Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku producentów samochodów ciężarowych, którzy w przez 14 lat w porozumieniu ustalili wysokość cen oferowanych pojazdów.
Zmowa cenowa i decyzja Komisji Europejskiej
Cała sprawa dotyczy producentów samochodów ciężarowych firm Volvo, Renault, Daimer, Iveco, DAF oraz MAN, którzy w latach 1997 – 2011 stosowali względem swoich klientów zmowę cenową. Producenci aut podczas biznesowych spotkań ustalali konkretne ceny brutto swoich samochodów, co w ostateczności prowadziło do sztucznego zawyżania cen rynkowych pojazdów ciężarowych. Decyzją Komisji Europejskiej z dnia 19 lipca 2016 r. przedsiębiorstwa te zostały ukarane za powyższa praktykę karą pieniężną w wysokości €2.926.499.000 euro – co ciekawe przedsiębiorcy sami przyznali się do winy.W ujawnionym okresie trwania zmowy cenowej w samej Polsce zostało zakupionych około 150 000 samochodów, na łączną kwotę ponad 12 miliardów euro. Biorąc pod uwagę fakt, że w tym czasie na rynku właściwie nie było innych producentów ciężarówek, a polska flota samochodowa stawiała dopiero swoje pierwsze kroki, istnieje spore prawdopodobieństwo, że cena zakupu samochodu ciężarowego była sztucznie zawyżona.
Pozew zbiorowy – kto może wystąpić
Ujawnienie zmowy producentów ciężarówek i decyzja Komisji Europejskiej dają solidne podstawy do odzyskania zwrotu części kwot za zakupione samochody ciężarowe. Każdy bowiem, kto w ciągu wskazanych 14 lat trwania zmowy cenowej zakupił samochód ciężarowy jednej z ukaranych firm, może domagać się odszkodowania. Najwłaściwszą ku temu drogą będzie dochodzenie roszczeń w postępowaniu grupowym, potocznie zwane pozwem zbiorowym.Prawo dochodzenia odszkodowania przysługuje zarówno nabywcom samochodów ciężarowych na rynku pierwotnym jak i wtórnym. Każdy, kto wynajmował auta sprzedawane po zawyżonych cenach, był ich leasingobiorcą czy też korzystał z usług firm spedycyjnych posiadających przedmiotowe pojazdy – również może przystąpić do grupy poszkodowanych dochodzących roszczeń w postępowaniu grupowym. Należy oczywiście pamiętać, że koniecznym w takim przypadku będzie wykazanie wzrostu cen wynajmu, leasingu czy usługi spedycyjnej na skutek stosowania nieuczciwych praktyk rynkowych przez producentów aut.
Zaletą dochodzenia roszczeń w postępowaniu grupowym jest znacznie niższy koszt postępowania sądowego, niż gdyby poszkodowany indywidualnie miał występować przeciwko producentom.
Dochodząc roszczenia w ramach postępowania grupowego, poszkodowany składa oświadczenie o przystąpieniu do grupy i wyrażeniu zgody, co do osoby reprezentanta grupy. W toku postępowania poszkodowany nie będzie musiał podejmować żadnych czynności procesowych, czynności te wykona za niego bowiem reprezentant grupy. Powyższe okoliczności przemawiają za dochodzeniem naprawienia szkody w ramach postępowania grupowego.
Czas to pieniądz
Pomimo tego, że zmowa cenowa producentów ciężarówek trwała w latach 1997-2011, nie wszyscy klienci, którzy nabyli ciężarówki w tym okresie będą mogli wystąpić z roszczeniem odszkodowawczym. Przepisy prawa cywilnego przewidują 10 letni okres przedawnienia dla roszczeń powstałych w wyniku poniesienia szkody wyrządzonej czynem niedozwolonym jakim jest zmowa cenowa. Okres 10 lat liczy się od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie wywołujące szkodę. W praktyce oznacza to, że poszkodowani będą mogli domagać się pieniędzy, jeśli nabyli samochód ciężarowy po zawyżonej cenie od połowy 2006 r. (roszczenie związane z nabyciem aut przed tą datą jest już niestety przedawnione).Złożenie do sądu pozwu zbiorowego przerywa bieg przedawnienie. Zwłoka z decyzją o przystąpieniu do postępowania grupowego może zatem skutkować przedawnieniem roszczenia, nawet w pełni zasadnego.
Jak na razie Komisja Europejska nie opublikowała uzasadnienia decyzji, w której wskazałaby o ile ceny za poszczególne modele samochodów zostały zawyżone.
Fakt przyznania się producentów do zmowy cenowej oraz ostateczna decyzja Komisji Europejskiej nakładająca karę na producentów przemawia na korzyść poszkodowanych w postępowaniu grupowym. Nie bez znaczenia dla sprawy jest również wizerunek producentów. Tak znane firmy dbają bowiem o swój wizerunek, co może skłonić je polubownego rozwiązania sporu i zawarcia z poszkodowanymi ugody.
Przygotowanie pozwu i reprezentacja przed sądem
Portal wspolnypozew.com poszukuje nabywców samochodów, którzy chcieliby uczestniczyć w postępowaniu grupowym przeciwko Volvo, Renault, Daimer, Iveco, DAF oraz MAN.Współpracujemy z kancelarią prawną Domański, Zakrzewski, Palinka sp.k., która za wynagrodzeniem sporządzi pozew oraz jako reprezentant grupy będzie reprezentować poszkodowanych w postępowaniu grupowym.
Chcesz dołączyć do pozwu?
Zgłoś się za pomocą formularza kontaktowego.