REKLAMA

Rampy do odśnieżania naczep ciężarówek - w końcu pojawią się na MOP-ach?
Utworzona: 2021-01-12

Jak poinformowała GDDKiA, toczą się już pierwsze przetargi, w których pilotażowo zapisano konieczność ustawienia jednego z tych urządzeń w ciągu 12 miesięcy od przekazania nieruchomości przyszłemu dzierżawcy MOP na A1 i S3 lub zamontowania ich w ciągu roku od stwierdzenia takiej potrzeby na S8 i DK8.

REKLAMA
Na początku grudnia zeszłego roku, po raz kolejny poruszaliśmy temat niesłychanie ważny, a mianowicie problem kawałków lodu spadających z naczep bezpośrednio przed lub na samochody jadące za zestawem ciężarowym lub mijające go na drodze. Jest szczególnie widoczny na autostradach i trasach szybkiego ruchu, gdzie ciężarówki jadą tak szybko, na ile pozwala ogranicznik prędkości a samochody osobowe znacznie szybciej. Gdy większy kawałek lodu (czasem bywa to nawet mała tafla) uderzy w szybę mknącej z prędkością "ile fabryka dała" osobówki – o wypadek nietrudno, a jego skutki mogą być tragiczne.

Niestety, prawo swoje a życie swoje. Przynajmniej w Polsce, gdzie na parkingach przystosowanych do przyjęcia ciężarówek i na stacjach paliw próżno szukać ramp i podestów, na które można by wejść i bezpieczne odśnieżyć (usunąć lód z dachu) ciężki pojazd. Sytuacja ma się wkrótce zmienić.

Latający lód: obowiązek a rzeczywistość

W związku z wynikami ankiety, przeprowadzonej przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, planowane jest przeprowadzenie audytu MOP-ów położonych przy drogach ekspresowych i autostradach pod kątem liczby miejsc parkingowych dla pojazdów ciężarowych. Rozpoczęte zostały także prace, których celem jest zwiększenie komfortu wypoczynku kierowców samochodów ciężarowych, m.in. poprzez ograniczenie hałasu dochodzącego z drogi. Zaś w celu zapewnienia wszystkim kierowcom informacji o danym MOP-ie, w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem opracowywane jest obecnie rozwiązanie, na podstawie którego użytkownicy otrzymają informację o odległości do najbliższego MOP-u oraz znajdujących się na nim dostępnych miejscach parkingowych. Te dane będą wyświetlane na tablicach zmiennej treści zlokalizowanych wzdłuż dróg krajowych.

Ponieważ badani sygnalizowali potrzebę urozmaicenia oferty gastronomicznej, m.in. o lokalne i zdrowsze jedzenie, rozpoczęte zostały prace nad przeprowadzeniem badania rynku w zakresie gotowości firm do uruchomienia usług gastronomiczno-handlowych na MOP-ach kat. I. Zdecydowano też o konieczności opracowania dokumentacji w celu przeprowadzenia postępowania przetargowego w zakresie umieszczenia automatów sprzedających (vendingowych) w miejscach tej kategorii. W obszarze utrzymania toalet na MOP-ach, położony zostanie jeszcze większy nacisk na utrzymanie ich w należytej czystości. W zakresie rozbudowy tych miejsc o nowe funkcje, będzie również kontynuowane ogłaszanie postępowań przetargowych na budowę i obsługę ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

I teraz zmiana, która z pewnością ucieszy kierowców zawodowych. Na MOP-ach zaczną pojawiać się również urządzenia do odśnieżania pojazdów - specjalne rampy lub zautomatyzowane urządzenia. Toczą się już pierwsze przetargi, w których pilotażowo zapisano konieczność ustawienia jednego z tych urządzeń w ciągu 12 miesięcy od przekazania nieruchomości przyszłemu dzierżawcy MOP (na A1 - Mszana Południe, Woźniki Wschód i Zachód, na S3 - Racula Zachód) lub zamontowania ich w ciągu roku od stwierdzenia przez GDDKiA takiej potrzeby (na S8 - Kołaki i Kossaki, na DK8 - Biernatki Wschód i Zachód). Ten ostatni zapis pojawi się również w kolejnych przetargach na dzierżawę MOP-ów, a każdy taki obiekt będzie podlegał analizie konieczności obligatoryjnego umiejscowienia na nim urządzeń do odśnieżania pojazdów ciężarowych.

Źródło: GDDKiA
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels