Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Francuskie naklejki martwego pola nie naruszają przepisów UE

Utworzona: 2021-04-29


Taką informacje przekazała Adina Vălean w imieniu Komisji Europejskiej.

✅ W związku z tym, że przewoźnicy mają poważne wątpliwości co do tego, czy francuski przepis jest wykonalny i rzeczywiście zgodny z prawem, zwłaszcza w przypadku ciężarówek kontenerowych i tych przewożących ładunki ponadgabarytowe, w połowie lutego br. dwaj europarlamentarzyści wystosowali pytania w sprawie Angles Morts. Zapytali oni:

1. Jak Komisja ocenia wykonalność i wartość dodaną przepisu, który Francja wprowadziła niezależnie od innych państw członkowskich, zgodnie z którym od 1 stycznia 2021 r. stosowanie naklejek do oznaczenia martwego pola jest obowiązkowe dla wszystkich typów samochodów ciężarowych i autobusów?
2. Jak Komisja ocenia zgodność z prawem tego przepisu w świetle obecnego prawodawstwa i przepisów UE, w szczególności rozporządzeń UE dotyczących homologacji typu pojazdu UE (Rozporządzenie (UE) 2018/858 i rozporządzenie (UE) 2018/858), które już zawierają surowe wymogi dotyczące poprawy pola widzenia i systemów wspomagania skrętu?
3. Jakie środki zamierza podjąć Komisja, aby zapewnić, że przepisy wprowadzane przez pojedyncze państwa członkowskie nie naruszają zasady swobodnego przepływu towarów i usług w Europie, a przedsiębiorcy obsługujący rynek UE nie są nadmiernie obciążani?

✅ Kilka dni temu otrzymali odpowiedź. Komisja nie przeprowadziła oceny skuteczności sygnalizowania martwego pola ciężkich pojazdów ciężarowych i autobusów w celu zapobiegania kolizjom z rowerzystami lub pieszymi. Podkreśla, że tego typu kolizje bardzo często prowadzą do poważnych lub śmiertelnych obrażeń niechronionych użytkowników dróg. Ponadto uważa, że nałożony przez władze francuskie obowiązek umieszczania naklejek sygnalizujących martwe pole nie narusza przepisów UE dotyczących homologacji typu.

Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie ogólnego bezpieczeństwa pojazdów (UE) 2019/2144 (1), które wejdzie w życie od 6 lipca 2022 r., wymagane jest, aby pojazdy ciężarowe i autobusy były wyposażone w systemy informacji o martwym polu (od 2022 r. dla nowych typów pojazdów) a od 2024 r. dla wszystkich nowo produkowanych pojazdów).

Wymagania dotyczące bezpośredniej widoczności będą miały również zastosowanie w celu zwiększenia bezpośredniej widoczności niechronionych użytkowników dróg z siedzenia kierowcy, tak aby w jak największym stopniu zmniejszyć martwe pola z przodu i z boku kierowcy (od 2026 r. dla nowych typów pojazdów i od 2029 r. dla wszystkich nowo produkowanych pojazdów).
Komisja pozostaje w kontakcie z władzami francuskimi i sektorem przemysłu, aby omówić sposoby uniknięcia nieproporcjonalnego obciążenia przedsiębiorstw transportu drogowego.

Źródło: Parlament Europejski
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels