REKLAMA

Opony pod stałą kontrolą: jest oszczędnie i bezpiecznie
Utworzona: 2021-10-12

Goodyear oferuje różne rozwiązania do monitorowania opon w pojazdach użytkowych. Gwarantują ochronę w oparciu o alerty i raporty przesyłane do menadżera floty i kierowców wyposażonych w specjalne aplikacje. Dzięki temu można jeździć oszczędniej i zminimalizować liczbę awarii ogumienia, które zatrzymują pojazd na drodze.

Brak systematycznej kontroli ogumienia floty może grozić wieloma negatywnymi konsekwencjami. Pojazd jadący na niedopompowanych oponach stawarza zagrożenie na drodze związane z dłuższą drogą hamowania i gorszą trakcją na zakrętach. Przede wszystkim jednak zwiększa się ryzyko awarii ogumienia, co może być bezpośrednią przyczyną wypadku lub unieruchomienia pojazdu na drodze. A to może oznaczać określone straty dla przewoźnika związane z awarią, ewentualnym uszkodzeniem ładunku czy niedotrzymaniem terminu dostawy. Straty nie tylko finansowe, ale i wizerunkowe.

Niedopompowane opony mają zwiększone opory toczenia, co wiąże się z dodatkowym zużyciem paliwa i emisją CO2. Goodyear podaje, że opona niedopompowania o 1 bar generuje ok. 5% większe opory toczenia, a to oznacza ok. 1,5% większe zużycie paliwa. Niewłaściwe warunki eksploatacji ogumienia mogą spowodować przyspieszone jego zużycie, a także doprowadzić do tego, że nie będzie się kwalifikowało do bieżnikowania, co skróci okres eksploatacji. Goodyear przytacza analizę, zgodnie z którą utrzymujące się przez dłuższy czas niedopompowanie opon o 20% powoduje skrócenie ich trwałość (przebiegu) o ok. 30%.

Dzięki ostrzeżeniom wysyłanym przez TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) można uniknąć przymusowych postojów. System ogranicza też nakład pracy kierowców i kierowników flot związanych z inspekcją opon oraz ułatwia planowanie okresowych działań serwisowych. Wszystko to podnosi wydajność firmy transportowej, zmniejsza jej koszty operacyjne i ułatwia dotrzymywanie zobowiązań wobec klientów.

G-Predict ostrzega z wyprzedzeniem

Czujniki TPMS zamontowane na obręczach kół (patrz – zdjęcie) stale monitorują ciśnienie i temperaturę we wszystkich oponach, wysyłają informacje do routera pokładowego zainstalowanego w pojeździe (zasilanego z baterii), a ten za pośrednictwem sieci komórkowej (łączność GPRS) na bieżąco, co 15 sekund, przesyła dane do chmury Goodyear.


Dane są analizowane przy użyciu specjalnych algorytmów, z wykorzystaniem technologii G-Predict, i przekształcane w przyjazne dla użytkownika raporty i alerty (te drugie system wszczyna jeśli ciśnienie spadnie poniżej bezpiecznego poziomu). Gdy np. ciśnienie pozostaje na niezmienionym poziomie a temperatura powietrza wewnątrz opony rośnie, system też może uznać, że sytuacja jest alarmowa.

Łatwe w obsłudze mobilne i internetowe aplikacje zapewniają menadżerowi floty bieżący przegląd jej stanu, a dodatkowo informują o aktualnej sytuacji kierowcę. Otrzymują oni informacje o niedopompowaniu konkretnych opon i powolnym ubytku powietrza – G-Predict dostrzega trendy w danych i z wyprzedzeniem ostrzega o problemach, zanim się pojawią. Innymi słowy, opiekun floty i kierowca wiedzą np., że pojazd należy natychmiast zatrzymać lub można kontynuować jazdę i sprawdzić oponę w najbliższym serwisie. Alerty i raporty o stanie ogumienia floty pozwalają unikać przymusowych zatrzymań ciężarówek na drodze, związanych z awarią ogumienia, i pomagają planować wizyty w serwisie oponiarskim.

System Goodyear TPMS jest wyposażony w funkcję Track & Trace, wykorzystującą technologię GPS, która umożliwia lokalizowanie pojazdów, a tym samym ułatwia dotrzymywanie terminów dostaw i pomaga w przypadku kradzieży. Dodajmy, że Goodyear oferuje również system TPMS Heavy Duty przeznaczony dla ciężarówek pracujących w trudnych warunkach (także wyposażony w funkcję Track & Trace).

DrivePoint sprawdza ciśnienie w kilka sekund

DrivePoint to stacjonarny, łatwy w obsłudze oraz ekonomiczny w montażu i eksploatacji system monitorowania ciśnienia w oponach. To propozycja dla flot, których pojazdy regularnie pojawiają się w bazie firmy transportowej, gdzie można zainstalować specjalne czytniki. System składa się z czujników ciśnienia umieszczonych na zaworach opon (On-Valve Sensors – można je zainstalować bez konieczności demontażu opon) oraz dwóch odbiorników sygnału, które odczytują stan ciśnienia we wszystkich oponach po przejechaniu pojazdu z małą prędkością (nie większą niż 10 km/h) przez obszar pomiędzy odbiornikami sygnału.


Dane z czujników (nie tylko ciśnienie w oponach, ale również poziom naładowania baterii) są przechwytywane przez anteny umieszczone wewnątrz odbiorników i przesyłane za pośrednictwem sieci komórkowej do chmury Goodyear w celu analizy. Po przetworzeniu danych informacje o stanie opon są natychmiast przekazywane menadżerowi floty i kierowcy za pośrednictwem mobilnych i internetowych aplikacji.

Jeśli ciśnienie jest niższe od zalecanego, menedżer floty otrzymuje natychmiastowe powiadomienie, co pozwala uniknąć potencjalnej awarii opony, która mogłaby spowodować zatrzymanie pojazdu i wygenerować dodatkowe koszty. Automatyczne powiadomienia są uzupełniane przez codzienne, tygodniowe i miesięczne raporty dotyczące ciśnienia w oponach, co wspiera wzrost wydajności floty.

Źródło: Goodyear
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels