Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Kierowcy kontra inteligentne tachografy


Co na temat zarządzenia Unii Europejskiej, które ma wejść w życie 15 czerwca 2019 roku myślą sami zainteresowani?

Odpowiedzi na pytania w tej kwestii udzieliło 178 kierowców, w różnym wieku oraz stażu zawodowym, uczestniczący w badaniu ankietowym firmy ASMO Solutions i etransport.pl.

USTALENIA UE

Od 15 czerwca 2019 r. każdy nowy pojazd wykonujący na terenie Unii Europejskiej usługi transportowe będzie musiał zostać wyposażony w inteligentny tachograf. Nowe urządzenia będą posiadać m.in. w lokalizację GPS, dzięki czemu rejestrowane będzie dokładne położenie pojazdu w momencie rozpoczęcia oraz zakończenia jazdy, a także po 3h jazdy. Przepis dotyczy nie tylko nowych pojazdów. Cały proces będzie dotyczył także starszych maszyn, ale tylko tych eksploatowanych w ruchu międzynarodowym i jednocześnie używanych przez co najmniej 15 lat licząc od roku 2019.

UCZCIWOŚĆ TAK, ALE PRZY ZROZUMIENIU BRANŻY
Aleksandra Sawicka, nadzoruje procesy rekrutacyjne w firmie ASMO Solutions, pośredniczącej w zatrudnianiu polskich fachowców na rynku niemieckim: Wielu kierowców jako główną obawę związaną z wprowadzeniem inteligentnych tachografów podaje częste problemy ze znalezieniem parkingu na wymaganą pauzę. Biorąc pod uwagę zdarzenia losowe i częste korki na niemieckich drogach, takie sytuacje będą zdarzały się bardzo często, dlatego też ważne jest co z karami. Inteligenty tachograf zgodnie z przeprowadzonym przez nas badaniem, przez większość kierowców uznawany jest jako dobry pomysł. Mając doświadczenie w pracy jako kierowca, dostrzegam pozytywy związane z wdrożeniem inteligentnego tachografu. Może on pozwolić uniknąć zbędnych kontroli drogowych, ponieważ dzięki możliwości zdalnego odczytu danych, inspektor dokona preselekcji. Zatrzymywane będą tylko pojazdy z danymi sugerującymi oszustwa i błędy. Powinniśmy obawiać się tego, że znajdą się osoby, które „złamią system” i wciąż będzie dochodziło do nadużyć związanych z czasem pracy kierowcy. Oprócz tego wśród zagrożeń wymienia się możliwość ataków hakerskich i kradzież danych oraz obawy związane ze wzrostem kosztów transportu.

KIEROWCY SĄ ZA!

70,3% badanych uważa, że to dobry lub bardzo dobry pomysł. Przeciwnego zdania jest 11,2% respondentów, a 18,5 % kierowców nie ma zdania lub posiada zbyt małą wiedzę by wypowiedzieć się w temacie.


Wypowiedzi kierowców
    Bardzo źle, ponieważ to jest tylko urządzenie elektroniczne.
    Bardzo dobry pomysł, w parze z tym większe kary dla spedycji i przewoźników, bo to one w największej mierze ponoszą winę za nadużycia do jakich dopuszczają się kierowcy. Oni powinni dbać by kierowca nie łamał przepisów poprzez odpowiednie planowanie i rozliczanie się.
    Najbardziej inwigilowany, kontrolowany i karany zawód Świata. Nie Świata, Europy. Później się dziwcie, że brakuje kierowców. Najpierw zapewnijcie odpowiednią ilość parkingów. Zlikwidujcie korki. Ładujcie i rozładowujcie auta w rozsądnym czasie a dopiero później bawcie się w inteligentne tachografy i bzdurne przepisy, które każą jechać, gdy kierowcą jest zmęczony i stać gdy jest wypoczęty.
    To dobra zmiana choć zważywszy na brak miejsc parkingowych może mieć różne konsekwencje dla kierowców.
    Brawo!!! Jestem jak najbardziej za... wiem co wyczyniają kierowcy i do czego zmuszają firmy. Cieszę się bardzo i mam nadzieję, że skończy się oszukiwanie oraz ingerowanie w tachograf. SUPER!!!!

SZANSE

OSZCZĘDNOŚCI
Inteligentne tachografy mają pozwolić uniknąć kosztownych kontroli oraz zwiększyć ich skuteczność.
BEZPIECZEŃSTWO
Łatwiejsze będzie wykrycie zbyt dużego obciążenia, które w istotny sposób wpływa na stan dróg oraz zagraża bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
MNIEJ KONTROLI
Dzięki możliwości zdalnego odczytu danych z tachografu, inspektor dokona preselekcji. Zatrzymywane do kontroli będą tylko pojazdy z danymi sugerującymi oszustwa i błędy. Kierowcy pracujący zgodnie z normami unikną zbędnych kontroli.

ZAGROŻENIA

KRADZIEŻ DANYCH
Istnieje ryzyko ataków hakerskich, kradzieży danych i manipulacji danymi. To potencjalne zagrożenie dla ochrony danych osobowych oraz tajemnicy przedsiębiorstwa.
DROŻSZY TRANSPORT
Zagrożeniem są także wyższe koszty transportu, które mogą odbić się na całej gospodarce.
NOWE SPOSOBY OSZUSTWA
Wprawdzie manipulacje i próby oszustwa nowego tachografu będą trudne, jednak i tutaj już pojawiają się opinie, że system da się obejść. Sprawni oszuści mogą uniknąć kontroli.

NOWE TECHNOLOGIE W BRANŻY TRANSPORTOWEJ


CZY I JAKIE WIDZISZ SZANSE WYNIKAJĄCE Z INNOWACJI?
38,9% badanych osób odpowiedziało przecząco stwierdzając, że nie widzi żadnych szans wynikających z ich zastosowania. Pozytywnie wypowiedziało się 33,7% respondentów, natomiast 27,4% nie ma zdania na ten temat. Wśród szans najczęściej wymieniane to: pozytywny wpływ na ekologię i ochronę środowiska – 21,7%, poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym jaki i bezpieczeństwa kierowcy – 20%.

JAKIE ZAGROŻENIA OWE INNOWACJE WEDŁUG CIEBIE MOGĄ SPOWODOWAĆ?
Ankietowani najczęściej podawali: zagrożenia w bezpieczeństwie ruchu drogowego, zagrożenie dla pieszych i kierowców – 29,2% odpowiedzi oraz te związane z utratą lub problemem z zatrudnieniem wynikającym z wprowadzonych innowacji – 17,4% odpowiedzi.

Reasumując, czy chcemy czy też nie samochody już w przyszłym roku zostaną wyposażone w inteligentne tachografy. Czy rozwiązanie to pomoże czy zaszkodzi- wszystko okaże się już niebawem.

Link do części III ankiety dostępny TUTAJ.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels