Informacje prawne dotyczące stworzenia
Wspólnotowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego pojawiły się oficjalnie po raz pierwszy razem z wejściem w życie Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 października 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
Ostateczny termin wdrożenia tego przepisu prawnego i udostępnienia danych w rejestrze krajowym upłynął 31 grudnia 2012 r. Polska nie wywiązała się z tego przepisu w związku z czym Komisja Europejska złożyła skargę przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE. Na podstawie tego Wspólnotowego Rozporządzenia każde państwo członkowskie zostało zobligowane prawnie wstępnie do 2016 roku do wprowadzenia na swoim terytorium krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorców transportu drogowego, którzy uzyskali zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Stworzone i uruchomione krajowe rejestry dla przedsiębiorców w transporcie drogowym we wszystkich państwach UE mają zostać połączone z elementami głównego europejskiego systemu ERRU (European Register of Road Transport Undertakings).
Wszystkie państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia, aby krajowe rejestry elektroniczne zostały połączone ze sobą i były dostępne w całej Wspólnocie Europejskiej poprzez krajowe punkty kontaktowe, odpowiedzialne za wymianę informacji.
Dane będą przekazywane w przypadku kiedy kierowcy popełnią wykroczenia lub przestępstwa w ruchu drogowym w innym państwie członkowskim UE, ułatwiając identyfikację osób łamiących przepisy.
Jest to efekt wdrażania przepisów unijnych dotyczących wymiany informacji o przestępstwach lub wykroczeniach związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego pomiędzy krajami UE.
W konsekwencji kierowcy będą ponosili odpowiedzialność za wykroczenia drogowe popełnione przez nich w innym państwie Unii. Dzięki zmianom sprawcy przestępstw lub wykroczeń drogowych będą skutecznie i szybko ponosili odpowiedzialność niezależnie od tego, w jakim kraju UE dopuścili się danego czynu.
Specjalista ds. transportu i logistyki
Dariusz Starkowski
Ekspert firmy Infracht
