Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Certyfikat Kompetencji Zawodowych – konieczny i nieosiągalny?

Utworzona: 2020-11-30


Certyfikat Kompetencji Zawodowych - to jeden z podstawowych warunków, jaki obecnie trzeba spełnić, aby prowadzić własną firmę transportową czy spedycję - a niebawem obowiązek ten obejmie również pojazdy o DMC pow. 2,5 tony.

Działalność gospodarcza w obszarze transportu drogowego to ogromne wyzwanie, któremu nie każdy jest w stanie sprostać. Ciągły pośpiech, niepewność jutra, brak możliwości sprawowania realnego nadzoru nad pracownikami, liczne kontrole, zatory płatnicze i cały szereg niedających się wcześniej przewidzieć okoliczności – to tylko niektóre z „atrakcji”, jakie czekają na ambitnych przedsiębiorców, chcących się realizować w tej branży.

Rzeczywistość nie pozostawia złudzeń – tu nie ma miejsca na przypadkowość i biznesowy fart. Tu przetrwają tylko najlepsi a do osiągnięcia tego celu ważne są kompetencje - no i może odrobinę - wrodzony talent 😉.

Kompetencje, to przede wszystkim wiedza, która z czasem – poprzez nabywanie doświadczenia, przeradza się w umiejętności. Zgodnie z prawem wspólnotowym, potwierdzeniem tych kompetencji ma być wspomniany na wstępie certyfikat. Dokument bardzo pożądany, potrzebny i dający szerokie możliwości wykorzystania. Jak go zdobyć?

Zdawałoby się, że to nic trudnego. Wystarczy tylko zdać egzamin, który w Polsce organizuje i przeprowadza Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. Jednak, jak pokazują doświadczenia wielu osób z którymi rozmawiałem, nie jest to w rzeczywistości takie proste – wyjaśnia Mariusz Bukowski, wykładowca akademicki, egzaminator, doradca ADR i były inspektor transportu drogowego.
Gdzie, wobec tego leży problem? Egzaminy są organizowane są przez ITS w kilku miastach w Polsce. Egzamin trwa 4 godziny i składa się z dwóch części. Pierwsza to test złożony z 64 pytań, natomiast druga to zadanie egzaminacyjne złożone z dwóch przykładów praktycznych. Powodem, dla którego egzaminy na CKZ nie cieszą się dobrą sławą jest to, że ilość wiedzy, jaką należy zgłębić zgodnie z oczekiwaniami unijnego ustawodawcy, przerasta z reguły możliwości percepcyjne człowieka. To osiem ogromnych dziedzin prawa gospodarczego oraz wiele szczegółowych przepisów technicznych. Aby przekonać się na ile sprawa jest poważna, wystarczy zajrzeć na jakiekolwiek tematycznie powiązane fora internetowe, gdzie niemal wrze od krytycznych uwag wyrażanych w przedmiocie tego egzaminu. Można ewentualnie spróbować zmierzyć się z przykładowym testem egzaminacyjnym, udostępnionym przez ITS a dostępnym TUTAJ w przyjaznej wersji interaktywnej. W takim razie jak można sprostać temu wyzwaniu?

Są dwie możliwości. Pierwsza to doświadczenie nabyte poprzez wieloletnią pracę w branży transportowej, natomiast druga to rzetelne przygotowanie się do tego egzaminu, czyli odbycie profesjonalnego i poprawnego pod względem metodycznym szkolenia – dodaje Mariusz Bukowski.
Jak się okazuje, nasz rozmówca - Mariusz Bukowski, dysponujący wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu szkoleń branżowych, jest autorem innowacyjnego programu nauczania wykorzystywanego podczas kursów przygotowujących do zdania egzaminu państwowego. Program szkolenia oraz przyjęte metody i formy pracy dydaktycznej nastawione są na osiągnięcie założonego celu, czyli uzyskanie pozytywnego wyniku egzaminu a jego harmonogram jest kompromisem pomiędzy koniecznością nauki a czasem, jaki każdy uczestnik może na nią przeznaczyć. Zgodnie z założeniami programu zajęcia prowadzone są przez wykładowców akademickich, pracowników instytucji kontrolnych oraz wysokiej klasy praktyków posiadających wieloletnie doświadczenie dydaktyczne. Więcej szczegółów na ten temat można znaleźć tutaj

Idea naszego szkolenia powstała na bazie doświadczeń kilku osób, które zgłosiły się do mnie z prośbą o udzielenie wparcia w zakresie rozwiązywania przykładowych zadań egzaminacyjnych. Okazało się, że mimo wzięcia udziału w różnych wcześniejszych konsultacjach, nie udało się im zdać egzaminu. Z relacji tych osób wynikało, że uczestniczyły w zajęciach, które prowadzone były w niezwykle dużym tempie (nawet po 10 godzin dziennie) i w bardzo krótkim czasie – bo zaledwie w ciągu kilku dni. W rezultacie, z ogromu przedstawionych treści, w głowach niewiele pozostałoopowiada Mariusz Bukowski.
Szkolenia w zakresie CKZ, oparte na tym autorskim programie są skutecznie realizowane już od około dwóch lat. To wystarczająco długi okres, aby móc wyciągnąć pierwsze wnioski - a te są bardzo optymistyczne. Według danych przekazywanych przez uczestników zrealizowanych szkoleń, zdawalność po kursach organizowanych zgodnie z omawianym programem wynosi co najmniej 70% - a w niektórych przypadkach osiągnęła wartość nawet 100% (w odniesieniu do poszczególnych grup - edycji szkolenia). Tak dobre wyniki są efektem wielu istotnych czynników związanych z programem i nowatorskimi metodami nauczania oraz ogromnego zaangażowania uczestników, którzy zostali we właściwy sposób zmotywowani do nauki.

Realizując ten projekt wykorzystujemy wszystkie dostępne możliwości, aby w jak najbardziej przyjazny i efektywny sposób pomóc naszym klientom osiągnąć założony cel. Nie ma przy tym znaczenia, czy osoba uczestnicząca w szkoleniu będzie obecna w naszej sali wykładowej, czy też będzie uczestniczyła w szkoleniu poprzez udostępnianą przez nas transmisję online. Dzisiejsza technologia i doświadczenia, jakie w edukacji zdobyliśmy poprzez zawirowania powodowane przez COVID-19, daje nam w tym względzie praktycznie nieograniczone możliwości. Poza tym, taka forma przekazu jest świetna dla osób, które preferują naukę w zaciszu domowym – staramy się rozumieć potrzeby naszych klientów i wychodzić zawsze naprzeciw ich oczekiwaniom – wyjaśnia Mariusz Bukowski.
Obserwując rzeczywistość i patrząc w którą stronę zmierza branża transportowa, wydaje się być oczywistym, że własny Certyfikat Kompetencji Zawodowych może być gwarancją stabilnego funkcjonowania w ramach własnego biznesu. To również niekwestionowany atrybut, dający niezależność i poczucie bezpieczeństwa - zwłaszcza w sytuacjach, gdy za „zarządzanie transportem” zmuszeni jesteśmy płacić. Dodatkowym powodem dla którego warto go zdobyć może być fakt, że obecnie, z uwagi na bardzo restrykcyjne zasady określające funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych - w tym rozbudowany system nadzoru, z przewidzianą możliwością czasowego odebrania tego „uprawnienia” - zauważalna jest coraz większa potrzeba zatrudniania kompetentnych osób dysponujących takim dokumentem.

Zapisz się na kurs

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE