Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przy użyciu lusterek inspekcyjnych sprawdzali zalegający śnieg na naczepach

ID: 238579


W związku z intensywnymi opadami śniegu oraz w trosce o poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym policjanci Komisariatu Autostradowego Policji w Krakowie podjęli działania polegające na wzmożonych kontrolach samochodów ciężarowych pod kątem należytego przygotowania ich do jazdy, a w szczególności stanu odśnieżenia naczep.

~etransport.pl

Wątek dotyczy tej informacji prasowej

Posty (40)

~Kierowca
Czemu przy pomocy lusterek niech się tam wdrapie jak taki mondry i sam zobaczy
PrzPrz
Kierowco...
Śnieg na dachu - to nie jest wyłączny Twój problem, lecz przede wszystkim (!!!) Twojego PRACODAWCY!

Podst awowym obowiązkiem pracownika jest "przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy" - pracownik ma obowiązek "wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy" (art. 211 pkt 2 Kp), a ponadto "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani (... ) unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa (... ) oraz narazić kogokolwiek na szkodę" (art. 3 ust. 1 Uprd).

Natomiast to "pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy" (art. 207 § 1 Kp) i jest on "obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki", a w szczególności ma m. in. obowiązek "organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy" oraz "zapewniać przestrzeganie w zakładzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy" (art. 207 § 2 pkty 1-2 Kp).

I wreszcie - "pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak (... ) utrzymany, aby korzystanie z niego (... ) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę" (art. 66 ust. 1 Uprd).

Co zatem zrobić, gdy na dachu zalega śnieg i lód, zaś Ty jesteś sam, a tym bardziej - gdy nie masz przeszkolenia i odpowiednich badań, uprawniających Cię do pracy na wysokości powyżej 3 m... ?
Tu już w całości trzeba przytoczyć art. 210 Kp...
-
Art. 210. § 1. W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
§ 2. Jeżeli powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia, o którym mowa w § 1, pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.
§ 2. 1. Pracownik nie może ponosić jakichkolwiek niekorzystnych dla niego konsekwencji z powodu powstrzymania się od pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w przypadkach, o których mowa w § 1 i 2.
§ 3. Za czas powstrzymania się od wykonywania pracy lub oddalenia się z miejsca zagrożenia w przypadkach, o których mowa w § 1 i 2, pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
-

Zatem konkludując...
Po stwierdzeniu (właściwie - przy uzasadnionym domniemaniu, skoro nie możesz samodzielnie wykonywać ŻADNYCH prac na wysokości - w tym także oględzin... ) obecności na dachu śniegu i lodu, z którymi jazda będzie niewątpliwie wykonywaniem przez Ciebie pracy grożącej "niebezpieczeństwem innym osobom", gdy jednak w związku z wadliwą organizacją pracy nie możesz oczyścić dachu "w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy" (warunki prowadzenia prac na wysokości wynikają z przepisów szczegółowych... ) - jedynie, co możesz i powinieneś zrobić, to "powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. "
Czyli - wysłać do szefa SMSa ze stosowną informacją, np. : "Śnieg i lód na dachu. Na podstawie art. 210 § 1 Kp powstrzymuję się od wykonywania pracy grożącej niebezpieczeństwem innym osobom. Na tej samej podstawie prawnej odmawiam samodzielnego wykonywania pracy na wysokości. Proszę o przyjazd osoby uprawnionej do prac na wysokości powyżej 3 metrów" (lub asysty, gdy kierowca posiada takie uprawnienia).
Od tego momentu - możesz sobie stać (choćby do wiosny... ), nie tracąc prawa do wynagrodzenia, zaś problem ma wyłącznie Twój pracodawca.
Jeżeli natomiast szef nie kwapi się z rozwiązaniem problemu - możesz wysłać kolejnego SMSa:
"Samo powstrzymanie się od wykonywania pracy nie usuwa zagrożenia. Na podstawie art. 210 § 2 Kp oddalam się z tego miejsca. Będę w hotelu... przy ul... . ".
PrzPrz
Uzupełniając jeszcze kwestię hotelu...

Zgodnie z art. 8 ust. 8 R561/2006 oraz art. 8 ust. 8 Umowy AETR, odpoczynek (jedynie dzienny i tygodniowy skrócony) można odbierać w pojeździe TYLKO WÓWCZAS, jeżeli to KIEROWCA dokona takiego WYBORU.
Bez REALNEJ możliwości dokonania swobodnego wyboru, Twój odpoczynek w kabinie pojazdu jest NIELEGALNY.
Możesz zatem dokonać wyboru INNEGO - a pracodawca ma obowiązek (!) Twój wybór uszanować i pokryć wszelkie koszty, czyli:
- strzeżonego parkingu dla pojazdu (w celu zabezpieczenia pojazdu i ładunku) ;
- dojazdu do hotelu lub innego miejsca zakwaterowania;
- noclegu;
- dojazdu do pojazdu.

Ponieważ jednak pojazd nie jest zaparkowany ani w Twoim miejscu zamieszkania, ani w bazie, w której zwykle pracujesz - swój odpoczynek możesz liczyć (por. art. 9 ust. 2 R561/2006) dopiero od chwili zakończenia formalności meldunkowych, a następny dzień pracy rozpoczniesz już w chwili zdawania kluczy w recepcji. Decyzja o odbiorze odpoczynku poza pojazdem - musi być zatem podjęta przez Ciebie z odpowiednim wyprzedzeniem...


A teraz - hejty start... :D
faq
PrzPrz każdy rozsądny pracodawca mając duże auta standardowo robi kierowcą uprawnienia powyżej 3m. To co nie przełożysz pasów stojąc na załadowanym wysokim towarze? Zadzwonisz do szefa czy jak.. ? ??
~Pan kierowca
Fag, problem jest w tym, że badania do 3m dostaniesz na 5 lat, a powyżej 3m maksymalnie do 3 lat. Po ukończeniu 50-tki, dostajesz na rok czasu.
PrzPrz
Badania wysokościowe to dopiero PÓŁ tematu.
Do wykonywania pracy na wysokości - wymagana jest asysta drugiej osoby wyznaczonej przez pracodawcę.
Czyli - albo drugi kierowca, albo konwojent, ewentualnie wozy parkują parami...
~kiero
Nawet mając uprawnienia nie wszedłbym na oblodzoną chłodnię, połamać się to chwila.
~Jurko
A tak z ciekawości, może ktoś widział w Polsce przy jakiejkolwiek drodze - miejsce do usunięcia lodu?
~Jurko
A tak z ciekawości, może ktoś widział w Polsce przy jakiejkolwiek drodze - miejsce do usunięcia lodu?
kevlar
Z punktu widzenia kierowcy usunięcie lodu z naczepy to problem bo nie ma infrastruktury. Z punktu widzenia kierowcy osobówki jadącej za ciężarówką z której spadają bryły lodu to jeszcze większy problem. Te kawałki lodu potrafią być duże i mogą wyrządzić szkody na zdrowiu osób jadących tym autem. Ciekawy jestem opinii kierowcy który twierdzi że nie oczyszcza naczepy z lodu bo niebezpiecznie po (nikomu źle nie życzę) przykładowym zdarzeniu gdzie jego rodzina trafia do szpitala bo duży odłamek lodu z naczepy wpadł do auta którym jechali i spowodował obrażenia i doprowadził do wypadku. Jestem przekonany że zmieni zdanie na ten temat jak będzie takiego kierowcy to dotyczyło tragicznie już prywatnie. Tak to każdy potrafi "zamieść problem pod dywan" i jest ok.
Trzeba ten problem poruszać i nagłaśniać i wtedy coś zacznie się zmieniać. Czekanie aż stanie się tragedia to nie jest dobra metoda na problem.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 18.227.102.225

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels