Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Obowiązkowa ewidencja godzin pracy przy umowie zleceniu od 1 stycznia 2017 r.

Utworzona: 2016-10-31


Nowelizacja ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę wprowadziła istotne zmiany dla pracodawców.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. pracodawca, zatrudniający pracowników na podstawie umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, niezależnie od tego, czy prowadzącą oni działalność gospodarczą, czy też nie (tzw. samozatrudnieni) - obowiązany będzie do ewidencjonowania ich godzin pracy.

Minimalna stawka godzinowa

Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu w nowym brzmieniu zakłada, że w przypadku umów zlecenia (art. 734 k.c.) oraz umów o świadczenie usług (art. 750 k.c.) wykonywanych przez przyjmującego zlecenie lub świadczące usługi – wysokość wynagrodzenia powinna być ustalona w umowie w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonywania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej, o której mowa w art. 2 k. c. ustawy.

Wysokość minimalnej stawki godzinowej jest corocznie waloryzowana o wskaźnik wynikający z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia ustalonej na rok następny przez wysokość minimalnego wynagrodzenia obowiązującą w roku, w którym odbywają się negocjacje w ramach Rady Dialogu Społecznego. W roku 2017 minimalna stawka godzinowa wyniesie 13 zł.

Przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usługi rozumie się osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Rzeczypospolitej Polskiej albo w państwie niebędącym państwem członkowskim Unii Europejskiej lub państwem Europejskiego Obszaru Gospodarczego, niezatrudniająca pracowników lub niezawierająca umów ze zleceniobiorcami albo osobę fizyczną niewykonującą działalności gospodarczej - która przyjmuje zlecenie lub świadczy usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług na rzecz przedsiębiorcy albo na rzecz innej jednostki organizacyjnej, w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności.
W przypadku gdy wysokość wynagrodzenia ustalonego w umowie nie zapewnia przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi otrzymania za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług wynagrodzenia w wysokości co najmniej minimalnej stawki godzinowej, przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi przysługuje wynagrodzenie w wysokości obliczonej z uwzględnieniem minimalnej stawki godzinowej.

Co istotne, przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej albo przenieść prawa do tego wynagrodzenia na inną osobę. Wypłaty wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej dokonuje się w formie pieniężnej, co najmniej raz w miesiącu, w przypadku umów zawartych na czas dłuższy niż 1 miesiąc.

Obowiązek ewidencyjny

Strony umowy zlecenia lub świadczenia usług powinny w umowie określić sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. W przypadku gdy strony w umowie nie określą sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług, w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia.

Obowiązku ewidencyjnego nie stosuje się do wykonującego zlecenie lub świadczącego usługi w przypadku skierowania takich osób do wykonania zlecenia lub świadczenia usług na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. W takim przypadku pracodawca użytkownik, na rzecz którego jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi, prowadzi ewidencję liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Obowiązek przechowywania dokumentacji

Przedsiębiorca albo inna jednostka organizacyjna, na rzecz której jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi, obowiązany jest przechowywać dokumenty określające sposób potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług oraz dokumenty potwierdzające liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług przez okres 3 lat od dnia, w którym wynagrodzenie stało się wymagalne.

Wyłączenia

Przepisów dotyczących obowiązku wypłaty minimalnego wynagrodzenia oraz ewidencjonowania czasu pracy i przechowywania stosownej dokumentacji nie stosuje się do umów zlecenia oraz świadczenia usług, jeżeli o miejscu i czasie wykonania zlecenia lub świadczenia usług decyduje przyjmujący zlecenie lub świadczący usługi i przysługuje mu wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne.

Kontrola PIP

Nad przestrzeganiem przepisów będzie czuwała Państwowa Inspekcja Pracy. Znowelizowana wersja ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy zakłada, że podmiotami kontrolowanymi będą również przedsiębiorcy albo inne jednostki organizacyjne, na rzecz których w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności jest wykonywane zlecenie lub są świadczone usługi przez przyjmującego zlecenie lub świadczącego usług. Kontrola będzie się odbywać w zakresie wypłacania takim osobom wynagrodzenia w wysokości wynikającej z wysokości minimalnej stawki godzinowej, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (art. 13 ustawy).
Za niewypłacanie minimalnej stawki godzinowej grozi kara w wysokości od 1.000 zł do 30.000 zł.

Kancelaria Transportowa KOBEN Sp. z o.o. na co dzień wspiera branżę transportową w spełnianiu obowiązku dot. poprawnej analizy i rozliczania czasu pracy kierowców, w powoływaniu przedstawicieli zagranicznych oraz szkoleniach kierowców i osób zajmujących się ewidencją czasu pracy kierowców. Nasze pogotowie prawne służy pomocą przedsiębiorcom przy odwołaniach od kar nałożonych przez służby kontrolne w całej Europie, reprezentacji podczas kontroli, sporach z pracownikami. Szeroki wachlarz usług świadczonych przez nasz dział prawny gwarantuje Państwu pełne bezpieczeństwo w każdej kwestii dotyczącej prowadzonej działalności.
Zachęcamy Państwa do kontaktu z naszymi Doradcami oraz Działem Obsługi Klienta. Na spotkaniu Doradca dostosuje ofertę do potrzeb Państwa przedsiębiorstwa, dzięki czemu zminimalizujemy ryzyko kar nakładanych przez służby kontrolne, wskażemy błędy popełniane przez kierowców, jak również zdejmiemy z Państwa obowiązek przygotowywania regulaminów pracy i wynagradzania oraz ewidencji pracowniczej, która jest podstawą poprawnego funkcjonowania przedsiębiorstwa.


Kancelaria Transportowa KOBEN
Radca prawny Marek Kliś
www.koben.pl
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE