Zacznijmy od najważniejszego, a więc od doprecyzowania, przewóz jakich towarów podlega nowym przepisom. Mówiąc najogólniej, chodzi o ładunki „wrażliwe”. To jednak bardzo nieostre pojęcie, które należy doprecyzować. Zrobił to ustawodawca.
Ustawa wprowadzająca elektroniczne lokalizatory przy przewozie towarów –
co jej podlega?
Zgodnie z przepisami, towary objęte systemem monitorowania drogowego to m.in.:alkohol etylowy nieskażony o mocy pow. 80 % lub alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe o dowolnej mocy, skażone (w opakowaniach pow. 5 litrów),
• oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej,
• oleje ropy naftowej i pozyskiwane z materiałów bitumicznych innych niż surowe,
• alkohole alifatyczne i pochodne (z wyłączeniem opakowań jednostkowych poniżej 11 litrów),
• kwasy polikarboksylowe,
• preparaty smarowe,
• środki przeciwstukowe,
• organicznie złożone rozpuszczalniki i rozcieńczalniki zawierające alkohol,
• środki zapobiegające zamarzaniu i gotowe płyny przeciwoblodzeniowe z alkoholem (poza opakowaniami jednostkowymi poniżej 16 l),
• gotowe spoiwa do form odlewniczych lub rdzeni i inne produkty chemiczne, a także preparaty przemysłu chemicznego oraz pokrewnych,
• biodiesel i jego mieszaniny,
• susz tytoniowy,
• alkohol skażony.
Istotne jest, że system monitorowania drogowego jest niezbędny wówczas, gdy masa brutto przesyłki z tymi produktami jest większa niż 500 kg lub jej objętość przekracza 500 l. Dokładną listę towarów objętych nowymi przepisami znajdziesz w ustawie.
Obowiązkowe lokalizatory GPS dla przewoźników w praktyce
Przewozisz wyżej wymienione towary? Jeśli tak, wpisujesz się w kryteria i musisz dopasować się do nowych zasad ich transportu. W związku z tym jesteś zobowiązany do:• zgłoszenia każdego takiego przewozu,
• przekazania danych geolokalizacyjnych pojazdu, który przewozi wskazane w ustawie towary.
Dane te obejmują:
• precyzyjne współrzędne geograficzne pojazdu, informacje o prędkości, z jaką się on porusza oraz wskazaniem daty i godziny zarejestrowania parametrów,
• azymut środka transportu,
• błąd przekazywania informacji satelitarnych oraz numer lokalizatora / numer ZSL.
Informacje przesyłane do systemu PUESC dotyczą całego okresu, w którym dokonywany jest przewóz – od rozpoczęcia do zakończenia trasy.
Jak przekazać informacje do PUESC?
Informacje ustawowe możesz przekazać na dwa sposoby.Po pierwsze, przy pomocy aplikacji SENT GEO przygotowanej przez Ministerstwo Finansów. Należy ją zainstalować na lokalizatorze – może nim być np. smartfon lub tablet, który oferuje funkcję geolokalizacji. Aby przekazać dane do systemu, kierowca musi włączyć aplikację przed rozpoczęciem trasy przy pomocy przycisku START oraz nacisnąć przycisk STOP, gdy dojedzie na miejsce docelowe.
Alternatywnym rozwiązaniem są tak zwane ZSL, a więc zewnętrzne systemy lokalizacji. Mówiąc najprościej, to nadajniki GPS/GSM, które umożliwiają monitoring pojazdów. Wykorzystanie ZSL to korzystne rozwiązanie, ponieważ:
• automatyzuje proces wysyłania informacji – kierowca nie musi wykonywać żadnych dodatkowych czynności, co eliminuje ryzyko błędu ludzkiego,
• zapewnia stały nadzór nad poprawnością przesyłania danych do PUESC – firma ma pewność, że dotarły na platformę w wymaganej formie i na czas,
• jest zintegrowane z pozostałymi funkcjonalnościami systemu monitoringu pojazdu – w ramach jednej inwestycji realizujesz obowiązek ustawowy i możesz zoptymalizować system zarządzania flotą.
Dlatego wiele firm przewozowych, które objęła nowelizacja SENT, decyduje się na instalację monitoringu GPS. Z systemem PUESC zintegrowany jest m.in. system oferowany przez Konsalnet. Warto zatem skontaktować się z ekspertami i poznać szczegółowe informacje na ten temat.
Jakie kary grożą za nieprzestrzeganie przepisów?
Nowelizacja Ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów wprowadza restrykcyjne kary dla firm, które nie dopełnią obowiązku przesłania informacji do PUESC. Nieprzesłanie danych dotyczących realizowanego przewozu będzie się wiązało z karą w wysokość 10 000 zł dla przedsiębiorstwa. Na konsekwencje finansowe jest narażony bezpośrednio również kierowca. Za nieprawidłowe używanie lokalizatora (np. przedwczesne wyłączenie aplikacji SENT GEO, włączenie jej już po rozpoczęciu podróży itp.) zapłaci od 5 do 7 tys. zł.Warto pamiętać, że jeśli lokalizator jest niesprawny (np. smartfon, na którym zainstalowana jest aplikacja) rozładuje się, kierowca jest zobowiązany do niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu lub w zatoce postojowej. Sankcje zaczną obowiązywać już od 1.01. 2019 r. Warto więc dostosować swój system do końca bieżącego roku.