Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

BOTM

Czym jest i kto będzie musiał ją mieć?

Utworzona: 2021-11-12


Szczegółowe informacje na temat karty kwalifikacji kierowcy znajdziecie w eksperckim materiale Mariusza Bukowskiego z BOTM.info.

14 października 2021 roku Sejm RP uchwalił ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym, która między innymi wprowadza do obiegu nowy dokument potwierdzający kwalifikacje kierowców zawodowych pracujących na rzecz polskich pracodawców, dla których nie jest możliwe wydanie krajowego prawa jazdy z wpisem potwierdzającym brak przeciwskazań zdrowotnych i psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy oraz uzyskanie odpowiedniej kwalifikacji albo ukończenie odpowiedniego szkolenia okresowego. Tym dokumentem jest karta kwalifikacji kierowcy. 4 listopada br. ustawa została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod poz. 1997. Nowe przepisy powinny wejść w życie najpóźniej w połowie przyszłego roku. Wynika to z faktu, że zapisy ustawowe dotyczące tej kwestii wejdą w życie 4 miesiące od dnia jej publikacji i dopiero od tego momentu minister właściwy do spraw transportu ma kolejne 4 miesiące na wydanie przepisów wykonawczych, czyli ogłoszenie stosownego rozporządzenia.

Obecnie dokumentem potwierdzającym legalność zatrudnienia i spełnienie wymagań stawianych kierowcom zawodowym spoza UE, wykonującym międzynarodowy transport drogowy rzeczy jest świadectwo kierowcy wydawane przez GITD. Po wejściu w życie uchwalonych zmian, w przypadku ruchu międzynarodowego, kierowcy ci będą zobowiązani do posiadania zarówno świadectwa kierowcy (jako dowodu legalnego zatrudnienia) jak i karty kwalifikacji. W okresie przejściowym dotychczas wydane świadectwa kierowcy (w okresie swojej ważności) pozostaną wystarczającym potwierdzeniem spełnienia wszystkich wymagań stawianych kierowcy zawodowemu.

Nowa karta kwalifikacji kierowcy będzie dokumentem wymaganym w przypadku wszystkich kierowców posiadających prawo jazdy wydane w innym kraju niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub w państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej - niezależnie od rodzaju i obszaru wykonywanych przez nich przewozów – o ile ci nie dysponują polskim krajowym prawem jazdy z aktualnym kodem „95”.

Karta kwalifikacji kierowcy będzie wydawana na pisemny wniosek kierowcy przez każdego starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu – tu ustawodawca nie przewiduje właściwości miejscowej i stanie się dokumentem obowiązkowym, który należy okazać podczas kontroli drogowej.

Koszt uzyskania karty kwalifikacji kierowcy nie będzie mógł przekroczyć 200 zł.

Autor: Mariusz Bukowski BOTM.INFO.PL
Do ulubionych BOTM
FIRMOWY SPOTLIGHT
Księgowy online


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels