Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Czas na wymianę akumulatora? Podpowiemy co i jak

Utworzona: 2022-05-31


Choć jego znaczenie doceniane jest głównie zimą, to także latem warto mieć na uwadze stan akumulatora i w razie potrzeby wymienić go na nowy.

Po co w samochodzie akumulator?

Najbardziej oczywistym zadaniem akumulatora jest dostarczenie prądu do rozrusznika, który odpowiada za uruchomienie jednostki napędowej. Dlatego też stosuje się czasem nazwę „akumulator rozruchowy” – szczególnie w samochodach hybrydowych i elektrycznych, dla rozróżnienia od tak zwanych akumulatorów trakcyjnych (które przechowują energię elektryczną wykorzystywaną przez pojazd do poruszania się).

Poza tym akumulator podtrzymuje też napięcie w instalacji elektrycznej samochodu, co umożliwia zachowanie pamięci ustawień pojazdu, od sterownika silnika zaczynając, na zapisanych w radioodtwarzaczu rozgłośniach radiowych kończąc.

Rynek obfituje w różne rodzaje akumulatorów

Najprostszym i zwykle najtańszym z nich jest tradycyjna bateria kwasowo-ołowiowa, oznaczana jako SLI bądź SLA. Jest to odpowiedni wybór głównie dla samochodów nieco starszych, o stosunkowo mało rozbudowanej instalacji elektrycznej – nie nadaje się do stosowania w nowocześniejszych, bogato wyposażonych autach, szczególnie tych dysponujących układami start-stop i odzysku energii (rekuperacji).

Obecnie szybko zyskują na popularności akumulatory AGM oraz EFB (Enhanced Flooded Battery; stosuje się też skróty AFB oraz ECM). Takie baterie są trwalsze od kwasowo-ołowiowych (pod warunkiem prawidłowego użytkowania) i z powodzeniem mogą być stosowane w nowoczesnych pojazdach z bogatym wyposażeniem i systemami start-stop.

Ze względu na swoją specyficzną konstrukcję baterie AGM nie muszą być montowane w pozycji poziomej – elektrolitem są w nich nasączone maty z włókna szklanego, jak wskazuje nazwa (AGM pochodzi od słów Absorbent Glass Mat) – nie ma więc ryzyka wycieku. Nie powinny być natomiast montowane w komorze silnika ze względu na niską odporność na wysoką temperaturę – w takich przypadkach lepiej sprawdzą się akumulatory EFB/AFB/ECM.

Poza tym na rynku jest jeszcze kilka innych typów baterii, jak choćby żelowe (oznaczane jako GEL) – ale zwykle mają wąski zakres zastosowań i niekoniecznie nadają się do samochodu jako akumulator rozruchowy.

Jak wybrać odpowiedni akumulator?

Zasada jest prosta: należy stosować akumulator zalecany przez producenta. Dotyczy to zarówno jego parametrów elektrycznych (pojemności wyrażanej w amperogodzinach oraz prądu rozruchowego, podawanego w amperach), jak i typu. Dla przykładu – baterii AGM czy EFB stosowanych w danym aucie na tak zwany pierwszy montaż nie wolno wymieniać na prostsze akumulatory kwasowo-ołowiowe. Mogłyby one szybko ulec uszkodzeniu lub przedwcześnie się zużyć.

Zdarza się, że z różnych powodów potrzebna jest pomoc eksperta. Niezależnie, czy tym powodem są trudności w dobraniu nowego akumulatora, czy może tylko chęć upewnienia się, że dobrze wybraliśmy – specjaliści Inter Cars z chęcią pomogą w tej kwestii. Trzeba tylko pamiętać, by przed kontaktem z pracownikiem infolinii przypomnieć lub spisać sobie podstawowe dane dotyczące samochodu: markę, model, rocznik i wersję silnikową.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE