Co to są towary wrażliwe?
Są to towary, które są na liście tzw. Nomenklatury Scalonej, towary które się na niej znajdują podlegają w czasie wywozu lub importu zgłoszeniu do systemu SENT.Są to między innymi:
- ● alkohole alifatyczne (należy do nich np.alkohol etylowy, spożywczy),
● produkty alkoholowe nieoznaczone znakami akcyzy o mocy 80 proc. lub większej i pozostałe wyroby alkoholowe,
● produkty które są wynikiem destylacji smoły węglowej czyli np. oleje,
● produkty otrzymywane z ropy naftowej i mas bitumicznych,
● rozpuszczalniki oparte na alkoholu etylowym,
● preparaty przeciw zamarzaniu,
● tytoń,
● paliwo biodiesel,
● niektóre leki (występuje dodatkowa procedura zgłoszeniowa do Głównego Inspektora Farmaceutycznego).
Kto powinien zgłaszać?
W przypadku wywozu lub przywozu do Polski towaru “wrażliwego” informacja o takim towarze musi zostać przekazana do rejestru zgłoszeń SENT prowadzonego przez Krajową Administrację Skarbową. Zgłoszenia dokonuje zlecający przewóz towaru bądź odbiorca i przewoźnik.Na czym polega zgłoszenie?
Zgłoszenie składa się z trzech etapów:- a.Wysyłający wypełnia formularz i otrzymuje ważny przez 10 dni numer SENT oraz 3 klucze które służą do uwierzytelnienia (po jednym dla wysyłającego, odbiorcy i przewoźnika)
b. Podmiot przewożący wpisuje do zgłoszenia swoje dane jak np. datę planowanego odbioru, przywozu i numer rejestracyjny
c. Odbiorca - zgłasza odbiór towaru.
Obowiązki zlecającego przewóz
Podstawowym obowiązkiem jest dopełnienie formalności rejestracji towaru wrażliwego przez zlecającego przewóz towaru lub odbierającego. Jeśli zgłoszenie nie zostanie dokonane - może zostać nałożona kara w wysokości aż 46% wartości brutto rzeczonego towaru.Obowiązki spoczywające na przewoźniku
Mimo, że procedurę zgłoszenia do SENT inicjuje zleceniodawca to największa ilość obowiązków ciąży po stronie przewoźnika. Należy do nich:1. Uzupełnienie zgłoszenia które zainicjował zlecający przewóz (patrz podpunkt “b” powyżej. Za brak tej czynności przewoźnik może ponieść karę w do 10 tys zł.
2. Wyposażenie pojazdu w jeden z dwóch rodzajów systemu geolokalizacyjnego i przekazanie jego numeru:
- a. telefon z aplikacją SENT GEO - jest ona darmowa i udostępniana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub
b. zewnętrzny system lokalizacji - czyli GPS z funkcją przesyłu danych
4. W przypadku awarii systemu lokalizującego dłuższego niż godzinę kierujący pojazdem musi zatrzymać się na najbliższym parkingu (za niedopełnienie tego obowiązku kara wynosi już tylko 7 tys zł.) a następnie musi:
- a. przywrócić sprawność systemu lokalizacyjnego lub
b. przeładunek towaru do pojazdu który ma sprawny system lokalizacyjny lub
c. montaż nowego lokalizatora lub
d. poinformowanie urzędnika celno-skarbowego o konieczności nałożenia zamknięć urzędowych lub zarządzenia konwoju. To rozwiązanie wydaje się szczególnie nieatrakcyjne pod względem czasowym. Za niepodjęcie jednego z powyższych działań kara dla przewoźnika również wynosi 7 tys. zł.
6. W przypadku niedostarczenia towaru - kara nałożona przez KAS może wynieść aż 100 tys. zł.
Trudna rola przewoźnika
Jak widać najwięcej obowiązków i potencjalnych obciążeń ma na sobie przewoźnik i reprezentujący go kierowca. Ilość potencjalnych kar i ich wysokość robi wrażenie. Dlatego też podejmując ładunek “wrażliwy” warto wiedzieć, że dobry operator logistyczny znający przepisy może znacznie ułatwić realizację tego typu transportu.Na czym polega wsparcie firmy logistycznej w przypadku przewozu towaru wrażliwego?
Dobra firma logistyczno-spedycyjna zatrudnia dyspozytorów i spedytorów którzy znają przepisy transportowe i nieobojętne jest im ich przestrzeganie. Jedną z firm w której pracownicy przechodzą regularne szkolenia dot. nietypowych przewozów jest firma PKS24 z Warszawy:Przykładamy dużą wagę do informowania współpracujących z nami firm transportowych o wymaganiach klienta dotyczących obsługi oraz wskazujemy jakie działania należy podejmować w czasie przewozu aby ustrzec ich od potencjalnych kar, w szczególności przy takich towarach które objęte są akcyzą i obowiązkiem zgłaszania w KAS. Dbamy o dobry kontakt z kierowcami - jeśli istnieje taka potrzeba instruujemy ich i oczywiście jesteśmy do ich dyspozycji 24 godziny na dobę - podsumowuje Łukasz Celejewski - kierownik działu spedycji w PKS24.Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej lub chcesz nawiązać współpracę – zapraszamy do kontaktu
tel. 785961139