Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Mniej osi, większy zysk: naczepy BERGERecotrail®

Utworzona: 2018-01-29


Firma Berger Fahrzeugtechnik jest stosunkowo małym producentem naczep siodłowych i pomimo poczynionych niedawno inwestycji w rozbudowę fabryki, nie o ilość tutaj chodzi, lecz dostarczanie klientom specjalistycznego sprzętu o wyjątkowych parametrach, który pozwoli im uzyskać przewagę konkurencyjną.

Wprowadzone do sprzedaży w ubiegłym roku naczepy dwuosiowe idealnie wpisują się w wyznaczone przez producenta cele. Dzięki niskiej masie własnej i przemyślanej konstrukcji umożliwiają załadunki towarów o masie ponad 25 t, tj. masie zbliżonej do standardowych naczep trzyosiowych, oferowanych przez większość innych producentów, zapewniając jednocześnie duże oszczędności na spalaniu i opłatach drogowych. Jak to możliwe?

Konstrukcja

Konstrukcja nośna naczep dwuosiowych, oparta jest na sprawdzonych rozwiązaniach, stosowanych przez producenta od 2010 roku w naczepach trzyosiowych z charakterystycznymi, wycięty laserowo, trójkątami Reuleaux. Naczepy wyposażone są w osie marki SAF lub BPW o maksymalnym nacisku 10 t
i opony o indeksie nośności 5 t, opracowane specjalnie w tym celu we współpracy z firmą Goodyear. Podłoga, wzmocniona włóknem szklanym, posiada nośność 7 t, zgodnie z normą DIN EN283 i, podobnie jak kłonice, ściana czołowa i drzwi, została w niezmienionej formie przeniesiona wprost z naczep trzyosiowych. Naczepa standardowa w wyposażeniu podstawowym z felgami stalowymi waży 4355 kg, natomiast mega - 4695 kg. Technicznie dopuszczalna ładowność naczep przekracza 27 t, co oznacza, że to nie konstrukcja naczepy, lecz przepisy determinują jej maksymalną ładowność realną. Jak zatem wyglądają przepisy?

Przepisy

Można odnieść wrażenie, że obowiązujące w Europie regulacje dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej zestawu i nacisków na osie zostały opracowane specjalnie z myślą o naczepach BERGERecotrail®. Realną ładowność można obliczyć z prostego równania: dopuszczalna masa zestawu wynosząca 38 t minus masa ciągnika, zwykle około 8 t, minus masa naczepy. Zakładając, iż mega, a więc cięższa z naczep dwuosiowych oferowanych przez producenta, waży poniżej 5 t, na podstawie powyższego równania łatwo obliczyć, że na naczepy BERGERecotrail® możemy bez problemu załadować 25 t towaru. Ze względu na niższe myto dla naczep dwuosiowych w porównaniu z naczepami trzyosiowymi, obowiązujące w niektórych krajach, takich jak: Niemcy, Włochy czy Szwajcaria, za przewóz tego samego ładunku na naczepie dwuosiowej poniesiemy znacznie niższe koszty niż na naczepie trzyosiowej. O jakich oszczędnościach mówimy?

Masa ładunku: 24600 kg

Oszczędności

W zależności od rodzaju wykonywanych tras, roczne oszczędności mogą wynosić około 3000€ - 3500€, co przy eksploatacji naczep wynoszącej 6 lat może oznaczać kwotę powyżej 20 000 €. Sprawdźmy
z czego to wynika. Najczęściej auta polskich firm transportowych przejeżdżają przez Niemcy. Różnica w mycie pomiędzy naczepami dwu- i trzyosiowymi wynosi 0,018 € km/1 km. Naczepa dwuosiowa jest o około 2 t lżejsza od naczep trzyosiowych. W rezultacie, w powiązaniu z niższymi oporami toczenia, wynikającymi z mniejszej liczby kół, możemy oczekiwać niższego spalania na poziomie 2l/100 km. Przed wprowadzeniem naczep do sprzedaży producent przeprowadził ponad roczne testy, w czasie, których stwierdzono redukuję spalana na poziomie 1,8l/100 km. Obecnie dane te potwierdzają użytkownicy naczep. Jeśli założymy, że średnie miesięczne przebiegi auta kształtują się na poziome 11000 km, z czego około 6000 km przypada na terenie Niemiec, otrzymamy następujące wartości: różnica w mycie ok 110 €/miesiąc, różnica w spalaniu ok 175 €/miesiąc. Po pomnożeniu tych wartości przez 72 miesiące (6 lat) otrzymamy kwotę 20520 €.

Powyższe założenia są jak najbardziej realne. Trudno się zatem dziwić, że nowe naczepy dwuosiowe BERGERecotrail® cieszą się coraz większą popularnością i zdobywają coraz szczersze grono zwolenników.

Wynajem

Producent oferuje nie tylko sprzedaż naczep dwuosiowych, lecz także możliwość ich wynajmu. Wynajem może być ciekawą alternatywą dla klientów, którzy z pewnym niedowierzaniem podchodzą do tego projektu i wolą nie obarczać się zakupem naczep, lub poszukują bezpiecznych rozwiązań z góry określonymi kosztami stałymi. W Polsce partnerem w wynajmie naczep dwuosiowych BERGERecotrail® jest firma Fraikin Polska.

Masa ładunku: 25200 kg
Masa ładunku: 24400 kg

Często zadawane pytania:

1) W jakich krajach obowiązują niższe opłaty drogowe dla naczep dwuosiowych?
Obecnie niższe myto dla naczep dwuosiowych obowiązuje na terenie Niemiec, Włoch i Szwajcarii.

2) Jak obliczyć dopuszczalną ładowność realną naczepy dwuosiowej?
Ładowność naczepy dwuosiowej można obliczyć na podstawie prostego równania: dopuszczalna masa całkowita zestawu 38 t minus masa ciągnika minus masa naczepy.

3) Dlaczego na naczepy dwuosiowe BERGERecotrail® można załadować towar o masie ponad 25 t, a na inne naczepy nie?
Kluczowa jest tutaj masa własna naczepy. Naczepy BERGERecotrail® to najlżejsze naczepy siodłowe na rynku europejskim. Standardowa firanka waży 4355 kg, a naczepa typu mega 4690 kg. Im cięższa naczepa, tym mniejsza jej ładowność realna, którą ograniczają stosowne przepisy. Dlatego cięższe naczepy dwuosiowe nie zapewnią takich samych możliwości załadunkowych, jak naczepy BERGERecotrail®.

4) Czy naczepami dwuosiowymi można poruszać się po drogach o maksymalnym nacisku na oś 8 t?
Przepisy w zakresie ograniczeń tonażowych w taki sam sposób dotyczą naczep dwuosiowych jak trzyosiowych. Jeśli naczepę trzyosiową załadujemy ładunkiem o masie 24 t, nacisk na oś ciągnącą znacznie przekroczy wartość 8 t, czyli teoretycznie nie powinniśmy poruszać się takim zestawem po drogach o maksymalnym nacisku 8 t. Przy podobnym ładunku na naczepie dwuosiowej, nacisk na osie będzie także większy niż 8 t.

5) Czy naczepy dwuosiowe BERGERcotrail® mają homologację polską?
Tak, naczepy dwuosiowe posiadają homologacje polską i ogólną homologację europejską.

6) Skąd bierze się tak duża różnica w spalaniu z naczepą dwuosiową BERGERecotrail®?
Kluczowe znaczenie ma niższa masa własna (około 2 t niższa od standardowych naczep trzyosiowych), niższe opory toczenia wynikające z mniejszej ilości kół oraz rodzaj materiałów i niespotykana wręcz dokładność spawania konstrukcji nośnej o różnicy długości przekątnych nie przekracza 2 mm.

7) Czy do naczepy dwuosiowej potrzeby jest specjalny ciągnik?
Nie, do naczep dwuosiowych możemy stosować te same ciągniki, jak do naczep trzyosiowych.

W skład Grupy wchodzi także firma transportowo-spedycyjna Berger Logistik GmbH i autoryzowany serwis naczep i ciągników Berger Truck Service GmbH.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels