ID: 259297
Kierowca i nadgodziny
ID: 259297
ID: 259297
Skąd się biorą, jak je rozliczać i czy lepiej ich unikać, czy może wręcz przeciwnie – generować jak najwięcej?
Skąd się biorą, jak je rozliczać i czy lepiej ich unikać, czy może wręcz przeciwnie – generować jak najwięcej?
~etransport.pl
Posty (74)
~//~ | Jako informacja. Rozporządzenie (WE) nr 561/2006/2020. Art. 4. d) "PRZERWA" oznacza OKRES, w którym kierowca nie może prowadzić pojazdu ani wykonywać żadnej innej pracy, WYKORZYSTANY WYŁĄCZNIE DO WYPOCZYNKU; e) "INNA PRACA" oznacza czynności zdefiniowane jako czas pracy w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, z wyjątkiem "prowadzenia pojazdu", włącznie z wszelką pracą dla tego samego lub innego pracodawcy, w sektorze transportowym lub poza nim; f) "ODPOCZYNEK" oznacza NIEPRZERWANY OKRES, w którym kierowca może SWOBODNIE DYSPONOWAĆ SWOIM CZASEM; Art. 6. 5. KIEROWCA ZAPISUJE jako INNĄ PRACĘ cały czas określony w art. 4 lit. e), a także cały czas spędzony na prowadzeniu pojazdu używanego do działalności zarobkowej nieobjętej zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia ORAZ ZAPISUJE WSZELKIE OKRESY GOTOWNOŚCI określone w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE zgodnie z art. 34 ust. 5 lit. b) ppkt (iii) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 (*). Zapisu tego dokonuje się ręcznie na wykresówce, na wydruku lub przy użyciu funkcji ręcznego wprowadzania danych do urządzenia rejestrującego. (*) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. U. L 60 z 28. 2. 2014, s. 1) ; Art. 9. 2. CZAS spędzony NA DOJEŹDZIE DO miejsca postoju POJAZDU objętego zakresem niniejszego rozporządzenia LUB POWROTU z tego miejsca, JEŻELI POJAZD nie znajduje się ANI W MIEJSCU ZAMIESZKANIA kierowcy, ANI W CENTRUM OPERACYJNYM pracodawcy, W KTÓREJ KIEROWCA ZWYKLE PRACUJE, NIE JEST liczony jako ODPOCZYNEK lub PRZERWA, CHYBA ŻE KIEROWCA znajduje się na promie lub w pociągu i MA DO DYSPOZYCJI KABINĘ SYPIALNĄ, KOJĘ lub KUSZETKĘ. 3. CZAS spędzony przez kierowcę KIERUJĄCEGO POJAZDEM nieobjętym zakresem niniejszego rozporządzenia DO LUB Z POJAZDU objętego zakresem niniejszego rozporządzenia, KTÓRY NIE znajduje się W MIEJSCU ZAMIESZKANIA kierowcy ANI W BAZIE pracodawcy, GDZIE KIEROWCA ZAZWYCZAJ PRACUJE, JEST traktowany jako "INNA PRACA". Rozporządzenie (UE) nr 165/2014/2020. Art. 34. 5. Kierowcy: b) obsługują przełączniki umożliwiające osobną i wyraźną rejestrację następujących okresów: (i) pod symbolem kierownica : czas prowadzenia pojazdu; (ii) pod symbolem młotki : "inna praca", która oznacz wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją zawartą w art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE, a także wszelkie prace wykonywane dla tego samego lub innego pracodawcy w sektorze transportowym lub poza nim; (iii) pod symbolem koperta : "okresy gotowości" zgodnie z definicją w art. 3 lit. b) dyrektywy 2002/15/WE; (iv) pod symbolem łóżko : przerwy, odpoczynek, urlop wypoczynkowy lub zwolnienie lekarskie; Dyrektywa 2002/15/WE. Art. 3. a) "CZAS PRACY" oznacza: 1. w przypadki pracowników wykonujących pracę w trasie: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący pracę w trasie, znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy: - czas poświęcony wszelkim czynnościom w zakresie transportu drogowego. Czynności te, w szczególności, obejmują: (i) kierowanie; (ii) załadunek i rozładunek; (iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu; (iv) sprzątanie i konserwację techniczną; (v) każda inna praca zmierzająca do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów lub do wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową, włącznie z nadzorowaniem załadunku i rozładunku, formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi, itd., - okresy, w których nie może on swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy, wraz z niektórymi zadaniami związanymi z dyżurowaniem, w szczególności podczas okresów oczekiwania na załadune lub rozładunek, w przypadku, gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest z góry znany, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed rozpoczęciem odnośnego okresu, lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych i/lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich; 2. w przypadku kierowców pracujących na własny rachunek, tę samą definicję stosuje się do czasu między rozpoczęciem i zakończeniem pracy, w którym kierowca pracujący na własny rachunek pozostaje na swoim stanowisku pracy, będąc do dyspozycji klienta i wykonując swoje zadania lub funkcje inne niż ogólna praca administracyjna, która nie jest związana bezpośrednio z trwającą operacją transportową. Przerwy wymienione w art. 5, okresy odpoczynku określone w art. 6 i, bez uszczerbku dla ustawodawstw Państw Członkowskich lub porozumień między partnerami społecznymi stanowiących, że takie okresy powinny być wyrównane lub ograniczone, okresy gotowości określone w lit. b) niniejszego artykułu, są wyłączone z czasu pracy; b) "OKRESY GOTOWNOŚCI" oznaczają: - okresy inne niż te odnoszące się do przerw i okresów odpoczynku, podczas których pracownik wykonujący pracę w trasie nie jest zobowiązany pozostawać na swoim stanowisku pracy, ale musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy. W szczególności, do takich okresów gotowości należą okresy, w których pracownik wykonujący pracę w trasie towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub koleją, jak również okresy oczekiwania na granicy lub wynikające z zakazu ruchu. Okresy te i ich przewidywalna długość będą z góry znane przez pracownika wykonującego pracownika w trasie, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed właściwym rozpoczęciem odnośnego okresu, lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich, - dla pracowników wykonujących pracę w trasie, którzy jeżdżą w zespole, czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu; Najważniejsze że czekanie pracownika w trakcie wykonania zadania służbowego musi być wynagrodzone. Czekanie, będąc w pracy, to nie inaczej jak jest "OKRES GOTOWNOŚCI" - 100% wynagrodzenia podczas dyspozycji ("koperta"), czyli w normalnych godzinach pracy wynikającej z umowy o pracę; 60% (30% w załodze) wynagrodzenia (albo czas wolny bez użycia rocznego urlopu w wymiarzy czasu 1/1 - na wniosek pracownika lub 1/1. 5 - na wniosek pracodawcy) podczas dyżuru ("koperta"), czyli poza normalnymi godzinami pracy (Uoczpk Art. 9-10). | |||
~//~ | To samo tylko po ludzku. :-) Kierowca znajdujący się w pracy, pod warunkiem że nie odbiera, wymagane przepisami, przerwy lub odpoczynki ("łóżko"), do momentu otrzymania polecenia od pracodawcy, znajduje się w stanie dyspozycji lub dyżuru ("koperta"). Po otrzymaniu polecenia do momentu zaparkowania pojazdu w bezpiecznym miejscu, po wykonaniu polecenia, kierowca wykonuje konkretne czynności pracy ("jazda" i/lub "młotki") z odbieraniem wymaganych przepisami przerw i odpoczynków ("łóżko") a tak samo w odpowiednych przypadkach wykonuje dyżury ("koperta") podczas załog oraz wykonuje dyspozycji ("koperta") w czasie przepraw prom/pociąg (bez dostępu do dyspozycji kabiny sypialnej, koji lub kuszetki), oczekiwań na przejściach granicznych i w związku z ograniczeniami w ruchu drogowym (Uoczpk, Roz. nr 561/2006). Dyspozycja w okresie zadaniowego czasu pracy przy nie wypracowaniu dobowego wymiaru czasu pracy zalicza się do czasu pracy w wymiarze 8 godzin (100% wynagrodzenia), a ponad do czasu dyżuru (Uoczpk Art. 10 pkt. 3). Za czas dyżuru kierowcy przysługuje się czas wolny od pracy bez użycia rocznego urlopu a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego - 60% (30% w załodze) wynagrodzenia (Uoczpk Art. 9 pkt. 2-3 i 5-6). Przerwy i odpoczynki ("łóżko") spełniają swoje warunki tylko wtedy gdy znany jest czas ich trwania i czas jest wykorzystywany wyłącznie do wypoczynku i nieprzerwanego swobodnego dysponowania (Roz. nr 561/2006 Art. 4 ust. d i f). Czas spędzony kierowcą na dojazd z miejsca zamieszkania do biura Firmy (do nadanego firmą auta, busa i t. d. dojazdowego do miejsca postoju pojazdu) jak i przeciwnie to jest - odpoczynek ("łóżko"). Czas spędzony kierowcą na dojazd od biura Firmy do miejsca postoju pojazdu jak i przeciwnie to jest - dyspozycja ("koperta"), jeśli kierowca jest pasażerem, lub inna praca ("młotki"), jeśli kierowca kieruje autem dojazdowym (Roz. nr 561/2006 Art. 9 ust. 2-3). Z reguły, żeby nie zaniżać samemu sobie zarobku i/lub odpoczynku (dziennego i/lub tygodniowego), kierowca (będąc w pracy) w ciągu zmiany pracowniczej czyni nie więcej niż dwie przerwy ("łóżko") po 45 minut (przez +/- 4 godziny zmiany) a reszta czasu (oprócz jazdy) rejestruje jako inna praca ("młotki") i/albo dyspozycja / dyżur ("koperta") w zależności od tego jaką czynność w tym czasie wykonuje. Tylko nie trzeba przy tym zapominać o ograniczeniach - 10 lub 12 godzin pracy ("jazda" i/lub "młotki") w dobie pracowniczej, 60 godzin pracy w tygodniu i średnie 48 godzin pracy w tygodniu w okresie rozliczeniowym (Uoczpk Art. 12, Art. 15, Art. 21 oraz Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 2), 9 czy 10 godzin jazdy w zmianie pracowniczej, 56 godzin jazdy w tygodniu, 90 godzin jazdy w dwóch kolejnych tygodni (Rozp. nr 561/2006/2020 Art. 6 ust. 1-3). Tylko "stuknięci na całą głowę" chodzą do pracy "kręcić" przerwy / odpoczynki ("łóżko"), zapominając korzystać "kopertą" (dyspozycja / dyżur -100% / 60% (30% w załodze) wynadrodzenia lub czas wolny bez użycia rocznego urlopu w wymiarzy czasu 1h/1h - na wniosek pracownika lub 1h/1. 5h - na wniosek pracodawcy) i "młotkami" (inna praca - 100% wynadrodzenia) mając "w swoich rękach" urządzenia ewidencji i rejestracji swojego czasu czynności jako karta kierowcy i tachograf. REKOMENDUJĘ zapoznać się Wiadomość : "Czas pracy: nie tylko za kółkiem" Utworzona : 2020-10-15 Źródło : etransport. pl Przypominam dla wszystkich prawdziwych i szanujących się kierowców. Kierowcy ani jak nie zabrania się prowadzić dla siebie ewidencję i archiwizację godzin pracy i w razie czego (problemy z wypłatami całego zarobku i/lub wypłat związanych z podróżami służbowymi) mieć dowody na rękach (będzie w przyszłości z czym pójść do PIP, sądu i t, d). Kopii (ksero, skany, zdjęcia) wykresówek (dodatkowo CMR-ek i t. d. ) jak i sczytujące urządzenie dla karty kierowcy nie drogo kosztują. CZYTAJCIE WSZYSTKO CO PODPISUJECIE (dużo czego ciekawego dowiecie się) i jeśli coś NIE ROZUMIECIE albo NIE ZNACIE - NIE PODPISUJCIE!!! Wyst arczy nie podpisywać wątpliwych dokumentów, ta jeszcze inblanko, i po sprawie (nie trzeba będzie w przyszłości iść po swoje zarobione i przysługujące pieniądze do sądu). | |||
silwio
| Kołchoznik... beknął. . | |||
~kiero | Śmierdzi szoszonem | |||
~//~ | Chamskie zachowanie (wyzywanie), ta jeszcze z kłamstwem, z powodu braku argumentów jak i nie zdolność do czytania ze zrozumieniem - oznaka słabości i niskiego poziomu wychowania, rozwoju, wykształcenia, edukacji, kultury jak i ani jak nie kompensuje tego wszystkiego. :-) | |||
gigi
| ~//~ Kolego, mógłbyś przestać wklejać te gotowce i zaśmiecać forum? wszyscy poniekąd ogarniaja sprawe przepisów, a jeśli nie to idą do stosownych intytucji | |||
~//~ | gigi Ta informacja ani jak nie przeszkadza prawdziwym i szanującym się kierowców. Z tego powodu nie zwracaj się do mnie jako kolega bo nie kolegujemy. Pracodawca / przewoźnik nie jest dla pracownika / kierowcy kolegą. :-) | |||
~kiero | Brednie | |||
~//~ | gigi ... również jak i "kierowcy" liżące i wyginające przed "pracodawcami" / "przewoźnikami" nie są moimi kolegami. :-) | |||
~kiero | Szoszon nie żadnych kolegów, ale to akurat nie dziwne | |||
~sid | NADGODZINY = KASA | |||
~//~ | Wątek "jak skończyć z dziad transami?" ~kiero 2021-04-06 09:31:53 "Płaca z kilometra to najlepsza forma wynagradzania kierowców... " 2021-04-06 11:15:48 "Moja stawka kilometrowa jest wysoka... Trza się cenić" 2021-04-09 13:48:34 To że mam z kilometra nie oznacza, że muszę wyprzedzać, bo wtedy więcej zarobię. 2021-04-15 19:14:01 "... Kierowcy podobno robią po 20tys w pojedynczej na legalu... " Nic tak nie charakteryzują "człowieka" jak jego cytaty. :-) | |||
~skg dk | kolchozniku przeciez nikomu juz sie nie chce czytac twojej agitacji zacznij tu publikowac lepiej dziela lenina | |||
~kiero | Widzisz szoszon pracuje 5 dni w tygodniu, miesięcznie robię 14 tysięcy kilometrów i dostaje za to odpowiednie wynagrodzenie za pracę. Wszyscy zadowoleni. A teraz przychodzi taka swołocz jak Paweł spm, siedzi miesiąc w budzie, bo do domu nie chce mu się jechać, zrobi flegma może z 10 000 km, ale zarabiać chciałby wiecej niz ja, bo wydaje mu się że jemu się należy | |||
~kiero | Dlatego w normalnych polskich firmach nie ma koczowników że wschodu i nie będzie Prezes woli wydać więcej na dobrego polskiego kierowcę i mieć spokój | |||
~kiero | Ale ruska swołocz tego nie zrozumie | |||
~//~ | Było niby to 20 tys km, teraz już niby to 14 tys km a naprawdę w rzeczywistości okaże się ledwo około 12 tys km za miesiąc. Co za zakłamany pajac... :-) | |||
~kiero | Widzisz sam szoszon, że nie rozumiesz sensu słów w języku polskim | |||
~kiero | Zobaczył tu 14, a tam 20 i myśli że to o tym samym | |||
~kiero | Szoszon czytaj to zdanie aż zrozumiesz sens 2021-04-15 19:14:01 "... Kierowcy podobno robią po 20tys w pojedynczej na legalu... " | |||
~kiero | Jak zrozumiesz to opisz o czym jest to zdanie | |||
~//~ | Nie męcz się daremnie rehabilitować się Już każdy wie kim i czym jesteś. :-) | |||
~kiero | Ha ha szoszon jaki ty glupi | |||
~kiero | Głupi żeś, się urodził i głupi umrzesz | |||
~Pozdrawiam | kiero-14tys km... To Ty zaje/ch/na/y prawie na śmierć jesteś... Nie wiem czy się śmiać czy płakać... | |||
~kiero | Pozdrawiacz Umiesz liczyć? Myślę, że umiesz więc policz sobie. Podac ci dane? | |||
~Pozdrawiam | Właśnie dlatego, że potrafię i znam realia to się śmieje. Dzięki za powody do śmiechu.. Hahaha... | |||
~Pozdrawiam | Codziennie w swoim łóżku... Kiero skończ */lic.. | |||
gigi
| ~//~ kim jesteś? nie jestes z branży? kierowca do kierowcy na drodze to kolega i tutaj na forum też, zwróciłem się grzecznie do Ciebie proszę Pana... już nie odezwie się do Ciebie... skąd wiesz co ja robie? czy liże czy zlewam czy wyginam? moja sprawa... prośba juz przestań wklejać te artykuły bo to nudne... jesli czujesz w tym spełnienie są inne fora... lub inna droga życia... | |||
~//~ | gigi 2021-05-16 20:46:34 "~//~ kim jesteś?... " Jestem największym twoim potajemnym strachem. :-) "... zwróciłem się grzecznie do Ciebie proszę Pana... " Tak? Naprawdę zwróciłś się do mnie jako proszę Pana... ? ?? Coś ja, jak i nikt, tu tego zwrócenia (proszę Pana) nie znalazł. ; -) "... prośba juz przestań wklejać te artykuły bo to nudne... " Ktoś cię zmusza tu być, wszystko czytać? A może jesteś masochistą? :-) To społeczny i publiczny forum. Ktoś coś pisze, ktoś coś odpisuje. Komuś coś podoba się a komuś i nie. Takie są reale globalnej sieci. ".. są inne fora... lub inna droga życia... " No właśnie, jeśli coś ci tu nudzi lub nie pasuje albo przeszkadza i t. d., weź i zmień forum. :-) |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.