
Mobilne stacje diagnostyczne zostały skonstruowane i wykonane w Polsce z wykorzystaniem przede wszystkim podzespołów i materiałów od rodzimych producentów. W naszym kraju wykonano także kompletną zabudowę pojazdu, linię CERTUS wraz z systemem jej rozładunku i załadunku, a także oprogramowanie służące do sterowania urządzeniami diagnostycznymi. Mobilna stacja zawiera szereg innowacyjnych rozwiązań technicznych, zarówno w zakresie konstrukcji zabudowy, jak i w urządzeniach diagnostycznychSpecjalistyczna zabudowa o nazwie Mobilna Jednostka Diagnostyczna została wykonana na dwuosiowym podwoziu ciężarowym IVECO Eurocargo. Z kolei Mobilna Linia Diagnostyczna (MLD) to urządzenie, które służy do badania stanu technicznego pojazdów pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz emisji spalin. Rozładunek i przygotowanie do pracy linii diagnostycznej trwa około 20 minut i może te czynności wykonać jedna osoba. Urządzenie może pracować na niewielkiej powierzchni, praktycznie o każdej porze dnia i nocy, oraz w różnych warunkach pogodowych, co rozszerza listę możliwych do wykorzystania miejsc kontroli.
– podkreślił Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP.

Specjalistyczny kontener MJD został podzielony na przedziały, w których znajdują się: agregat prądotwórczy, linia diagnostyczna z systemem jej załadunku i rozładunku (podpory, żuraw), magazyn wyposażenia oraz część operatorsko-biurowa. Dostęp do poszczególnych przedziałów odbywa się przez drzwi lub hydroburty – te ostatnie są otwierane automatycznie na całej szerokości linii diagnostycznej i przedziału magazynowego.
Stacja MLD jest wyposażona w elementy uniwersalnej linii CERTUS oraz automatycznie rozkładane rampy najazdowe, dzięki czemu umożliwia badanie niemal wszystkich typów pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Badanie można prowadzić dwukierunkowo, bez względu na to, z której strony pojazd wjedzie na linię. Inspektor w trakcie pracy ma możliwość bieżącego odczytu badanych parametrów oraz sterowania urządzeniami przy użyciu wygodnego i wytrzymałego tabletu, a oprogramowanie archiwizuje wyniki pomiarów. Linia diagnostyczna i otoczenie pojazdu są również stale monitorowane, a przebieg kontroli jest rejestrowany.

Mobilna stacja zapewnia inspektorom komfortowe warunki pracy. Przedział biurowy jest klimatyzowany i ogrzewany. Są tu dwa biurka z zamykanymi szafkami oraz fotele dla 4 osób. Naturalne oświetlenie wnętrza zapewniają duże okna znajdujące się na każdej ścianie. W specjalnej zabudowie zamontowane są: sterowanie systemem oświetlenia i agregatem prądotwórczym oraz komputer obsługujący linię diagnostyczną.
WSOP realizuje kontrakt dla ITD wspólnie z firmą Gibas Service Center, która odpowiada za dostarczenie podwozi Eurocargo oraz z wykonawcą nadwozia. Umowa zakłada także przeprowadzenie szkoleń dla inspektorów z zakresu prowadzenia badań technicznych pojazdów. Realizacja zlecenia potrwa do końca 2022 roku.
Jest to drugi projekt, jaki firma WSOP realizuje na rzecz ITD. W 2018 roku dostarczono do WITD w Katowicach mobilną stację diagnostyczną wykonaną w innej technologii, z wykorzystaniem bardziej kompaktowych rozwiązań. Walory użytkowe tego urządzenia są wysoko oceniane przez śląskich inspektorów. Urządzenie to zostało również nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich w 2020 roku.
Źródło: WSOP