Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Sytuacja polityczna we Francji a przyszłość polskich przedsiębiorstw transportowych

Utworzona: 2017-07-24


Polska obecnie, bez wątpliwie stanowi największą potęgę transportową na terytorium krajów UE. Najnowsze dane wskazują, iż przychody Polski w transporcie sięgają ponad 5 miliardów euro rocznie.

Czy tendencja ta ma szansę się utrzymać? Jak obecna sytuacja polityczna nie, tylko na terenie Francji, ale też innych krajów tzw. „starej unii” wpłynie na polski rynek transportowy?

W lutym tego roku, odbyło się spotkanie przedstawicieli 8 państw Unii Europejskiej (Francji, Austrii, Belgii, Danii, Niemiec, Włoch, Luksemburga, Szwecji) oraz Norwegii, które zaowocowało podpisaniem porozumienia nazwanego tzw. „sojuszem drogowym”. Celem, jaki przyświecał niniejszemu spotkaniu, było wypracowanie wspólnego stanowiska dotyczącego europejskiej polityki transportowej oraz polepszenie współpracy w zakresie sprawowania kontroli nad firmami transportowymi. W ramach podpisanego porozumienia, wskazane kraje zdeklarowały również chęć podjęcia ostrzejszej walki z dumpingiem socjalnym.

Z całą pewnością można zatem stwierdzić, iż postanowienia niniejszego „sojuszu” stały się swego rodzaju preludium zmian w prawie transportowym, których wprowadzania obecnie możemy obserwować. Eksperci nie pozostawiają złudzeń – porozumienie jest wymierzone przeciwko przedsiębiorstwom z krajów Europy Środkowo-Wschodniej i ma ono przede wszystkim wspierać rodzime rynki transportowe.

Od dłuższego czasu jesteśmy również świadkami wprowadzania w życie przepisów o tzw. płacach minimalnych, czego bezpośrednią przyczyną jest walka z dumpingiem socjalnym. Samo pojęcie „dumpingu socjalnego” jest pojęciem, które do dnia dzisiejszego nie zostało zdefiniowane, ani przez prawo stanowione UE, ani też przez orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości. Wstępnie prace nad sformułowaniem obowiązującej na poziomie międzynarodowym definicji – zostały podjęte przez Komitet Ekonomiczno-Społeczny który zaprezentował opinię, zgodnie z którą, dumping socjalny oznacza sytuację, w której „w której tańsi pracownicy z innego państwa członkowskiego zajmują miejsca pracy mieszkańców danego państwa”.1 Inne stanowisko dotyczące dumpingu wypracowała Komisja Europejska. W odróżnieniu od pojęcia zaprezentowanego przez Komitet Europejski, Komisja wskazuje, iż do wystąpienia zjawiska dumpingu, wystarczające jest już stworzenie warunków, w których obcy dostawcy usług mogą zając miejsca pracy dostawców lokalnych.

Nie da się ukryć, iż Państwem przodującym w „walce” z dumpingiem socjalnym jest Republika Francuska. Po ostatnich wyborach prezydenckich, w których zwyciężył niezależny kandydat centrowy, reprezentujący nurt liberalny – Emmanuel Macron tendencja ta wydaje się nasilać. Prezydent Francji chce przede wszystkim wspierać rodzimą gospodarkę, a co za tym idzie stara się on jak najbardziej ograniczyć dostęp do francuskiego rynku usługowego przedsiębiorcom z państw obcych. Eksperci twierdzą, iż sektorem, który najbardziej ucierpi w związku z zapowiadanymi zmianami jest sektor transportowy. Poza deklaracją o przyjęciu tzw. przepisów antydumpingowych, instrumentem jaki może posłużyć Emmanuelowi Macronowi jest dyrektywa 96/71/WE dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług2, która została przez Francję implementowana, i na podstawie której został wprowadzony dekret nr 2016-418 dotyczący delegowania pracowników w transporcie drogowym na terytorium Francji. Przepisy wyżej wspomnianego dekretu mają zostać w najbliższym czasie zaostrzone, co uderzy bezpośrednio w przedsiębiorców zajmujących się transportem na terenie Francji.


Niestety wspomniane powyżej ustawodawstwo, rzuca cień na codzienne funkcjonowanie podmiotów transportowych, gdzie przedsiębiorca musi skupiać się na kolejnych formalnościach. Formalnościach, które zabierają czas i zaangażowanie mogące wpłynąć na płynność firmy. Należy zadać sobie pytanie - czy jest sens mierzyć się ze wszystkimi trudnościami na własną rękę? Czy nie lepiej skupić się na rozwijaniu przedsiębiorstwa w celu maksymalizacji zysków, a obsługę formalności powierzyć profesjonalistom, którzy będą działać w naszym imieniu?

Wychodząc na przeciw Państwa oczekiwaniom, zapewniamy przedsiębiorstwu kompleksowe przedstawicielstwo na terytorium Francji do kontaktu ze służbami kontrolnymi. Co istotne, okres ustanowienia przedstawicielstwa nie może być krótszy niż okres oddelegowania pracownika oraz kolejnych 18 miesięcy po zakończeniu delegowania – przedstawiciel ma obowiązek na żądanie funkcjonariuszy kontroli udostępnić do wglądu następujące dokumenty:
  1. Dokumenty potwierdzające wypłatę wynagrodzenia, w tym listę płac oddelegowanych pracowników zawierający następujące zapisy: stawkę godzinową brutto, wynagrodzenie za nadgodziny
  2. Okresy i godziny pracy, z rozbiciem godzin płaconych z zastosowaniem stawki 9,76 € lub 10 € oraz godzin nadliczbowych
  3. Płatne urlopy oraz dni wolne od pracy

Dla Państwa wygody, a także transparentności dokumentacji, oddajemy zaawansowany Panel Klienta, gdzie po uzyskaniu niepowtarzalnego loginu oraz hasła, każde działanie w imieniu przedsiębiorstwa zostanie odnotowane.

Zapraszamy do kompleksowej współpracy w ramach ustanowienia przedstawicielstwa dla przewoźników wykonujących transport drogowy do Francji. Otrzymują Państwo jasne i proste warunki – stawka na poziomie 10 € miesięcznie za opiekę nad każdym oddelegowanym kierowcą.


KONTAKT




1  Europejski Komitet Społeczno-Ekonomiczny, Funkcjonowanie Dyrektywy Usługowej w sektorze budownictwa – Sprawozdanie, INT/SMO - EESC-2014-02466-00-01-TCD, s. 10.
2  Dyrektywa 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 16.12.1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, Dz. U. L 18 z 21.01.1997 r., 05/t. 2, s. 431.

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE