ID: 135937
Czas pracy kierowcy-prośba
ID: 135937
ID: 135937
Znalazłam na forum poniższe wyliczenie czasu pracy kierowcy na podstawie pytania zadanego przez uczestnika forum. Nie za bardzo wiem skąd wzięły się wyliczenia czasu jazdy, przerw i nadgodzin. Jestem w tym temacie nowa i bardzo proszę o szczegółowe wyjaśnienie na poniższym przykładzie. Czy te wyliczenia są dobre?
" Kierowca wyjechał w trasę o 2 w nocy (pracę mamy od 6. 45-14. 45) ale w tych godzinach nie było go bo miał wyjazd w nocy, jechał do godz. 11. 00 i potem odpoczynek a następnie wyjechał o 22. 30 i przyjechał na bazę o godz 6. 00 i poszedł do domu odpoczywać.
Proszę mi powiedzieć czy występują tu godziny nocne jeżeli wyjazd nastąpił w nocy i czy to są nadgodziny"
Odp: "No to trochę zamieszana sytuacja, ale damy radę. Zakładam, że ten wyjazd o 2 w nocy nie zazębiał się jakoś z poprzednim dniem - przyjmijmy, że jest to poniedziałek i pora nocna trwa od 22 do 6.
Rozpoczynamy zatem dobę o 2 w nocy i liczymy pracę do 11. Mamy 9h, po drodze miał pewnie 45min przerwy w jeździe, to z tej przerwy doliczamy 15 minut do pracy i 30 minut do dyzuru 50%. Czyli mamy z tego dnia 8:30h zaliczonej pracy (w tym 30 minut nadg 50%). Następnie wykonał 11h odpoczynku i rozpoczął 2x pracę w tej samej dobie o 22:30 i pracował do 6:00 (czyli 7 i pół godziny). W tym drugim cyklu pracował w sumie 7:15 pracy + 30 minut dyzuru 50% (wymagana przerwa w pracy). Ze względu na 2-krotne rozpoczęcie pracy godziny pracy miedzy 22:30 a 2 w nocy (wtedy kończy się dopiero poprzednia doba pracownicza) - czyli te 4:30 h pracy jest obciążone dodatkiem za nadgodziny. Są to nadgodziny w porze nocnej zatem dodatek jest 100%. Zatem rozliczenie takich 2 dni w sumie daje:
15:45 pracy, 2x30 min dyż50%, 0:30h dodatków za nadg 50%, 4:30 dodatków za nadg 100%, i 12h dodatku za pracę w porze nocnej.
Znalazłam na forum poniższe wyliczenie czasu pracy kierowcy na podstawie pytania zadanego przez uczestnika forum. Nie za bardzo wiem skąd wzięły się wyliczenia czasu jazdy, przerw i nadgodzin. Jestem w tym temacie nowa i bardzo proszę o szczegółowe wyjaśnienie na poniższym przykładzie. Czy te wyliczenia są dobre?
" Kierowca wyjechał w trasę o 2 w nocy (pracę mamy od 6. 45-14. 45) ale w tych godzinach nie było go bo miał wyjazd w nocy, jechał do godz. 11. 00 i potem odpoczynek a następnie wyjechał o 22. 30 i przyjechał na bazę o godz 6. 00 i poszedł do domu odpoczywać.
Proszę mi powiedzieć czy występują tu godziny nocne jeżeli wyjazd nastąpił w nocy i czy to są nadgodziny"
Odp: "No to trochę zamieszana sytuacja, ale damy radę. Zakładam, że ten wyjazd o 2 w nocy nie zazębiał się jakoś z poprzednim dniem - przyjmijmy, że jest to poniedziałek i pora nocna trwa od 22 do 6.
Rozpoczynamy zatem dobę o 2 w nocy i liczymy pracę do 11. Mamy 9h, po drodze miał pewnie 45min przerwy w jeździe, to z tej przerwy doliczamy 15 minut do pracy i 30 minut do dyzuru 50%. Czyli mamy z tego dnia 8:30h zaliczonej pracy (w tym 30 minut nadg 50%). Następnie wykonał 11h odpoczynku i rozpoczął 2x pracę w tej samej dobie o 22:30 i pracował do 6:00 (czyli 7 i pół godziny). W tym drugim cyklu pracował w sumie 7:15 pracy + 30 minut dyzuru 50% (wymagana przerwa w pracy). Ze względu na 2-krotne rozpoczęcie pracy godziny pracy miedzy 22:30 a 2 w nocy (wtedy kończy się dopiero poprzednia doba pracownicza) - czyli te 4:30 h pracy jest obciążone dodatkiem za nadgodziny. Są to nadgodziny w porze nocnej zatem dodatek jest 100%. Zatem rozliczenie takich 2 dni w sumie daje:
15:45 pracy, 2x30 min dyż50%, 0:30h dodatków za nadg 50%, 4:30 dodatków za nadg 100%, i 12h dodatku za pracę w porze nocnej.
Posty (12)
Beatha
| jak w temacie... | |||
januss
| odejdź od komputera bo jeszcze coś zepsujesz | |||
PrzPrz
| Wszystko jest określone w Ustawie o czasie pracy kierowców i Kodeksie pracy. Tam są podane definicje, co jest czasem pracy kierowcy, a co czasem dyżuru, oraz jakie są dodatki za pracę w porze nocnej i za pracę w godzinach nadliczbowych; jest również definicja tzw. doby pracowniczej. Aby rozwiązać to zadanie, najpierw trzeba dokładnie rozpisać cały harmonogram pracy kierowcy, a następnie określić, które z poszczególnych okresów stanowiły: - czas pracy (było to prowadzenie pojazdu, inne czynności, przerwa w wymiarze 15 minut, a także oczekiwanie na załadunek/rozładunek , gdy kierowca nie miał podanej z góry informacji o czasie trwania tej operacji), czas dyżuru (czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także przerwy przeznaczone na odpoczynek wynikające z R561/2006 i Uocpk), - pracę w porze nocnej (tu trzeba wiedzieć, co ustalił pracodawca - bo pora ta może być ukształtowana różnie jako 8 godzin w okresie 21:00-07:00, czyli może być 21:00-05:00; 23:00-07:00 lub dowolny inny okres 8h pomiędzy tymi skrajnymi przedziałami) - pracę w godzinach nadliczbowych (czyli przekraczającą dobowy wymiar czasu pracy, a także wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym; jest to liczone inaczej w systemie podstawowym, a inaczej w zadaniowym, równoważnym oraz w przypadku indywidualnego rozkładu czasu pracy). Jak dla mnie - zostało przedstawione zbyt mało danych, żeby na ich podstawie jednoznacznie obliczyć świadczenia przysługujące kierowcy; zresztą sam autor odpowiedzi różnych rzeczy się domyślał ("po drodze miał pewnie 45min przerwy w jeździe"). W następnym poście - spróbuję jednak obliczyć, przy założeniach, że kierowca pracował w systemie podstawowym, pora nocna obejmowała okres 22:00-06:00, kierowca w każdym z okresów przejazdu (02:00-06:45 i 22:30-06:00) odebrał obowiązkową przerwę w wymiarze 45 minut, zaś do przekroczenia norm czasu pracy w całym okresie rozliczeniowym nie doszło (liczone dni przypadały na początku okresu). W8. :) | |||
Beatha
| Nie za bardzo wiem skąd wzięły się wyliczenia przy drugim kursie tzn praca:7:15 i przerwa 0:30, oraz wyliczona całość nadgodzin 100% - 4, 5h. Skoro kierowca jechał od 22:30-6:00 to owszem jest 7, 5godz. Ale jak zastosować do tego przerwę 45 min. Skąd wyszło 7:15 pracy i 30 min dyżuru. Poza tym te godziny 100%. - 4, 5 h? | |||
PrzPrz
| Założenia: - system czasu pracy: podstawowy (domysł) ; - obowiązujący rozkład czasu pracy: 06:45-14:45 ("pracę mamy od 6. 45-14. 45") ; - pora nocna: 22:00-06:00 (domysł) ; - przerwy z R561/2006 odebrane w godzinach 05:00-05:45 i 02:00-02:45 (domysł) ; - nie doszło do przekroczenia norm czasu pracy w odniesienu do całego okresu rozliczeniowego (domysł) ; - wyjazd nastąpił w poniedziałek, po przepisowym odpoczynku tygodniowym (domysł) ; - po przyjeździe na bazę o 06:00, kierowca przyszedł do pracy następnego dnia w środę na 06:45 (zgodnie z rozkładem czasu pracy). Harmonogram: h. .. 02:00 OTR – odpoczynek tygodniowy regularny O 02:00 05:00 Prowadzenie pojazdu h 05:00 05:45 Przerwa z art. 7 R561/2006 (0:15 czas pracy z art. 27 ust. 3 Uocpk + dyżur z art. 27 ust. 1 Uocpk) O 05:45 06:45 Prowadzenie pojazdu O 06:45 06:45 Koniec doby pracowniczej O 06:45 11:00 Prowadzenie pojazdu h 11:00 22:30 ODR – odpoczynek dobowy regularny O 22:30 02:00 Prowadzenie pojazdu h 02:00 02:45 Przerwa z art. 7 R561/2006 (0:15 czas pracy z art. 27 ust. 3 Uocpk + dyżur z art. 27 ust. 1 Uocpk) O 02:45 06:00 Prowadzenie pojazdu h 06:00 06:45 ODR – odpoczynek dobowy regularny h 06:45 06:45 Koniec doby pracowniczej h 06:45 06:45 ODR – odpoczynek dobowy regularny Kiero wca przyszedł do pracy wcześniej niż wynika to z jego rozkładu czasu pracy - miał przyjść na 06:45, na polecenie pracodawcy rozpoczął jednak pracę o 02:00. Czas od 02:00 do 06:45 stanowi zatem pracę w godzinach nadliczbowych, liczonych jeszcze do doby niedzielnej (skoro poniedziałkowa doba pracownicza obejmuje okres pn 06:45- wt 06:45). Do doby niedzielnej zaliczamy zatem: - 4h15m pracy (4h prowadzenia i 15m przerwy liczonej do czasu pracy) ; - 3h30m dodatku 100% za pracę w godzinach nadliczbowych (niedziela/pora nocna) ; - 0h45m dodatku 50% za pracę w godzinach nadliczbowych (czas od 06:00 nie jest traktowany jako praca w niedzielę na mocy art. 151. 9 §2 Kp - chyba, że pracodawca ustalił inaczej) ; - 0h30m dyżuru 100% (pozostała część przerwy, liczona do czasu dyżuru na podstawie art. 27 ust. 3 Uocpk) ; = 3h30m pracy w porze nocnej. W dobie poniedziałkowej (liczonej pn 06:45-wt 06:45) mamy: - 11h15m pracy (11h prowadzenia pojazdu i 15 min przerwy liczonej do czasu pracy) - 3h15m dodatku 100% za pracę w godzinach nadliczbowych; - 0h30m dyżuru 100% (pozostała część przerwy, liczona do czasu dyżuru na podstawie art. 27 ust. 3 Uocpk) ; - 7h00m pracy w porze nocnej. RAZEM: 15h30m pracy, 3h30m nadg. 100%, 4h00m nadg. 50%, 1h00m dyżuru 100%, 10h30m pracy nocnej. Ponieważ z kolei w dobie wtorkowej, liczonej zgodnie z rozkładem czasu jako okres wt 06:45-śr 06:45 - kierowca w ogóle nie pracował (skoro we wtorek o 06:00 poszedł do domu) - wtorek można potraktować jako dzień wolny od pracy udzielony za pracę w niedzielę w trybie art. 151. 3 Kp - dzięki czemu zostanie zachowana reguła przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy. | |||
PrzPrz
| Przede wszytkim - autor odpowiedzi z niezrozumiałych względów zignorował zapis dotyczący obowiązującego rozkładu czasu pracy: 06:45-14:45 ("pracę mamy od 6. 45-14. 45"), traktując przyjście na 02:00 jako zgodne z rozkładem czasu pracy. Tymczasem zgodnie z art. 8 ust. 1 Uocpk "Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. " Czyli - rozkład czasu pracy ma kluczowe znaczenie. Poza tym - przerwy wynikające z art. 7 R561/2006 oraz przerwy wynikające z art. 13 Uocpk to dwie odrębne instytucje, stosowane zamiennie w zależności od okoliczności, zaś przepis art. 9 ust. 6 Uocpk, zaliczający czas dyżuru z art. 9 ust. 2 Uocpk jako dyżur 50% - dotyczy tylko i wyłącznie przerw wynikających z art. 13 Uocpk. W konsekwencji - "do czasu dyżuru" płatnego stawką 50% "zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13" Uocpk, zaś "okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9" Uocpk - płatnego stawką 100%. | |||
PrzPrz
| Zapomniałem napisać jednej rzeczy - jeżeli kierowcy zostanie udzielony dzień wolny w zamian za pracę w niedzielę, to oczywiście praca w niedzielę nie będzie stanowiła pracy w godzinach nadliczbowych. Wówczas podsumowania okresu pn 02:00 - śr 06:45 będą takie: 15h30m pracy, 3h15 nadg. 50%, 1h00m dyżuru 100%, 10h30m pracy nocnej. | |||
Beatha
| Bardzo dziękuję za tak szczegółowe wyjaśnienie! | |||
PrzPrz
| Jeszcze jedna uwaga - kwalifikowanie przerw z R561/2006 i AETR jako dyżur 100% nie jest zgodne z tzw. "obowiązującą doktryną", w myśl której przerwę w prowadzeniu pojazdu należałoby traktować identycznie jak przerwę w pracy wynikającą z art. 13 Uocpk i naliczać stawką 50%. Takie stanowisko zostało zaprezentowane m. in. w następujących publikacjach: - "Ustawa o czasie pracy kierowców. Komentarz" - Łukasz Prasołek, CH Beck 2010; - "O czasie pracy kierowców" - S. Senyszyn, "Inspektor Pracy" z 2008 r. Nr 12, s. 19; - "Czas pracy" - F. Małysz, s. 33; - "Ustawa o czasie pracy kierowców - uwagi de lege ferenda" - Łukasz Prasołek, "Jedność w różnorodności", s. 160. Co ciekawe - w ślad za stanowiskiem doktryny, również dedykowane programy naliczają stawką 50% wynagrodzenie za wszystkie przerwy - gdyż tak po prostu jest wygodniej dla twórców oprogramowania (brak konieczności każdorazowego decydowania, z jakich konkretnie przepisów wynikała dana przerwa) oraz dla pracodawców (50% to oczywiście niższa stawka niż 100%). Stanowisko to nie znajduje jednak uzasadnienia w literalnym brzmieniu przepisów Uocpk. Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 27 ust. 4 Uocpk „ Do kierowców, którzy wykorzystali przerwy w prowadzeniu pojazdu przeznaczone na odpoczynek, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, nie stosuje się przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1. ” Art. 9 ust. 2 Uocpk mówi tylko i wyłącznie o przerwach z art. 13 Uocpk (numerus clausus) i twierdzenie, że dotyczy on (bądź mógłby dotyczyć) również zupełnie innych przerw, wynikających z odrębnych aktów prawnych (R561/2006 i Umowa AETR) - jest całkowicie nieuprawnione. Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie regulacji, w świetle której przerwy z art. 7 R561/2006 miałyby być kwalifikowane jako dyżur, o którym mowa w art. 9 ust. 2 Uocpk, czyli liczony stawką znacznie mniej korzystną dla pracownika, to niewątpliwie dałby temu wyraz, odpowiednio formułując art. 27 ust. 1 Uocpk, i określając, że przerwy te „ zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9 ust. 2”. Tak jednak nie zostało to ujęte. Przepis art. 9 Uocpk w ust. 1 zawiera ogólną definicję czasu dyżuru, ust. 2 i 3 kwalifikują do tego czasu dodatkowo przerwy wynikające wyłącznie z art. 13 oraz czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem w przypadku jazdy w załodze, ust. 4 i 5 zawierają szczegółowe zasady rozliczania czasu dyżuru (lex generalis), zaś w ust. 6 zostały ustalone dodatkowe, odmienne zasady rozliczania (lex specialis) stosowane tylko wobec dyżurów ściśle określonych w ust. 2 i 3 i nie obejmujących przerw z art. 7 R561/2006. Wyżej przytoczone rozmaite publikacje nie stanowią obowiązującej wykładni przepisów, lecz stanowią jedynie wyraz poglądów ich autorów; źródłem obowiązującego prawa są natomiast akty normatywne publikowane w Dzienniku Ustaw. Wskazać należy, że w odniesieniu do Ustawy o czasie pracy kierowców już były sytuacje, gdy stanowisko prezentowane w wielu publikacjach i utrwalona praktyka okazywały się następnie zupełnie niewłaściwe w świetle późniejszego orzecznictwa Sądu Najwyższego - przykładowo do 2008 r. rozliczanie podróży służbowych odbywanych przez kierowców, według ówcześnie „ wypracowanego stanowiska doktryny” w sposób analogiczny do podróży innych pracowników, okazało się być nieuprawnione w świetle Uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08) – dopiero późniejsza nowelizacja Uocpk (Dz. U. z 2010 r. Nr 43 poz. 246, zmiany weszły w życie 3 kwietnia 2010 r. ) poprzez dodanie nowej definicji podróży służbowej (art. 2 ust. 7 Uocpk) oraz określenie przysługiwania należności za tak zdefiniowaną podróż służbową (art. 21a Uocpk) umożliwiła rozliczanie podróży służbowych w sposób wcześniej sugerowany przez autorów poszczególnych publikacji. W odniesieniu do kwalifikacji obowiązkowych przerw z art. 7 R561/2006 jako dyżurów, o których mowa w art. 9 ust. 2 Uocpk, sytuacja może być analogiczna – choć całkowicie odrębne instytucje przerwy z art. 13 Uocpk oraz przerwy z art. 7 R561/2006 charakteryzuje pewne podobieństwo, to jednak proponowany i praktykowany sposób ich identycznego rozliczania nie znajduje oparcia w literalnym brzmieniu stosownych przepisów Uocpk, zaś Sąd Najwyższy niestety nie zajmował jeszcze stanowiska w tej kwestii. | |||
PrzPrz
| * * * ERRATA * * * W dobie poniedziałkowej jest 3h15m dodatku 50% za pracę w godzinach nadliczbowych (nie 100%). Omyłkowo w wyszczególnieniu poniedziałku napisałem 100% zamiast 50% - podsumowanie jest jednak prawidłowe: 0h45m z niedzieli + 3h15m z poniedziałku = 4h00m nadgodzin 50%. Swoją drogą - szkoda, że dalsza część tej dyskusji potoczyła się już beze mnie i na innym forum... | |||
anyone
| Dlaczego godziny 6:45-14:45 są istotne skoro zgodnie z art. 11 UoCPK "Rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy lub okazjonalny przewóz osób"? | |||
PrzPrz
| anyone: Słuszna uwaga... Założyłem, że kierowca ten po prostu z jakichś przyczyn ma ustalony rozkład czasu pracy ("pracę mamy od 6. 45-14. 45") i nie wgłębiałem się w zastosowanie art. 11 ust. 2a Uocpk. Rzeczywiście - rozkład czasu pracy byłby konieczny i wiążący, gdyby: - kierowca wykonywał regularny przewóz osób, lub - pracownik ten byłby kierowcą na część etatu, a w pozostałej części byłby równolegle zatrudniony na innym stanowisku, do którego nie ma zastosowania Uocpk (nie można sporządzić "częściowego" rozkładu czasu pracy). Kolejna dość istotna, a brakująca w treści zadania informacja... Nie mam jednak pewności, czy faktycznie będzie miała ona wpływ na podsumowanie końcowe. Dziś już trochę późno na obliczenia, wrócę tu później... |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz