W eliminacjach do tegorocznych finałów mistrzostw wzięło udział 3300 dwuosobowych zespołów uczniowskich – to niemal dwa razy więcej niż w poprzedniej edycji zawodów. Eliminacje odbyły się 25 marca w formule online, a uczestnikom kibicowali goście i partnerzy wydarzenia w studiu zlokalizowanym na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Na ogromnym ekranie można było śledzić zmagania młodych mechaników, którzy zgromadzeni w swoich szkołach rozwiązywali testy online (połączenia z półfinalistami odbyły się z wykorzystaniem Google Meet). Zawodnikom kibicowali online partnerzy wydarzenia oraz ambasadorowie PLATINUM Orlen Oil (producent wyrobów tej marki jest parterem strategocznym wydarzenia): kierowcy rajdowi Robert Kubica i Kuba Przygoński, żużlowy mistrz świata i Europy Bartosz Zmarzlik oraz Miko Marczyk, najmłodszy w historii rajdowy mistrz Polski. Na miejscu w studiu dopingował młodych ludzi Grzegorz Duda, współtwórca i ambasador Mistrzostw Mechaników i Akademii Młodego Mechanika, mistrz rajdowy oraz gospodarz programów „Garaż Dudy” i „101 napraw” w TVN Turbo.
Grzegorz Duda był również gospodarzem i głównym prowadzącym finałową rozgrywkę (wspomagał go organizator mistrzostw Adrian Dekowski), której miejscem były ponownie targi motoryzacyjne Poznań Motor Show. Przez trzy targowe dni młodzież i zawodowcy mierzyli się ze sobą w sześciu kategoriach: Młody Mechanik. Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych, Młody Mechanik Motocyklowy, Elektromobilni i Mechanik Zawodowy.
Tradycją imprezy stały się połączenia z ambasadorami, którzy przed rozpoczęciem konkursowych zmagań dodawali uczestnikom otuchy i zagrzewali do walki. Tak było i tym razem. "Za chwilę odpalicie rakietę swojej zawodowej kariery. Musicie ocenić swój potencjał, a później uparcie dążyć do celu" – powiedział drugiego dnia finałów Miko Marczyk. "Ważna jest koncentracja na zadaniu i pewność siebie, ale nie za duża, bo wtedy można popełnić błąd" – instruował Robert Kubica.
Przedstawicieli naszej redakcji, co zrozumiałe, najbardziej interesowała rywalizacja w kategorii Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych. W finałowych zmaganiach walczyło o punkty 30 zespołów dwuosobowych. W przygotowanie pytań/zagadnień z zakresu "wagi ciężkiej" zaangażowali się partnerzy mistrzostw: Grupa DBK, Febi, Integra, Neo Tools, Platinum Orlen Oil, Texa, Varta, ZF Aftermarket oraz Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego.
W części teoretycznej uczniowie szkół ponadpodstawowych mieli 30 minut na udzielenie odpowiedzi na 30 pytań z różnych obszarów "ciężkiej motoryzacji". Później duety uczniowskie przemieszczały się od stoiska do stoiska i prezentowały swoją wiedzę i umiejętności na temat zagadnień bardziej szczegółowych. Dla przykładu przy stoisku ZF Aftermarket zawodnicy musieli się wykazać wiedzą dotyczącą budowy i działania zautomatyzowanej skrzyni biegów As Tonic drugiej generacji, przedstawiciele Grupy DBK zapytali ich m.in. o rolę mechanizmu różnicowego, a przy stoisku Neo Tools musieli określić w przybliżeniu (10-procentowa tolerancja błędu) masę własną dużego klucza warsztatowego i precyzyjnie nawiercić otwór.
Oto trzy ekipy, które zdobyły najwięcej punktów w kategorii ciężkiej:
1) Dawid Szymoniak, Szymon Kępa - Zespół Szkoł Mechanicznych nr 1 w Krakowie;
2) Piotr Żelawski, Oliwer Jeger - Zespół Szkół Mechanicznych w Opolu;
3) Dawid Machunik, Adrian Chmiel - Zespół Szkół Samochodowych w Rzeszowie.
Zwycięzcy w pozostałych kategoriach:
MECHANIK ZAWODOWY: Daniel Koć z miejscowości Jabłonna Lacka;
MŁODY MECHANIK: Bartłomiej Szczygieł, Adrian Maliszewski - Zespół Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Radzyniu Podlaskim;
ELEKTROMOBILNI: Jakub Sobolewski, Mateusz Koszczuk - Zespół Szkół Mechanicznych w Białymstoku;
MŁODY MECHANIK MASZYN ROLNICZYCH: Karol Durasiewicz, Jakub Goliński - Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Radomiu;
MŁODY MECHANIK MOTOCYKLOWY: Przemysław Przybysz, Patryk Czubrzyński - Zespół Szkół nr 2 im. Tadeusza Kościuszki w Garwolinie.
Tekst i zdjęcia: etransport.pl
Utworzona: 2022-04-14