Wyłączone z tego będą przejazdy tranzytowe, a także transport bilateralny z/do Polski. Dotyczyć będą za to przejazdów kabotażowych, czyli jeżeli kierowca polskiej firmy przewozi towar na terenie innego kraju Unii lub cross-trade – przewozów z jednego państwa unijnego do drugiego, innego niż siedziba przewoźnika.
Wzrost kosztów zatrudnia, zależeć będzie od przedsiębiorstwa
Jeśli teraz kierowca zarabia 7000 zł netto, a podstawa wynosi 3600 zł brutto i reszta jest dopełniona nieopodatkowanymi ryczałtami i dietami, to łączny koszt pracodawcy wynosi 8700 zł brutto. Przy założeniu, że poza granicami kraju wykonuje więcej przewozów podlegających przepisom Pakietu Mobilności, to od lutego 2022 roku ten koszt, gdy nie wprowadzimy zmian w dokumentacji wewnętrznej firm, może wzrosnąć nawet do 14 tys. zł brutto.
Co zmieni się dla branży transportowej w 2022 roku?
Rozliczanie delegacji – brak możliwości zaliczenia należności z tytułu podróży służbowych (delegacji) składających się z diety i ryczałtu noclegowego na poczet wynagrodzenia za pracę za granicą. Kierowcy wykonujący przewozy cross-trade oraz kabotażowe będą podlegać w pełni pod nową dyrektywę o delegowaniu pracowników, w tym pod zagraniczne układy zbiorowe i wszystkie dodatki w nich zawarte.Na szczególną uwagę przewoźników zasługiwać będzie zupełnie nowe podejście uprawnionych służb kontrolnych do odpowiedzialności za nieprawidłowości stwierdzane podczas kontroli na drogach lub przedsiębiorstwach. Po wejściu w życie nowych przepisów wiele naruszeń będzie uderzało w tzw. dobrą reputację przewoźnika, która w określonych przepisami okolicznościach może nawet zostać utracona.
Przygotuj się na Pakiet Mobilności!
Zapisz się na bezpłatny webinar, na którym szczegółowo omówiony zostanie temat planowanych zmian. Spotkanie 24 listopada o godzinie 19:00.
TUTAJ zapiszesz się na bezpłatny webinar 📌