Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Blokada mechanizmu różnicowego

ID: 156961


Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.

Z góry dzięki, pozdrawiam

~Nowy
*.leon.com.pl

Posty (84)

~Nowy
jak w temacie...
~ktosik
Pomyliles kilka pojec.

ad1 - skoro nie ma mozliwosci recznego wlaczenia blokady, to nie ma tym bardziej automatycznej

ad2 - tzw szpera, to zupelnie cos innego

ad3 - blokowanie kola, to zupelnie cos innego. ten system zwie sie ASR i powiazany jest z systemem ABS
~Nowy
Tak jak wspomniałem, dopiero zgłębiam wiedzę :)
Z przeczytanego tutaj artykułu wywnioskowałem, że deferencjał i szpera są powiązane:
://mojaf irma. infor. pl/moto/eksploatacja -auta/naped-i-skrzyn ia-biegow/321482, Co-to-jest-szpera. html.

Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo?
~ktosik
tak, dyferencjal i szpera sa powiazane.


"Rozumiem też, że jadąc wspomnianym Iveco gdy zakopie się jednym kołem osi napędzanej w śniegu, to koło, które się zakopało będzie się ślizgało, a drugie, które np. stoi na asfalcie będzie stało nieruchomo?"

na tym polega dzialanie mechanizmu roznicowego.
~Nowy
No tak, niby na tym polega, ale ta cała szpera powinna przyhamowywać to koło, które się ślizga i dzięki temu zwiększa się moment obrotowy przekazywany na tą oś i koło, które jest na asfalcie też zaczyna się toczyć. Dobrze to rozumiem?
~ktosik
szpery nie stosuje sie autach " cywilnych"
to rozwiazanie jest dla aut " wyczynowych"

w cywilnych stosuje sie ASR i ( lubh ) blokade mostu
~Nowy
Acha, czyli ASR tak jakby spełnia role elektronicznej szpery? Po prostu przyhamowuje ślizgające się koło? Rozumiem, że w tym Iveco nie mam blokady mostu, skoro nie mam w kabinie żadnego włącznika?
Ale z tego co pamiętam od któregoś tam roku samochody ciężarowe obowiązkowo muszą być wyposażone w ASR i ABS bez możliwości ich wyłączenia, Czyt tak?
~ktosik
nie.
to szpera spelnia role ASRu

obowiazkowo to musza miec ABS

reszta to opcja ( wyjatek stanowia chyba pojazdy pod ADRy, ale nie jestem pewny )
~Nowy
Czyli reasumując jak zakopię się moim Iveciem to będę po prostu w * :)
Dzięki kolego za rozjaśnienie problemu.

Pozdrawiam
~ktosik
nie bedziesz.

po prostu lopata w lape i do dziela
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
szpera spelnia role ars-u. co za cymbal!!! hahahahahaha
~ku-ku
Kto tu szpera kurna!
~ktosik
tak tak jamnik. ty na raz ogarniasz tylko jedno zdanie, wiec wcale mnie nie dziwi twoj wpis.

gdzies juz ktos napisal, ze ten co uzywa 3 i wiecej wykrzyknikow czy pytajnikow w zdaniu ma problemy emocjonalne.
potwierdza sie jak cholera
~olo
Nowy, a może by tak zdobyć się na wyczyn i przeczytać instrukcję do auta które będzie Twoim drugim domem, a może nawet pierwszym.
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy.

idz sie lepiej przespaceruj bo takiego posmiewiska to na et nikt jeszcze oprocz ciebie z siebie nie zrobil.
~ktosik
jamnik, skup sie i przeczytaj wiecej niz 1 zdanie.
trzymam kciuki, zebys dal rade.
potem skoncentrujemy sie nad tym co bylo w tych zdaniach napisane.
Assad
~\\\\\\\\\ \\
(2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy.

Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących?
~ktosik
Assad
(2014-12-07 15:42:12) ~\\\\\\\\\ \\
(2014-12-07 15:39:09) stwierdzajac ze szpera spelnia role asr-u bardziej sie zblaznic nie mogles a swiadczy to o twojej motoryzacyjnej wiedzy.

Zamiast kopać dookoła może oświecisz nas niewiedzących?




to ja pisze meila do watykanu, ze zgloszeniem cudu
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
ktosik to ty napisales cyt. " to szpera spelnia role asru" wiec nie wciskaj wszystkim kitu ze to nie ty. a krotko mowiac po raz kolejny dales doopy. mnie to nie dziwi.

assad czy blokada mostu ma cos wspolnego z asrem? to mja odpowiedz na twoje pytanie.
~ktosik
a masz, co cie de*ilu bede meczyl


Szpera (potocznie, z niemieckiego Sperrdifferenzial) - mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym, pozwalający na równiejsze przekazywanie mocy na oba koła lub osie.

Mechanizmy dzielimy na:

1 - działające na różnice momentów obrotowych np: TorSen, mechanizm cierny płytkowy, mechanizm cierny stożkowy,


2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca.


koncentruj wzrok na pkt 2
Assad
~\\\\\\\\\ \\
To było pytanie. Nie odpowiedź.
A ja ci odpowiem. Nie ma.
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
to teraz wklej co to asr i przeczytaj na glos to moze zrozumiesz roznice
~ktosik
sam nie ogarniasz. ok

Zasada działania
W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi (różnica częstotliwości sygnałów z czujników ABS-u dla różnych kół jest większa niż podczas normalnej jazdy), następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów:

1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu - rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży.
2- opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku
3- przymknięcie przepustnicy- w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji.


i znow skupiaj ogniskowa na pkt1. zauwazasz zbieznosc?
~ktosik
dam ci to w jedym wpisie, bo wiem o twojej ulomnosci.
ne :

szpera :
2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca.


ASR :
1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.137.159.3

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2025
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce