza, niż transport ładunku samolotem. Co zaskakujące — bywa także tańsza, niż przewóz towarów kontenerowcem. Warto również podkreślić, że fracht kolejowy jest szczególnie korzystny dla transportu drobnicowego. Obecnie cennik usług realizowanych przez ekspresowe pociągi towarowe z Chin ustalany jest 1 raz w miesiącu. Dlatego też warto elastycznie podchodzić do tematu organizacji przewozu towarów i każdorazowo weryfikować cenę za usługę.