Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Zmiany w przepisach dotyczących przewozu tzw. towarów wrażliwych

Utworzona: 2019-01-28


Czy znasz zasady przewozu i zgłaszania towarów wrażliwych? Czy wiesz co to są towary wrażliwe? Na jakie kary może być narażony przewoźnik, który nie dopełni formalności związanych z towarami specjalnymi?

Zaczynają być egzekwowane zmiany przepisu o monitorowaniu towarów wrażliwych - sama Ustawa została wprowadzona 9 marca 2017, jednak w październiku 2018 zostały wprowadzone istotne zmiany dotyczące zgłaszania przewożonych towarów akcyzowych. Warto wziąć je pod uwagę aby nie narazić się na nieoczekiwane mandaty lub grzywny.

Co to są towary wrażliwe?

Są to towary, które są na liście tzw. Nomenklatury Scalonej, towary które się na niej znajdują podlegają w czasie wywozu lub importu zgłoszeniu do systemu SENT.
Są to między innymi:
    ● alkohole alifatyczne (należy do nich np.alkohol etylowy, spożywczy),
    ● produkty alkoholowe nieoznaczone znakami akcyzy o mocy 80 proc. lub większej i pozostałe wyroby alkoholowe,
    ● produkty które są wynikiem destylacji smoły węglowej czyli np. oleje,
    ● produkty otrzymywane z ropy naftowej i mas bitumicznych,
    ● rozpuszczalniki oparte na alkoholu etylowym,
    ● preparaty przeciw zamarzaniu,
    ● tytoń,
    ● paliwo biodiesel,
    ● niektóre leki (występuje dodatkowa procedura zgłoszeniowa do Głównego Inspektora Farmaceutycznego).

Kto powinien zgłaszać?

W przypadku wywozu lub przywozu do Polski towaru “wrażliwego” informacja o takim towarze musi zostać przekazana do rejestru zgłoszeń SENT prowadzonego przez Krajową Administrację Skarbową. Zgłoszenia dokonuje zlecający przewóz towaru bądź odbiorca i przewoźnik.

Na czym polega zgłoszenie?

Zgłoszenie składa się z trzech etapów:
    a.Wysyłający wypełnia formularz i otrzymuje ważny przez 10 dni numer SENT oraz 3 klucze które służą do uwierzytelnienia (po jednym dla wysyłającego, odbiorcy i przewoźnika)
    b.
    Podmiot przewożący wpisuje do zgłoszenia swoje dane jak np. datę planowanego odbioru, przywozu i numer rejestracyjny
    c.
    Odbiorca - zgłasza odbiór towaru.

Obowiązki zlecającego przewóz

Podstawowym obowiązkiem jest dopełnienie formalności rejestracji towaru wrażliwego przez zlecającego przewóz towaru lub odbierającego. Jeśli zgłoszenie nie zostanie dokonane - może zostać nałożona kara w wysokości aż 46% wartości brutto rzeczonego towaru.

Obowiązki spoczywające na przewoźniku

Mimo, że procedurę zgłoszenia do SENT inicjuje zleceniodawca to największa ilość obowiązków ciąży po stronie przewoźnika. Należy do nich:
1. Uzupełnienie zgłoszenia które zainicjował zlecający przewóz (patrz podpunkt “b” powyżej. Za brak tej czynności przewoźnik może ponieść karę w do 10 tys zł.
2. Wyposażenie pojazdu w jeden z dwóch rodzajów systemu geolokalizacyjnego i przekazanie jego numeru:
    a. telefon z aplikacją SENT GEO - jest ona darmowa i udostępniana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub
    b. zewnętrzny system lokalizacji - czyli GPS z funkcją przesyłu danych
3. Przekazywanie danych geolokalizacyjnych w czasie trwania transportu do systemu SENT - za niewykonanie tego procesu nałożona może być kara w wys. 10 tys. zł.
4. W przypadku awarii systemu lokalizującego dłuższego niż godzinę kierujący pojazdem musi zatrzymać się na najbliższym parkingu (za niedopełnienie tego obowiązku kara wynosi już tylko 7 tys zł.) a następnie musi:
    a. przywrócić sprawność systemu lokalizacyjnego lub
    b. przeładunek towaru do pojazdu który ma sprawny system lokalizacyjny lub
    c. montaż nowego lokalizatora lub
    d. poinformowanie urzędnika celno-skarbowego o konieczności nałożenia zamknięć urzędowych lub zarządzenia konwoju. To rozwiązanie wydaje się szczególnie nieatrakcyjne pod względem czasowym. Za niepodjęcie jednego z powyższych działań kara dla przewoźnika również wynosi 7 tys. zł.
5. Jeśli w czasie transportu przewoźnik zostanie wezwany przez organ KAS do kontroli - jest zobligowany do przekazania informacji o planowanym miejscu i czasie rozładunku gdzie nastąpi kontrola. Niewykonanie tego działania wiąże się z karą w wys. 20 tys. zł.
6. W przypadku niedostarczenia towaru - kara nałożona przez KAS może wynieść aż 100 tys. zł.

Trudna rola przewoźnika

Jak widać najwięcej obowiązków i potencjalnych obciążeń ma na sobie przewoźnik i reprezentujący go kierowca. Ilość potencjalnych kar i ich wysokość robi wrażenie. Dlatego też podejmując ładunek “wrażliwy” warto wiedzieć, że dobry operator logistyczny znający przepisy może znacznie ułatwić realizację tego typu transportu.

Na czym polega wsparcie firmy logistycznej w przypadku przewozu towaru wrażliwego?

Dobra firma logistyczno-spedycyjna zatrudnia dyspozytorów i spedytorów którzy znają przepisy transportowe i nieobojętne jest im ich przestrzeganie. Jedną z firm w której pracownicy przechodzą regularne szkolenia dot. nietypowych przewozów jest firma PKS24 z Warszawy:

Przykładamy dużą wagę do informowania współpracujących z nami firm transportowych o wymaganiach klienta dotyczących obsługi oraz wskazujemy jakie działania należy podejmować w czasie przewozu aby ustrzec ich od potencjalnych kar, w szczególności przy takich towarach które objęte są akcyzą i obowiązkiem zgłaszania w KAS. Dbamy o dobry kontakt z kierowcami - jeśli istnieje taka potrzeba instruujemy ich i oczywiście jesteśmy do ich dyspozycji 24 godziny na dobę - podsumowuje Łukasz Celejewski - kierownik działu spedycji w PKS24.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej lub chcesz nawiązać współpracę – zapraszamy do kontaktu
tel. 785961139
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE