Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Postępy w projektach dekarbonizacji

Utworzona: 2022-08-17


Rozpoczęła się budowa nowego ośrodka dekarbonizacji w Bilbao, który będzie składał się z fabryki paliw syntetycznych i zakładu przetwarzania odpadów miejskich.

Wraz z budową nowych zakładów, Repsol kontynuuje swoje zaangażowanie w dekarbonizację, dążąc do osiągnięcia celu zerowej emisji netto do roku 2050. Strategia firmy jest w pełni zgodna z celami wyznaczonymi zarówno przez Unię Europejską, jak i rząd Hiszpanii. Przedstawiony w ubiegłym roku przez Komisję Europejską pakiet Fit for 55 wspiera wdrażanie paliw o niskim śladzie węglowym, wytwarzanych z odpadów lub ze źródeł niebiologicznych, takich jak paliwa syntetyczne, podobnie jak w przypadku mających powstać zakładów. W ten sposób odpady, które w przeciwnym razie trafiłyby na składowiska, mogą być ponownie wykorzystane, dzięki czemu ich ślad środowiskowy ulega zmniejszeniu zgodnie z zasadą gospodarki o obiegu zamkniętym. W instalacji odpady będą przetwarzane na oleje lub gazy, które będą wykorzystywane jako substytut surowców, których rafineria Petronor normalnie używa w swoich procesach.

Głównym partnerem Repsol w budowie fabryki paliw syntetycznych jest firma Saudi Aramco. Inwestycja to jeden z referencyjnych projektów realizowanych w ramach jej strategii transformacji przemysłowej. Zakład stanowi najnowocześniejsze wyzwanie technologiczne, ponieważ wymaga opracowania metody przekształcania CO2 i wodoru w paliwa syntetyczne o takich samych właściwościach jak tradycyjne paliwa komercyjne. Laboratorium Technologiczne pracuje nad opracowaniem metody tworzenia nowego paliwa wraz z zespołem naukowców z obu firm. Proces składa się z kilku etapów, będących na różnym poziomie zaawansowania, które muszą trzeba zintegrować i przeskalować w celu wdrożenia w zakładzie demonstracyjnym. Aby osiągnąć te cele, Repsol i Saudi Aramco pozyskały również jako partnerów technologicznych brytyjską firmę Johnson Matthey i francuską firmę Axens. Nowe rozwiązania zostaną po raz pierwszy zastosowane w fabryce paliw syntetycznych w Bilbao.

Mająca wkrótce ruszyć faza budowy potrwa dwa lata. Elektrownia będzie jednym z największych obiektów tego typu i będzie kosztować ok. 103 mln euro. Przy rocznej produkcji 2100 ton będzie dostarczać zrównoważone paliwa do samochodów, ciężarówek, statków i samolotów bez konieczności modyfikacji silnika. Jest to zatem realna opcja dla dekarbonizacji sektorów, takich jak lotnictwo i transport ciężki, gdzie elektryfikacja nie jest obecnie alternatywą.

Do zasilania elektrowni wykorzystany zostanie CO2 wychwycony w rafinerii Petronor, gdzie będzie zainstalowany elektrolizer o mocy 10 MW do produkcji wodoru z wykorzystaniem energii odnawialnej. Obiekt ten jest jednym z projektów objętych Baskijskim Korytarzem Wodorowym.

Drugi projekt dekarbonizacji skupia się na odzysku odpadów miejskich, takich jak papier, tektura, tworzywa sztuczne i tkaniny. Materiały te, po zakończeniu okresu ich użytkowania, nadal zawierają energię, którą można wykorzystać do wytwarzania produktów potrzebnych społeczeństwu, takich jak paliwa o niskim śladzie węglowym i inne produkty dla przemysłu petrochemicznego.

Źródło: Repsol
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels