REKLAMA

Powrót do przeszłości. Na trasie w Mercedesie LP 333 i L 5000
Utworzona: 2020-10-17

Jedynymi elementami, które łącza klasyczne ciężarówki z lat 50. i 60. z obecnym Actrosem, to kierownica i koła. Brak jakichkolwiek rozwiązań poprawiających komfort jazdy, brak automatycznej skrzyni biegów czy inteligentnych systemów wspomagania kierowcy.

Niemniej jednak, Joachim Schlereth, dyrektor sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks Germany, pozostaje fanem wczesnych powojennych ciężarówek.

Nie możemy zapominać o naszych korzeniach oraz o tym, co osiągnęliśmy i co udało nam się ulepszyć na przestrzeni czasu. Dla mnie, jako tego, który w zeszłym roku uczestniczył w oficjalnej premierze rynkowej nowego Actrosa, prowadzenie klasycznej ciężarówki jest fascynującym doświadczeniem łączącym przeszłość, teraźniejszość i przyszłość mówi przedstawiciel Mercedes-Benz Trucks Germany.

Joachim Schlereth miał okazję odbyć taką podróż w czasie podczas 17. Rajdu Niemiec z udziałem klasycznych ciężarówek, który odbył się w dniach od 16 do 20 września na 3-etapowej trasie z Visselhövede przez Einbeck i Spelle do Ladbergen. Wydarzenie było wyrazem wdzięczności dla dzisiejszych bohaterów transportu. Daimler Truck AG wystawił dwa pojazdy ze swej kolekcji klasycznych pojazdów znajdującej się na terenie zakładu w Wörth: Mercedesa-Benza LP 333 (rok produkcji: 1960) i Mercedesa-Benza L 5000 (rok produkcji: 1952).


Już po kilku pierwszych kilometrach tej około 500-kilometrowej trasy widać wyraźny postęp technologiczny pomiędzy modelem LP 333 a jego starszym bratem. W przeciwieństwie do L 5000, LP 333 prowadzi się stosunkowo wygodnie dzięki wspomaganiu kierownicy. Jednotarczowe sprzęgło suche również wymaga stosunkowo niewielkiej siły nacisku na pedał. Ale na tym kończą się udogodnienia dla kierowcy, ponieważ LP 333 jest również znany dzięki swoim dwom kierowanym osiom przednim. Daje się to odczuć już podczas wsiadania do 16-tonowej ciężarówki. Jedyną pomocą przy wsiadaniu jest wąski stopień przed przednimi osiami. Gdy kierowca zajmie już miejsce w kabinie, imponujący tunel silnika oddziela kierowcę od pilota. Pod nim znajduje się 200-konny 6-cylindrowy silnik OM 326 o pojemności ponad 10 litrów. Bliskość jednostki wysokoprężnej z komorą wstępną oznacza, że silnik jest bardzo głośny, nawet zanim osiągnie maksymalną prędkość 75 km/h.


Pod względem hałasu, Mercedes-Benz L 5000 w niczym nie ustępuje swojemu młodszemu bratu. Przy normalnie pracy nie ma mowy o rozmowie w kabinie, chociaż 6-cylindrowy silnik rzędowy OM 67/8 o mocy 120 KM jest umieszczony przed kabiną pod wydłużoną maską. Prowadzenie tę 10,7-tonową ciężarówką wymaga niezłej krzepy. Joachim Schlereth czuje to w momencie pierwszego nadepnięcia na ciężkie sprzęgło. Kierowanie również silnych mięśni ramion. Brak wspomagania hydraulicznego, jest tylko ogromna kierownica.

17. Rajd Niemiec: 500-kilometrowe muzeum na kołach

W podobnych warunkach jechała ponad połowa z 64 uczestników tegorocznego Rajdu Niemiec, ponieważ ich pojazdy również pochodzą z lat 50. i 60. Oprócz 13 ciężarówek Mercedesa-Benza reprezentowane były prawie wszystkie ówczesne marki – Büssing, Henschel, Magirus oraz Krupp. Rajd to rodzaj jeżdżącego muzeum, jak podkreśla główny organizator Joachim Fehrenkötter. Jego ojciec Robert wpadł na ten pomysł w 1987 roku, ponieważ uważał, że ciężarówki powinny jeździć po drogach, a nie stać w muzeum.


Od tego czasu, co dwa lata, przez Niemcy i sąsiednie kraje przejeżdża pochód od 60 do 80 klasycznych ciężarówek.

W tym roku pierwotnie planowaliśmy dziesięciodniową trasę po Francji, ale pandemia pokrzyżowała nasze plany. Musieliśmy w krótkim czasie przełożyć termin i skrócić trasę do czterech dni. Ale choć zaproszenia zostały wysłane bardzo późno, odzew przeszedł nasze oczekiwania i w tej 17. edycji rajdu udało nam się zorganizować niezwykle atrakcyjną paradę zabytkowych ciężarówek mówi Joachim Fehrenkötter.

Chociaż uzyskałem prawo jazdy prowadząc ciężarówkę z niezsynchronizowaną skrzynią biegów, do dziś darzę ją szacunkiem. Jeśli zrobisz błąd, każdy od razu to usłyszy dodał na koniec dyrektor sprzedaży i usług w Mercedes-Benz Trucks Germany.

Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels