Drugiego dnia obrad 40. posiedzenia Sejmu RP posłowie debatowali nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Uzupełniająco pracowała Komisja Infrastruktury i jej poprawki częściowo zostały przyjęte.
Nowelizacja przewiduje
❎Zmiana taryfikatora mandatów. Najistotniejszą różnicą pomiędzy projektem pierwotnych, a tym uchwalonym jest obniżenie proponowanej wysokości mandatu za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/godz. z 1500 do 800 zł. Dokładne stawki w odniesieniu do przedziałów prędkości nie zostały jeszcze określone. Te zostaną określone w rozporządzeniu - taryfikatorze, którego projektu jeszcze nie możemy znać. Posłowie - w toku prac - doprecyzowali katalog czynów, które są uznawane za wykroczenia i jako takie będą karane grzywną w wysokości do 30 tys. zł. Wprowadzono system podwójnych kar, znacząco wyższych - tych popełnianych w warunkach recydywy. Dla przykładu: kierowca, który limit dozwolonej prędkości (o ponad 30 km/godz.) przekroczy ponownie nie zapłaci już 800 zł, a tym razem już 1600 zł.❎W przypadku wejścia przepisów w kształcie przyjętym przez Sejm, grzywna nakładana na sprawcę wykroczenia drogowego - w postępowaniu sądowym - będzie mogła wynieść nawet 30 tys. zł. W postępowaniu mandatowym także zwiększona zostanie wysokość grzywny, którą funkcjonariusz będzie mógł nałożyć w postępowaniu mandatowym - do 5 tys. zł, a w przypadku zbiegu wykroczeń - do 6 tys. zł.
❎Tzw. punkty karne. Ustawodawca uzależnia usuwanie tzw. punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego od uregulowania mandatu. Te ostatnie będą kasowane po upływie dwóch lat od dnia zapłaty grzywny. Za naruszenie pirat drogowy będzie mógł dostać nawet 15. punktów. Sam ich limit bez zmian. Zwróćmy jednak uwagę, iż system tzw. punktów karnych zmieni się dopiero po 9. miesiącach od publikacji ustawy.
❎Stawki ubezpieczeń OC. Piratom drogowym będą proponowane wyższe stawki ubezpieczenia OC. Firmy ubezpieczeniowe otrzymają dostęp do danych gromadzonych w CEPiK. Stawki będą dostosowywane do historii wykroczeń kierowcy, w tym tzw. punktów karnych.
❎Renta dla najbliższych ofiary wypadku drogowego. Ustawodawca przewiduje, że w sytuacji wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu - w określonej sytuacji - prokurator wystąpi o ustanowienie dla niej pełnomocnika z urzędu. Wniosek będzie zaakceptowany przez sąd, a poszkodowany zwolniony z kosztów sądowych. Możliwe będzie także specjalne tymczasowe zabezpieczenie dla osób dochodzących renty lub odszkodowania. Świadczenia ofiarom i ich rodzinom ma płacić sprawca lub ubezpieczyciel. Zarówno świadczenie tymczasowe, jak i renta będą zwolnione z podatku dochodowego i nie będą wliczały się w przypadku małoletnich do dochodu przy naliczaniu świadczeń socjalnych.
Pamiętajmy, iż ta wzmiankowana rewolucja dotyczy piratów drogowych. To właśnie walkę z nimi zapowiedział rząd.
Komunikat Ministerstwa Infrastruktury
Wsparcie osób najbliższych ofiar przestępstw ze skutkiem śmiertelnym oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach, w szczególności poprzez walkę z przestępstwami drogowymi to główne cele nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przyjętej przez Sejm.Projekt zakłada szereg zmian, które pozwolą na skuteczniejszą walkę z niebezpiecznymi zachowaniami na drodze, m.in. zaostrzenie kar dla sprawców przestępstw i wykroczeń drogowych. Nowością jest powiązanie wysokości stawek ubezpieczeń komunikacyjnych z liczbą punktów karnych i rodzajem popełnianych wykroczeń.
Koniec z pobłażliwością dla piratów drogowych. Statystki drogowe nie kłamią, wciąż na naszych drogach ginie zbyt dużo osób, każdego dnia przybywa rannych. Wypadki drogowe to nie tylko trauma poszkodowanych i ich bliskich, lecz także koszty dla gospodarki. Straty dla budżetu państwa z tytułu zdarzeń drogowych są szacowane na ponad 56 mld zł rocznie, w 2018 roku koszty te stanowiły 2,7 proc. polskiego PKB - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Zgodnie z policyjnymi danymi w 2020 roku zgłoszono 23 540 wypadków drogowych mających miejsce na drogach publicznych, w strefach zamieszkania lub strefach ruchu, w wyniku których 2 491 osób poniosło śmierć, a ranne zostały 26 463 osoby, w tym 8 805 ciężko. Co istotne, niemalże 90 proc. z nich wydarzyło się z winy kierujących. W 2020 roku z winy pijanych kierowców doszło do 1 656 wypadków, w których zginęło 216 osób, a rannych zostało 1 847 osób. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących, sprawcy pod działaniem alkoholu stanowili 7,9 proc.
Wejście w życie nowych rozwiązań zaplanowano na 1 stycznia 2022 r.
Źródło: prawodrogowe.pl