Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Codziennie do 300 km bez spalin

Utworzona: 2021-03-31


Mercedes eActros z elektrycznym napędem akumulatorowym pokonuje do 300 km dziennie pracując w firmie transportowej Logistik Schmitt w północnym Schwarzwaldzie. Od lipca 2019 r. 25-tonowa ciężarówka pokonała łącznie ok. 50 tys. km w ramach 5 tysięcy przejazdów.

Mercedes eActros w barwach Logistik Schmitt przetransportował dotychczas ok. 30 tysięcy ton ładunku. Praktyczny test wykazał, że ciężarówka z elektrycznym napędem akumulatorowym może wykonywać te same zadania, co konwencjonalny pojazd z silnikiem Diesla. Opierając się na pozytywnych doświadczeniach, przewoźnik od stycznia tego roku używa eActrosa dodatkowo na nowej, bardziej wymagającej trasie.

Start eActrosa na wspomnianej trasie miał nastąpić w połowie bieżącego roku – z udziałem udoskonalonego wariantu elektrycznej ciężarówki. Eksperci Mercedes-Benz chcą jednak również wykorzystać możliwość gruntownego sprawdzenia aktualnego prototypu. Jego nowy dzienny przebieg wynosi od 250 do 300 km, czyli o ponad 100 km więcej niż wcześniej. Dotychczas masa ładunku wynosiła zwykle ok. czterech ton, a teraz na dłuższej trasie ciężarówka przewozi najczęściej wielokrotnie więcej. Tego lata firma Logistik Schmitt otrzyma udoskonalony, przedseryjny prototyp eActrosa.


Cicha ciężka dystrybucja

Praktyczne testy przeprowadzane z udziałem eActrosa wykazują, że ciężarówka z elektrycznym napędem akumulatorowym doskonale nadaje się do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Nasze działania rozwojowe koncentrujemy na dwóch całkowicie elektrycznych systemach – napędzie akumulatorowym i wodorowych ogniwach paliwowych. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań naszych klientów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras
– mówi z przekonaniem dr Manfred Schuckert, odpowiedzialny za sprawy emisji i bezpieczeństwa w dziale kontaktów zewnętrznych Daimler Commercial Vehicles.
Ładowanie akumulatorów eActrosa z mobilnej stacji odbywa się pomiędzy poszczególnymi przejazdami (jest ich codziennie 12), w trakcie załadunku i rozładunku pojazdu na terenie bazy firmy. Zasięg prototypu wynosi ok. 200 km, a zasięg wersji przedseryjnej będzie większy.

Przyjemnie się prowadzi

Zaopatrujemy naszych klientów w systemie just-in-time. W przypadkach zamknięcia dróg, robót drogowych czy innych nieprzewidzianych zdarzeń musimy elastycznie korzystać z tras alternatywnych – a to właśnie umożliwia nam eActros. Dzięki temu mogliśmy szybko wysłać go na nową, dodatkową trasę. Do ładowania akumulatora wykorzystujemy w dalszym ciągu istniejącą infrastrukturę, ponieważ eActros wymaga zaledwie jednej stacji ładującej. Jesteśmy przekonani, że elektryczna ciężarówka dobrze sprawdzi się również w nowym, znacznie bardziej wymagającym obszarze zastosowań. Pojazd jest niezawodny, wysoce energooszczędny, a naszych kierowców zachwycają również jego zalety, takie jak cicha jazda, przyjemne wrażenia za kierownicą, dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości oraz funkcja rekuperacji, umożliwiająca odzyskiwanie energii
– podkreśla Rainer Schmitt, wspólnik zarządzający w firmie Logistik Schmitt.

Test porównawczy

W ramach projektu eWayBW transport towarów na drodze B462 w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Działania te obejmą również testy porównawcze eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym z ciężarówkami innych producentów – zasilanymi z napowietrznych linii trakcyjnych oraz z napędem na ogniwa paliwowe. W ramach bezpośredniego porównania eActros – tak jak ciężarówki z projektu eWayBW – będzie transportował zwoje papieru na odcinku ok. 18 km. Przejazdy na tych samych trasach dostarczą dane do porównania różnych koncepcji zeroemisyjnych pojazdów.

Droga precyzyjnie wytyczona

Daimler nie zamierza prowadzić prac nad ciężarówką zasilaną z sieci napowietrznej. Z myślą o zastosowaniach wymagających większych zasięgów i ładowności, od 2024 roku producent planuje włączyć do seryjnej produkcji dalekobieżną ciężarówkę eActros LongHaul, napędzaną wyłącznie energią elektryczną z akumulatorów. W drugiej połowie bieżącej dekady oferta ma zostać uzupełniona o produkowane seryjnie samochody ciężarowe do transportu dalekobieżnego z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe.

Spółka Daimler Trucks & Buses wyznaczyła sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko nowe samochody, których eksploatacja (wg kryterium „tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla do roku 2050.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRONIK Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Komandytowa


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels