Sprawdzaj kontrahenta zanim nawiążesz z nim współpracę
Aż 67% przedsiębiorców zatrudniających do 9 pracowników przyznaje, że nie sprawdza wiarygodności partnerów przed rozpoczęciem z nimi współpracy. Nie mają też przygotowanego scenariusza na wypadek braku płatności ze strony kontrahenta.Sprawdzić kontrahenta możesz sam w ogólnodostępnych Biurach Informacji Gospodarczych prowadzonych przez Big Infomonitor czy Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej.
Zadbaj o sprawny proces wystawiania faktur
Rozliczaj się, tak szybko jak jest to możliwe. Wysyłaj faktury na czas i zapewnij ich bezbłędne wystawienie. Na rynku jest wiele dobrych aplikacji księgowych, które minimalizują możliwość popełnienia błędu. Śledzą również to czy oczekiwana płatność została uregulowana.Wystawiaj e-faktury i wysyłaj je mailem - zachęcaj swoich klientów do tej formy, bo szybkie dostarczenie faktury zwiększa szansę na jej opłacenie w terminie.
Dostęp do pieniędzy kiedy ich potrzebujesz
Jeżeli czujesz, że długie terminy oczekiwania na płatność powodują zatory finansowej rozważ usługę finansowania faktur. Polega ona na wypłacie części lub całości środków pieniężnych z faktury sprzedaży na długo przed terminem jej płatności. Korzystając z takiego rozwiązania można mieć środki na koncie już na drugi dzień po wystawieniu faktury.Taki dostęp do finansowania pozwoli być odpornym na wszelkiego rodzaju „zaskoczenia” jakim może być właśnie opóźniona zapłata od klienta. Liderem tej usługi na rynku jest inviPay.
Rozważ ubezpieczenie na wypadek braku płatności od klienta
Takie ubezpieczenie należności chroni firmę przed nieplanowanymi, nagłymi stratami jakie mogą pojawić się w związku z brakiem płatności ze strony kontrahenta. Ryzyko braku zapłaty w takim przypadku jest przenoszone na ubezpieczyciela, który już na własny koszt przeprowadza działania windykacyjne i sądowe mające na celu odzyskanie pieniędzy.Po więcej porad związanych z opóźnionymi płatnościami zapraszamy do lektury ciekawych artykułów, które powstają w oparciu o obserwacje naszych ekspertów:
Jak reagować na najczęstsze wymówki klientów płacących po terminie?
Co robić gdy klient spóźnia się z płatnością?