ID: 156961
Blokada mechanizmu różnicowego
ID: 156961
ID: 156961
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
~Nowy*.leon.com.pl
*.leon.com.pl
Posty (84)
~Nowy | jak w temacie... | |||
~ktosik | Pomyliles kilka pojec. ad1 - skoro nie ma mozliwosci recznego wlaczenia blokady, to nie ma tym bardziej automatycznej ad2 - tzw szpera, to zupelnie cos innego ad3 - blokowanie kola, to zupelnie cos innego. ten system zwie sie ASR i powiazany jest z systemem ABS | |||
~Nowy | Tak jak wspomniałem, dopiero zgłębiam wiedzę :) Z przeczytanego tutaj artykułu wywnioskowałem, że deferencjał i szpera są powiązane: ://mojaf irma. infor. pl/moto/eksploatacja -auta/naped-i-skrzyn ia-biegow/321482, Co-to-jest-szpera. html. Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo? | |||
~ktosik | tak, dyferencjal i szpera sa powiazane. "Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo?" na tym polega dzialanie mechanizmu roznicowego. | |||
~Nowy | No tak, niby na tym polega, ale ta cała szpera powinna przyhamowywać to koło, które się ślizga i dzięki temu zwiększa się moment obrotowy przekazywany na tą oś i koło, które jest na asfalcie też zaczyna się toczyć. Dobrze to rozumiem? | |||
~ktosik | szpery nie stosuje sie autach " cywilnych" to rozwiazanie jest dla aut " wyczynowych" w cywilnych stosuje sie ASR i ( lubh ) blokade mostu | |||
~Nowy | Acha, czyli ASR tak jakby spełnia role elektronicznej szpery? Po prostu przyhamowuje ślizgające się koło? Rozumiem, że w tym Iveco nie mam blokady mostu, skoro nie mam w kabinie żadnego włącznika? Ale z tego co pamiętam od któregoś tam roku samochody ciężarowe obowiązkowo muszą być wyposażone w ASR i ABS bez możliwości ich wyłączenia, Czyt tak? | |||
~ktosik | nie. to szpera spelnia role ASRu obowiazkowo to musza miec ABS reszta to opcja ( wyjatek stanowia chyba pojazdy pod ADRy, ale nie jestem pewny ) | |||
~Nowy | Czyli reasumując jak zakopię się moim Iveciem to będę po prostu w * :) Dzięki kolego za rozjaśnienie problemu. Pozdrawiam | |||
~ktosik | nie bedziesz. po prostu lopata w lape i do dziela | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | szpera spelnia role ars-u. co za cymbal!!! hahahahahaha | |||
~ku-ku | Kto tu szpera kurna! | |||
~ktosik | tak tak jamnik. ty na raz ogarniasz tylko jedno zdanie, wiec wcale mnie nie dziwi twoj wpis. gdzies juz ktos napisal, ze ten co uzywa 3 i wiecej wykrzyknikow czy pytajnikow w zdaniu ma problemy emocjonalne. potwierdza sie jak cholera | |||
~olo | Nowy, a może by tak zdobyć się na wyczyn i przeczytać instrukcję do auta które będzie Twoim drugim domem, a może nawet pierwszym. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. idz sie lepiej przespaceruj bo takiego posmiewiska to na et nikt jeszcze oprocz ciebie z siebie nie zrobil. | |||
~ktosik | jamnik, skup sie i przeczytaj wiecej niz 1 zdanie. trzymam kciuki, zebys dal rade. potem skoncentrujemy sie nad tym co bylo w tych zdaniach napisane. | |||
Assad
| ~\\\\\\\\\ \\ (2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących? | |||
~ktosik | Assad (2014-12-07 15:42:12) ~\\\\\\\\\ \\ (2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy. Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących? to ja pisze meila do watykanu, ze zgloszeniem cudu | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | ktosik to ty napisales cyt. " to szpera spelnia role asru" wiec nie wciskaj wszystkim kitu ze to nie ty. a krotko mowiac po raz kolejny dales doopy. mnie to nie dziwi. assad czy blokada mostu ma cos wspolnego z asrem? to mja odpowiedz na twoje pytanie. | |||
~ktosik | a masz, co cie de*ilu bede meczyl Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie. Mechanizmy dzielimy na: 1 - działające na różnice momentów obrotowych np: TorSen, mechanizm cierny płytkowy, mechanizm cierny stożkowy, 2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca. koncentruj wzrok na pkt 2 | |||
Assad
| ~\\\\\\\\\ \\ To było pytanie. Nie odpowiedź. A ja ci odpowiem. Nie ma. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | to teraz wklej co to asr i przeczytaj na glos to moze zrozumiesz roznice | |||
~ktosik | sam nie ogarniasz. ok Zasada działania W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi (różnica częstotliwości sygnałów z czujników ABS-u dla różnych kół jest większa niż podczas normalnej jazdy), następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów: 1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu - rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży. 2- opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku 3- przymknięcie przepustnicy- w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji. i znow skupiaj ogniskowa na pkt1. zauwazasz zbieznosc? | |||
~ktosik | dam ci to w jedym wpisie, bo wiem o twojej ulomnosci. ne : szpera : 2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca. ASR : 1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...

Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.