ID: 156961
Blokada mechanizmu różnicowego
ID: 156961
ID: 156961
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
~Nowy*.leon.com.pl
*.leon.com.pl
Posty (84)
~Nowy | jak w temacie... | |||
~ktosik | Pomyliles kilka pojec. ad1 - skoro nie ma mozliwosci recznego wlaczenia blokady, to nie ma tym bardziej automatycznej ad2 - tzw szpera, to zupelnie cos innego ad3 - blokowanie kola, to zupelnie cos innego. ten system zwie sie ASR i powiazany jest z systemem ABS | |||
~Nowy | Tak jak wspomniałem, dopiero zgłębiam wiedzę :) Z przeczytanego tutaj artykułu wywnioskowałem, że deferencjał i szpera są powiązane: ://mojaf irma. infor. pl/moto/eksploatacja -auta/naped-i-skrzyn ia-biegow/321482, Co-to-jest-szpera. html. Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo? | |||
~ktosik | tak, dyferencjal i szpera sa powiazane. "Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo?" na tym polega dzialanie mechanizmu roznicowego. | |||
~Nowy | No tak, niby na tym polega, ale ta cała szpera powinna przyhamowywać to koło, które się ślizga i dzięki temu zwiększa się moment obrotowy przekazywany na tą oś i koło, które jest na asfalcie też zaczyna się toczyć. Dobrze to rozumiem? | |||
~ktosik | szpery nie stosuje sie autach " cywilnych" to rozwiazanie jest dla aut " wyczynowych" w cywilnych stosuje sie ASR i ( lubh ) blokade mostu | |||
~Nowy | Acha, czyli ASR tak jakby spełnia role elektronicznej szpery? Po prostu przyhamowuje ślizgające się koło? Rozumiem, że w tym Iveco nie mam blokady mostu, skoro nie mam w kabinie żadnego włącznika? Ale z tego co pamiętam od któregoś tam roku samochody ciężarowe obowiązkowo muszą być wyposażone w ASR i ABS bez możliwości ich wyłączenia, Czyt tak? | |||
~ktosik | nie. to szpera spelnia role ASRu obowiazkowo to musza miec ABS reszta to opcja ( wyjatek stanowia chyba pojazdy pod ADRy, ale nie jestem pewny ) | |||
~Nowy | Czyli reasumując jak zakopię się moim Iveciem to będę po prostu w * :) Dzięki kolego za rozjaśnienie problemu. Pozdrawiam | |||
~ktosik | nie bedziesz. po prostu lopata w lape i do dziela | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | szpera spelnia role ars-u. co za cymbal!!! hahahahahaha | |||
~ku-ku | Kto tu szpera kurna! | |||
~ktosik | tak tak jamnik. ty na raz ogarniasz tylko jedno zdanie, wiec wcale mnie nie dziwi twoj wpis. gdzies juz ktos napisal, ze ten co uzywa 3 i wiecej wykrzyknikow czy pytajnikow w zdaniu ma problemy emocjonalne. potwierdza sie jak cholera | |||
~olo | Nowy, a może by tak zdobyć się na wyczyn i przeczytać instrukcję do auta które będzie Twoim drugim domem, a może nawet pierwszym. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. idz sie lepiej przespaceruj bo takiego posmiewiska to na et nikt jeszcze oprocz ciebie z siebie nie zrobil. | |||
~ktosik | jamnik, skup sie i przeczytaj wiecej niz 1 zdanie. trzymam kciuki, zebys dal rade. potem skoncentrujemy sie nad tym co bylo w tych zdaniach napisane. | |||
Assad
| ~\\\\\\\\\ \\ (2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących? | |||
~ktosik | Assad (2014-12-07 15:42:12) ~\\\\\\\\\ \\ (2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących? to ja pisze meila do watykanu, ze zgloszeniem cudu | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | ktosik to ty napisales cyt. " to szpera spelnia role asru" wiec nie wciskaj wszystkim kitu ze to nie ty. a krotko mowiac po raz kolejny dales doopy. mnie to nie dziwi. assad czy blokada mostu ma cos wspolnego z asrem? to mja odpowiedz na twoje pytanie. | |||
~ktosik | a masz, co cie de*ilu bede meczyl Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie. Mechanizmy dzielimy na: 1 - działające na różnice momentów obrotowych np: TorSen, mechanizm cierny płytkowy, mechanizm cierny stożkowy, 2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca. koncentruj wzrok na pkt 2 | |||
Assad
| ~\\\\\\\\\ \\ To było pytanie. Nie odpowiedź. A ja ci odpowiem. Nie ma. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | to teraz wklej co to asr i przeczytaj na glos to moze zrozumiesz roznice | |||
~ktosik | sam nie ogarniasz. ok Zasada działania W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi (różnica częstotliwości sygnałów z czujników ABS-u dla różnych kół jest większa niż podczas normalnej jazdy), następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów: 1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu - rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży. 2- opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku 3- przymknięcie przepustnicy- w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji. i znow skupiaj ogniskowa na pkt1. zauwazasz zbieznosc? | |||
~ktosik | dam ci to w jedym wpisie, bo wiem o twojej ulomnosci. ne : szpera : 2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca. ASR : 1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz