Ponad 1,4 miliona sztuk tej serii premium sprzedanych na całym świecie to wyraźny dowód zadowolenia klientów powiedział Andreas von Wallfeld szef marketingu, sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks.
Podobnie jak fakt, że każda generacja Actrosa zdobyła tytuł „Międzynarodowej ciężarówki roku”, przyznawany przez dziennikarzy pojazdów użytkowych z całej Europy. Zgodnie z regulaminem konkursu, tytuł ten przyznawany jest co roku ciężarówce, która w największym stopniu przyczynia się do innowacji w transporcie drogowym, poprzez zmniejszenie emisji oraz poprawę wydajności, bezpieczeństwa, właściwości jezdnych i komfortu pojazdów.
Od roku 1996 każda generacja Actrosa odgrywa pionierską rolę pod względem bezpieczeństwa, zużycia paliwa, usieciowienia i komfortu. Actros 1 wyróżniał się w pełni zautomatyzowaną skrzynią biegów z elektronicznym układem hamulcowym (EBS), magistralą CAN i bardzo obszerną kabiną z płaską podłogą. Do najważniejszych cech Actrosa 2 należały adaptacyjny tempomat, systemy Active Brake Assist, Lane Keeping Assist, przekładnia Powershift oraz nowa koncepcja schowków. Actros 3 otrzymał nowe funkcje, takie jak czujnik światła i deszczu, poprawiony system hamowania awaryjnego Active Brake Assist oraz unowocześnioną skrzynię biegów Powershift. Zupełnie nowe standardy ustanowił Actros 4, wyposażony w silniki nowej generacji spełniające normę Euro VI, wspomagany technologią GPS tempomat z precyzyjnie dostosowaną strategią przełączania biegów (Predictive Powertrain Control), udoskonalony układ Powershift, a także system Active Brake Assist 4 z wykrywaniem pieszych i asystentem skrętu Sideguard Assist.
W modelu Actros 5, dostępnym od 2018 roku, po raz pierwszy na świecie zaoferowano cztery nowe systemy. Jednym z nich był Active Drive Assist (ADA), pierwszy seryjnie montowany system wspomagania jazdy półautomatycznej (poziom 2). ADA aktywnie wspomaga kierowcę w określonych warunkach i jest w stanie automatycznie utrzymywać odległość od poprzedzającego pojazdu, przyspieszać, a także skręcać, jeśli spełnione są niezbędne warunki systemowe, takie jak wystarczający promień łuku lub wyraźnie widoczne oznaczenia drogi. Z kolei aktywny system hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 zapewnia jeszcze lepszą ochronę pieszych umożliwiając całkowite zatrzymanie pojazdu w przypadku wykrycia osób poruszających się na drodze. Po raz pierwszy usunięto też lusterka zewnętrzne, zastępując standardowo kamerę MirrorCam. Czwarta innowacja dotyczyła miejsca pracy kierowcy ciężarówki: multimedialny kokpit nowego Actrosa składa się z dwóch dużych kolorowych wyświetlaczy – głównego wyświetlacza kolorowego za kierownicą i dodatkowego wyświetlacza w formie ekranu dotykowego.
Od czerwca 2021 r. Actros najnowszej generacji może być opcjonalnie wyposażony w system Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2). Zawarta w nim funkcja Emergency Stop Assist jest w stanie zainicjować awaryjne zatrzymanie, jeśli kierowca nie steruje już kierownicą, pomimo ostrzeżeń wizualnych i dźwiękowych. Ponadto od czerwca 2021 r. dostępny jest również system Active Sideguard Assist. Ten ulepszony asystent skrętu ostrzega kierowcę o pieszych lub rowerzystach poruszających się po stronie pasażera: jeśli kierowca nie zareaguje na czas, system jest w stanie zainicjować automatyczny manewr hamowania przy prędkości skręcania do 20 km/h, aby zatrzymać pojazd. Wizytówką najnowszej generacji Actrosa jest wprowadzony w tym roku Actros L, który oferuje ulepszoną izolację akustyczną kabiny, komfortową przestronność, jeszcze lepszą pozycję siedzącą i opcjonalnie nowo zaprojektowane reflektory LED.
Dla zawodowych kierowców samochodów ciężarowych, którzy kochają innowacyjność oraz dla przewoźników, Mercedes-Benz Trucks regularnie wypuszcza limitowane modele specjalne Actrosa – takie jak edycje Actros Black Liner i White Liner, Edition 1 lub, zeszłoroczną Edition 2. Dzięki dodatkowemu wyborowi elementów wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego oraz specjalnym elementom stylistycznym pojazdy limitowane zawsze miały niepowtarzalny charakter zapewniający wysoki poziom rozpoznawalności.
Rok 2021 to początek nowej epoki, której przedstawicielem jest model eActros. Pierwsza seryjna ciężarówka elektryczna z trójramienną gwiazdą, zaprojektowana specjalnie na potrzeby ciężkiego transportu dystrybucyjnego, została zaprezentowana światowej publiczności pod koniec czerwca. Jej sercem jest układ napędowy z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwubiegową przekładnią. Oba silniki zapewniają imponujący komfort jazdy i doskonałą dynamikę, a cichy i lokalnie bezemisyjny napęd elektryczny oznacza, że ciężarówka może być również wykorzystywana do dostaw nocnych i na terenie centrów miast, gdzie obowiązuje zakaz ruchu pojazdów z silnikiem Diesla.
Źródło: Daimler