Innowacje a czas dostawy
Czas dostawy i szybkość przekazywania informacji zawsze wpływały w kluczowy sposób na efektywność realizacji usług transportowo-spedycyjnych i osiąganie celów biznesowych przez firmy z branży TSL. Tradycyjny model biznesowy w obszarze realizacji dostaw już nie wystarcza. Nic dziwnego, że przedsiębiorstwa sięgają po narzędzia, które pozwalają nie tylko na bardzo efektywne zarządzanie procesami logistycznymi, pracą kierowców, ale również umożliwiają błyskawiczne raportowanie, co sprawia, że klienci zakładów spedycyjnych mogą na bieżąco podejmować kluczowe decyzje i dostosowywać je do aktualnej sytuacji. Nie byłoby to możliwe bez zaawansowanych systemów teleinformatycznych. Minęły już czasy, gdy podstawowym narzędziem spedytora był telefon. Dziś wykorzystuje się najnowocześniejsze rozwiązania IT. Dzięki nim można z łatwością na przykład nawigować pojazdami bezpośrednio z biura. Zaawansowane systemy komputerowe błyskawicznie generują najbardziej optymalne trasy przejazdu, które następne dyspozytor przekazuje do komputera tematycznego w samochodzie. Obecnie w ciągu zaledwie kilku minut kierowca otrzymuje wszystkie niezbędne informacje na temat trasy i warunków na drodze, podczas gdy dawniej zabierało to co najmniej kilkadziesiąt minut. Przykładem firmy wykorzystującej takie rozwiązania jest Hussar Gruppa. Dzięki nowoczesnym narzędziom współczesny spedytor może w czasie rzeczywistym pozyskiwać informacje z tachografów kierowców. Te i inne dane, otrzymywane na bieżąco, pozwalają efektywnie zarządzać czasem dostawy i korygować w razie potrzeby trasę, tak by nie tylko jak najszybciej dostarczyć ładunek, ale również maksymalnie zredukować koszty.Nie można zapominać, że innowacyjne systemy telematyczne pozwalają nie tylko na błyskawiczne uzyskanie kompleksowej informacji na temat ruchu pojazdów z ładunkami, ale także na generowanie dokładnych raportów uwzględniających takie kwestie, jak m.in. oczekiwany czas dostawy (ETA), aktualny czas dostawy (ATA), czas pracy kierowcy w wybranym okresie, aktualna lokalizacja pojazdu, historia trasy (punkt po punkcie). Tego rodzaju systemy reagują również błyskawicznie na wszelkie problemy związane z realizacją dostawy, nie tylko informując o nich, ale także sugerując odpowiednie rozwiązania.
Internet rzeczy w branży TSL
Jak szacuje Cisco Consulting Services, do 2020 roku do Internetu zostanie podłączonych 50 mld urządzeń na całym świecie. Obecnie ich liczba wynosi około 15 mld. Nie pozostanie to bez wpływu na biznes w bardzo wielu branżach, również w usługach transportowo-spedycyjnych. Internet rzeczy w magazynach, transporcie i w pozostałych elementach łańcucha dostaw będzie oznaczać zmianę otoczenia biznesowego. Przyczyni się to nie tylko do wydajniejszej gospodarki magazynowej i bardziej efektywnego transportu towarów, ale również do zwiększenia liczby opcji końcowej dostawy do klienta. Usługi transportowo-spedycyjne mogą osiągnąć jeszcze większą wydajność, ponieważ Internet rzeczy będzie łączył na bieżąco ogromne ilości ładunków. Innowacja zacznie się już na poziomie magazynowania, gdzie możliwe będzie inteligentne zarządzanie zapasami za sprawą łączenia w czasie rzeczywistym poszczególnych palet z pozycjami magazynowymi. W trakcie wykonywania usług transportowo-spedycyjnych będzie można jeszcze szybciej i dokładniej śledzić ładunki, na przykład dzięki specjalnym sensorom, które również mogą monitorować temperaturę i wilgotność towarów. Nowoczesne systemy będą przewidywać awarie pojazdów i automatycznie planować ich przeglądy. Internet rzeczy połączy niemal wszystkie elementy łańcucha dostaw (ludzi i ładunki), a także zrewolucjonizuje procesy w branży TSL.Wykorzystywany na taką skalę Internet rzeczy to niedaleka przyszłość, do której już teraz powinny przygotowywać się firmy poważnie myślące o świadczeniu nowoczesnych usług transportowo-spedycyjnych. Nie można jednak zapominać, że już dziś na rynku jest dostępnych szereg rozwiązań i narzędzi (np. platformy wspomagające pracę edytora, programy EDI, systemy interLAN Speed), które skutecznie usprawniają pracę spedytorów i kierowców, skracając czas dostawy i obniżając jej koszty. Firmy świadczące nowoczesne usługi transportowo-spedycyjne już z nich korzystają i zapewne będą wkrótce używały takich innowacyjnych technologii.