FRANCJA
Od 1 listopada 2021 roku we Francji zgodnie z nowymi przepisami, w okresie od 31 listopada od 31 marca wszystkie pojazdy poruszające się w niektórych regionach górskich muszą być wyposażone odpowiedni osprzęt zimowy, w zależności od typu lub klasy pojazdu. Więcej informacji poniżej.
Francuskie przepisy dotyczące wyposażenia zimowego pojazdów
HISZPANIA
1 lipca br. wszedł w życie dekret królewski 159/2021 ustanawiający zasady w tym zakresie. Rozporządzenie dotyczy wszystkich pojazdów poruszających się na terenie Hiszpanii, należących zarówno do przewoźników krajowych jak i zagranicznych. Nowe przepisy ograniczają możliwość pomocy drogowej w przypadku awarii pojazdu: co do zasady nie będzie już dozwolone udzielanie pomocy na samym poboczu. Szczegółowe informacje poniżej.
Hiszpania: nowe wytyczne w przypadku awarii pojazdu
✅ Naklejki martwego pola
Na początku października 2021 roku Hiszpańska Generalna Dyrekcja Ruchu Drogowego opublikowała instrukcję, w której zachęca użytkowników do dobrowolnego oznaczania martwych punktów w pojazdach. DGT podkreśla, że celem tych działań jest ochrona najbardziej narażonych użytkowników i unikanie niebezpiecznych sytuacji w celu zmniejszenia liczby wypadków. Szczegóły poniżej.
Francja wymaga, Hiszpania zachęca do stosowania - naklejki martwego pola
✅ Wyższe kary dla kierowców
Wraz z zatwierdzeniem, na początku grudnia 2021 roku, nowelizacji przez Kongres Deputowanych kończy się procedura parlamentarna przeprowadzona w ciągu ostatnich 6 miesięcy, która stanowi kolejny krok w ciągłym procesie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Hiszpanii. Zwiększa się między innymi liczba punktów karnych za używanie i trzymanie w ręce telefonu komórkowego podczas jazdy. Wprowadzono nowy rodzaj poważnego wykroczenia, karanego mandatem wysokości 200 euro, za nieprzestrzeganie ograniczeń ruchu mających na celu ochronę przed zanieczyszczeniami powietrza na obszarach o niskiej emisji. Więcej w materiale poniżej.
Hiszpanie zatwierdzili wyższe kary dla kierowców
✅ Hiszpanie zwalniają ciężarówki z obowiązku posiadania blokady alkoholowej do 2024 roku
21 grudnia 2021 roku została opublikowana nowelizacja hiszpańskiej ustawy o bezpieczeństwie ruchu drogowego, która wprowadza szereg nowych zasad dotyczących m.in. ilości punktów karnych za wykroczenia takie jak korzystanie z telefonów komórkowych podczas jazdy. Więcej na ten temat w poniższym materiale.
Zmiany w sprawie blokad alkoholowych w ciężarówkach
HOLANDIA
Od 1 stycznia 2022 zakaz palenia zacznie obowiązywać także w pojazdach użytkowych. Więcej w poniższym linku.
Holandia: zakaz palenia w samochodzie
✅ Więcej stref niskiej emisji
Od 1 stycznia 2022 r. kolejne holenderskie gminy wprowadzą strefy niskiej emisji dla samochodów (zestawów) ciężarowych i autokarów. Więcej na ten temat w materiale poniżej.
Holandia: więcej stref niskiej emisji
NIEMCY
1 października 2021 roku zaczęły obowiązywać znowelizowane wysokości opłat dla samochodów ciężarowych, o ciężarze łącznym 7,5 t lub wyższym, poruszających się po niemieckich drogach. Wysokość nowych stawek znajdziecie w materiale poniżej.
Niemcy: nowe stawki opłat drogowych
✅ Zwolnienie z opłaty drogowej za pojazdy zasilane gazem ziemnym
Od 1 stycznia 2019 roku pojazdy napędzane głównie gazem ziemnym są zwolnione z opłat drogowych. Wyjątek obowiązuje do 31 grudnia 2023 roku. 1 października 2021 roku zmieniły się wymagania dotyczące zwolnienia z opłaty drogowej wraz z wejściem w życie drugiej ustawy o zmianie przepisów poboru opłat w związku z wprowadzeniem europejskiej usługi opłat elektronicznych z dnia 8 czerwca 2021 roku (BGBl. I S. 1603). Jakich pojazdów dotyczy zwolnienie? Odpowiedź w poniższym materiale.
Zmiana wymagań
✅ Wyższe kary dla kierowców ciężarówek
19 października br. w federalnym Dzienniku Ustaw zostało ogłoszone pierwsze rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie taryfikatora mandatów, które weszło w życie 9 listopada 2021 roku. Wprowadza ono m.in. wyższe mandaty za wykroczenia dotyczące nieuprawnionego zatrzymywania się i parkowania, niedopełnienia obowiązku tworzenia pasa awaryjnego oraz naruszenia prędkości. Za wykonywanie skrętu ciężarówką w prawo z wyższą prędkością niż tempo idącego człowieka grozi mandat wysokości 70 euro. Szczegółowe informacje na temat zmian wysokości mandatów karnych i ostrzegawczych, wraz z taryfikatorem za naruszenie prędkości znajdziecie w poniższym materiale.
Niemcy zatwierdzili wyższe kary dla kierowców ciężarówek
SZWECJA
Decyzja szwedzkiego rządu dotyczy szczegółowych przepisów obowiązujących zagranicznych przewoźników drogowych wykonujących przewozy kabotażowe w Szwecji. Opłaty karne za naruszenie tych przepisów zostaną podwyższone z 40 000 SEK do 60 000 SEK. Szczegóły poniżej.
Szwedzki rząd wprowadza najwyższe opłaty karne w UE
WIELKA BRYTANIA
Od 1 stycznia 2022 roku kompleksowe kontrole celne będą dotyczyć wszystkich przepływów towarowych między UE a Wielką Brytanią. Dlatego też firmy przewożące towary między UE a Wielką Brytanią (Anglią, Szkocją i Walią), muszą zarejestrować się w serwisie obsługi ruchu pojazdów towarowych - GVMS. Został on stworzony, aby umożliwić szybkie i sprawne przemieszczanie towarów i jest obsługiwany przez wiele portów w Wielkiej Brytanii. Więcej szczegółowych informacji poniżej.
Nowe zasady ruchu towarowego między UE a Wielką Brytanią
✅GVMS w obrocie towarami pomiędzy UE a GB
System GVMS (ang. Goods Vehicle Movement Service) przenosi transport pomiędzy UE a GB na nowy poziom technologiczny oraz infrastrukturalny. Wprowadzenie jednak nowego systemu od 1 stycznia 2022 roku może powodować wystąpienie szeregu potencjalnych problemów podczas transportu międzynarodowego. Dodatkowo, brak rejestracji do systemu brytyjskiego systemu GVMS spowoduje brak możliwości wejścia na pokład promu labo pociągu wahadłowego i przekroczenia granicy oraz odprawienia towaru. Więcej w poniższym materiale.
Potencjalne problemy po uruchomieniu systemu GVMS w obrocie towarami pomiędzy UE a GB
✅ Koniec możliwości wjazdu do UK na dowód osobisty
Obywatele UE (wyjątek dla obywateli Irlandii), EOG i Szwajcarii nie mogą już podróżować do Wielkiej Brytanii z dowodem osobistym od 1 października 2021 r. Zmiana ta dotyczy również kierowców zawodowych. Więcej w poniższym materiale.
Uwaga! Koniec możliwości wjazdu do UK na dowód osobisty
Poza wyżej wymienionymi zmianami wprowadzonymi przez poszczególne europejskie państwa, kierowcy jak i przewoźnicy powinni wiedzieć o:
✅Konieczności monitorowania stref martwego pola
Od lipca 2022 roku samochody ciężarowe oraz autobusy obowiązkowo będą musiały być wyposażone w systemy zdolne wykryć pieszych oraz rowerzystów w martwym polu i zapobiegać wypadkom drogowym. Więcej na ten temat przeczytacie w poniższym materiale.
Londyn już tego wymaga. Wkrótce w ślad pójdą następni
✅Nowym systemie znakowania opon również dla ciężarówek
Zgodnie z nowymi przepisami przyjętymi przez PE i według ustaleń podjętych w porozumieniu z Radą EU, etykiety muszą zawierać informacje o wpływie opony na zużycie paliwowa, jej przyczepności na mokrej powierzchni i hałasie toczenia zewnętrznego. Przepisy weszły w życie 1 maja 2021 roku Szczegóły poniżej.
Wystartował nowy system znakowania opon również dla ciężarówek
✅Zmianach w zasadach wypełniania zgłoszeń INTRASTAT
1 stycznia 2022 roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2152 z dnia 27 listopada 2019 roku w sprawie europejskiej statystyki gospodarczej. Za sprawą tego rozporządzenia, na podmioty zobowiązane do przekazywania informacji w ramach systemu INTRASTAT zostanie nałożony dodatkowy obowiązek informacyjny. W myśl zmian, informację o kraju pochodzenia towarów będzie trzeba podawać również w zgłoszeniach INTRASTAT dotyczących wywozu, a nie jak to ma miejsce obecnie – wyłącznie w zgłoszeniach przywozu. Szczegóły poniżej.
Zmiany dla firm