Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Czas pracy kierowcy-prośba

ID: 135937


Znalazłam na forum poniższe wyliczenie czasu pracy kierowcy na podstawie pytania zadanego przez uczestnika forum. Nie za bardzo wiem skąd wzięły się wyliczenia czasu jazdy, przerw i nadgodzin. Jestem w tym temacie nowa i bardzo proszę o szczegółowe wyjaśnienie na poniższym przykładzie. Czy te wyliczenia są dobre?
" Kierowca wyjechał w trasę o 2 w nocy (pracę mamy od 6. 45-14. 45) ale w tych godzinach nie było go bo miał wyjazd w nocy, jechał do godz. 11. 00 i potem odpoczynek a następnie wyjechał o 22. 30 i przyjechał na bazę o godz 6. 00 i poszedł do domu odpoczywać.
Proszę mi powiedzieć czy występują tu godziny nocne jeżeli wyjazd nastąpił w nocy i czy to są nadgodziny"
Odp: "No to trochę zamieszana sytuacja, ale damy radę. Zakładam, że ten wyjazd o 2 w nocy nie zazębiał się jakoś z poprzednim dniem - przyjmijmy, że jest to poniedziałek i pora nocna trwa od 22 do 6.
Rozpoczynamy zatem dobę o 2 w nocy i liczymy pracę do 11. Mamy 9h, po drodze miał pewnie 45min przerwy w jeździe, to z tej przerwy doliczamy 15 minut do pracy i 30 minut do dyzuru 50%. Czyli mamy z tego dnia 8:30h zaliczonej pracy (w tym 30 minut nadg 50%). Następnie wykonał 11h odpoczynku i rozpoczął 2x pracę w tej samej dobie o 22:30 i pracował do 6:00 (czyli 7 i pół godziny). W tym drugim cyklu pracował w sumie 7:15 pracy + 30 minut dyzuru 50% (wymagana przerwa w pracy). Ze względu na 2-krotne rozpoczęcie pracy godziny pracy miedzy 22:30 a 2 w nocy (wtedy kończy się dopiero poprzednia doba pracownicza) - czyli te 4:30 h pracy jest obciążone dodatkiem za nadgodziny. Są to nadgodziny w porze nocnej zatem dodatek jest 100%. Zatem rozliczenie takich 2 dni w sumie daje:
15:45 pracy, 2x30 min dyż50%, 0:30h dodatków za nadg 50%, 4:30 dodatków za nadg 100%, i 12h dodatku za pracę w porze nocnej.

Posty (12)

Beatha
jak w temacie...
januss
odejdź od komputera bo jeszcze coś zepsujesz
PrzPrz
Wszystko jest określone w Ustawie o czasie pracy kierowców i Kodeksie pracy. Tam są podane definicje, co jest czasem pracy kierowcy, a co czasem dyżuru, oraz jakie są dodatki za pracę w porze nocnej i za pracę w godzinach nadliczbowych; jest również definicja tzw. doby pracowniczej.
Aby rozwiązać to zadanie, najpierw trzeba dokładnie rozpisać cały harmonogram pracy kierowcy, a następnie określić, które z poszczególnych okresów stanowiły:
- czas pracy (było to prowadzenie pojazdu, inne czynności, przerwa w wymiarze 15 minut, a także oczekiwanie na załadunek/rozładunek , gdy kierowca nie miał podanej z góry informacji o czasie trwania tej operacji),
czas dyżuru (czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę, a także przerwy przeznaczone na odpoczynek wynikające z R561/2006 i Uocpk),
- pracę w porze nocnej (tu trzeba wiedzieć, co ustalił pracodawca - bo pora ta może być ukształtowana różnie jako 8 godzin w okresie 21:00-07:00, czyli może być 21:00-05:00; 23:00-07:00 lub dowolny inny okres 8h pomiędzy tymi skrajnymi przedziałami)
- pracę w godzinach nadliczbowych (czyli przekraczającą dobowy wymiar czasu pracy, a także wymiar czasu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym; jest to liczone inaczej w systemie podstawowym, a inaczej w zadaniowym, równoważnym oraz w przypadku indywidualnego rozkładu czasu pracy).
Jak dla mnie - zostało przedstawione zbyt mało danych, żeby na ich podstawie jednoznacznie obliczyć świadczenia przysługujące kierowcy; zresztą sam autor odpowiedzi różnych rzeczy się domyślał ("po drodze miał pewnie 45min przerwy w jeździe").

W następnym poście - spróbuję jednak obliczyć, przy założeniach, że kierowca pracował w systemie podstawowym, pora nocna obejmowała okres 22:00-06:00, kierowca w każdym z okresów przejazdu (02:00-06:45 i 22:30-06:00) odebrał obowiązkową przerwę w wymiarze 45 minut, zaś do przekroczenia norm czasu pracy w całym okresie rozliczeniowym nie doszło (liczone dni przypadały na początku okresu).
W8. :)
Beatha
Nie za bardzo wiem skąd wzięły się wyliczenia przy drugim kursie tzn praca:7:15 i przerwa 0:30, oraz wyliczona całość nadgodzin 100% - 4, 5h. Skoro kierowca jechał od 22:30-6:00 to owszem jest 7, 5godz. Ale jak zastosować do tego przerwę 45 min. Skąd wyszło 7:15 pracy i 30 min dyżuru. Poza tym te godziny 100%. - 4, 5 h?
PrzPrz
Założenia:
- system czasu pracy: podstawowy (domysł) ;
- obowiązujący rozkład czasu pracy: 06:45-14:45 ("pracę mamy od 6. 45-14. 45") ;
- pora nocna: 22:00-06:00 (domysł) ;
- przerwy z R561/2006 odebrane w godzinach 05:00-05:45 i 02:00-02:45 (domysł) ;
- nie doszło do przekroczenia norm czasu pracy w odniesienu do całego okresu rozliczeniowego (domysł) ;
- wyjazd nastąpił w poniedziałek, po przepisowym odpoczynku tygodniowym (domysł) ;
- po przyjeździe na bazę o 06:00, kierowca przyszedł do pracy następnego dnia w środę na 06:45 (zgodnie z rozkładem czasu pracy).

Harmonogram:
h. .. 02:00 OTR – odpoczynek tygodniowy regularny
O 02:00 05:00 Prowadzenie pojazdu
h 05:00 05:45 Przerwa z art. 7 R561/2006 (0:15 czas pracy z art. 27 ust. 3 Uocpk + dyżur z art. 27 ust. 1 Uocpk)
O 05:45 06:45 Prowadzenie pojazdu
O 06:45 06:45 Koniec doby pracowniczej
O 06:45 11:00 Prowadzenie pojazdu
h 11:00 22:30 ODR – odpoczynek dobowy regularny
O 22:30 02:00 Prowadzenie pojazdu
h 02:00 02:45 Przerwa z art. 7 R561/2006 (0:15 czas pracy z art. 27 ust. 3 Uocpk + dyżur z art. 27 ust. 1 Uocpk)
O 02:45 06:00 Prowadzenie pojazdu
h 06:00 06:45 ODR – odpoczynek dobowy regularny
h 06:45 06:45 Koniec doby pracowniczej
h 06:45 06:45 ODR – odpoczynek dobowy regularny


Kiero wca przyszedł do pracy wcześniej niż wynika to z jego rozkładu czasu pracy - miał przyjść na 06:45, na polecenie pracodawcy rozpoczął jednak pracę o 02:00. Czas od 02:00 do 06:45 stanowi zatem pracę w godzinach nadliczbowych, liczonych jeszcze do doby niedzielnej (skoro poniedziałkowa doba pracownicza obejmuje okres pn 06:45- wt 06:45).
Do doby niedzielnej zaliczamy zatem:
- 4h15m pracy (4h prowadzenia i 15m przerwy liczonej do czasu pracy) ;
- 3h30m dodatku 100% za pracę w godzinach nadliczbowych (niedziela/pora nocna) ;
- 0h45m dodatku 50% za pracę w godzinach nadliczbowych (czas od 06:00 nie jest traktowany jako praca w niedzielę na mocy art. 151. 9 §2 Kp - chyba, że pracodawca ustalił inaczej) ;
- 0h30m dyżuru 100% (pozostała część przerwy, liczona do czasu dyżuru na podstawie art. 27 ust. 3 Uocpk) ;
= 3h30m pracy w porze nocnej.

W dobie poniedziałkowej (liczonej pn 06:45-wt 06:45) mamy:
- 11h15m pracy (11h prowadzenia pojazdu i 15 min przerwy liczonej do czasu pracy)
- 3h15m dodatku 100% za pracę w godzinach nadliczbowych;
- 0h30m dyżuru 100% (pozostała część przerwy, liczona do czasu dyżuru na podstawie art. 27 ust. 3 Uocpk) ;
- 7h00m pracy w porze nocnej.

RAZEM:
15h30m pracy, 3h30m nadg. 100%, 4h00m nadg. 50%, 1h00m dyżuru 100%, 10h30m pracy nocnej.

Ponieważ z kolei w dobie wtorkowej, liczonej zgodnie z rozkładem czasu jako okres wt 06:45-śr 06:45 - kierowca w ogóle nie pracował (skoro we wtorek o 06:00 poszedł do domu) - wtorek można potraktować jako dzień wolny od pracy udzielony za pracę w niedzielę w trybie art. 151. 3 Kp - dzięki czemu zostanie zachowana reguła przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy.
PrzPrz
Przede wszytkim - autor odpowiedzi z niezrozumiałych względów zignorował zapis dotyczący obowiązującego rozkładu czasu pracy: 06:45-14:45 ("pracę mamy od 6. 45-14. 45"), traktując przyjście na 02:00 jako zgodne z rozkładem czasu pracy.
Tymczasem zgodnie z art. 8 ust. 1 Uocpk "Dla celów rozliczania czasu pracy i ustalania uprawnienia do wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych, przez dobę należy rozumieć 24 kolejne godziny, poczynając od godziny, w której kierowca rozpoczyna pracę zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. "
Czyli - rozkład czasu pracy ma kluczowe znaczenie.
Poza tym - przerwy wynikające z art. 7 R561/2006 oraz przerwy wynikające z art. 13 Uocpk to dwie odrębne instytucje, stosowane zamiennie w zależności od okoliczności, zaś przepis art. 9 ust. 6 Uocpk, zaliczający czas dyżuru z art. 9 ust. 2 Uocpk jako dyżur 50% - dotyczy tylko i wyłącznie przerw wynikających z art. 13 Uocpk.
W konsekwencji - "do czasu dyżuru" płatnego stawką 50% "zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13" Uocpk, zaś "okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9" Uocpk - płatnego stawką 100%.
PrzPrz
Zapomniałem napisać jednej rzeczy - jeżeli kierowcy zostanie udzielony dzień wolny w zamian za pracę w niedzielę, to oczywiście praca w niedzielę nie będzie stanowiła pracy w godzinach nadliczbowych. Wówczas podsumowania okresu pn 02:00 - śr 06:45 będą takie:
15h30m pracy, 3h15 nadg. 50%, 1h00m dyżuru 100%, 10h30m pracy nocnej.
Beatha
Bardzo dziękuję za tak szczegółowe wyjaśnienie!
PrzPrz
Jeszcze jedna uwaga - kwalifikowanie przerw z R561/2006 i AETR jako dyżur 100% nie jest zgodne z tzw. "obowiązującą doktryną", w myśl której przerwę w prowadzeniu pojazdu należałoby traktować identycznie jak przerwę w pracy wynikającą z art. 13 Uocpk i naliczać stawką 50%.
Takie stanowisko zostało zaprezentowane m. in. w następujących publikacjach:
- "Ustawa o czasie pracy kierowców. Komentarz" - Łukasz Prasołek, CH Beck 2010;
- "O czasie pracy kierowców" - S. Senyszyn, "Inspektor Pracy" z 2008 r. Nr 12, s. 19;
- "Czas pracy" - F. Małysz, s. 33;
- "Ustawa o czasie pracy kierowców - uwagi de lege ferenda" - Łukasz Prasołek, "Jedność w różnorodności", s. 160.
Co ciekawe - w ślad za stanowiskiem doktryny, również dedykowane programy naliczają stawką 50% wynagrodzenie za wszystkie przerwy - gdyż tak po prostu jest wygodniej dla twórców oprogramowania (brak konieczności każdorazowego decydowania, z jakich konkretnie przepisów wynikała dana przerwa) oraz dla pracodawców (50% to oczywiście niższa stawka niż 100%).

Stanowisko to nie znajduje jednak uzasadnienia w literalnym brzmieniu przepisów Uocpk.

Podkreślenia wymaga, iż zgodnie z art. 27 ust. 4 Uocpk „ Do kierowców, którzy wykorzystali przerwy w prowadzeniu pojazdu przeznaczone na odpoczynek, zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, nie stosuje się przerwy, o której mowa w art. 13 ust. 1. ”
Art. 9 ust. 2 Uocpk mówi tylko i wyłącznie o przerwach z art. 13 Uocpk (numerus clausus) i twierdzenie, że dotyczy on (bądź mógłby dotyczyć) również zupełnie innych przerw, wynikających z odrębnych aktów prawnych (R561/2006 i Umowa AETR) - jest całkowicie nieuprawnione. Gdyby intencją ustawodawcy było wprowadzenie regulacji, w świetle której przerwy z art. 7 R561/2006 miałyby być kwalifikowane jako dyżur, o którym mowa w art. 9 ust. 2 Uocpk, czyli liczony stawką znacznie mniej korzystną dla pracownika, to niewątpliwie dałby temu wyraz, odpowiednio formułując art. 27 ust. 1 Uocpk, i określając, że przerwy te „ zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9 ust. 2”.
Tak jednak nie zostało to ujęte. Przepis art. 9 Uocpk w ust. 1 zawiera ogólną definicję czasu dyżuru, ust. 2 i 3 kwalifikują do tego czasu dodatkowo przerwy wynikające wyłącznie z art. 13 oraz czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem w przypadku jazdy w załodze, ust. 4 i 5 zawierają szczegółowe zasady rozliczania czasu dyżuru (lex generalis), zaś w ust. 6 zostały ustalone dodatkowe, odmienne zasady rozliczania (lex specialis) stosowane tylko wobec dyżurów ściśle określonych w ust. 2 i 3 i nie obejmujących przerw z art. 7 R561/2006.

Wyżej przytoczone rozmaite publikacje nie stanowią obowiązującej wykładni przepisów, lecz stanowią jedynie wyraz poglądów ich autorów; źródłem obowiązującego prawa są natomiast akty normatywne publikowane w Dzienniku Ustaw.
Wskazać należy, że w odniesieniu do Ustawy o czasie pracy kierowców już były sytuacje, gdy stanowisko prezentowane w wielu publikacjach i utrwalona praktyka okazywały się następnie zupełnie niewłaściwe w świetle późniejszego orzecznictwa Sądu Najwyższego - przykładowo do 2008 r. rozliczanie podróży służbowych odbywanych przez kierowców, według ówcześnie „ wypracowanego stanowiska doktryny” w sposób analogiczny do podróży innych pracowników, okazało się być nieuprawnione w świetle Uchwały Sądu Najwyższego z 19 listopada 2008 r. (II PZP 11/08) – dopiero późniejsza nowelizacja Uocpk (Dz. U. z 2010 r. Nr 43 poz. 246, zmiany weszły w życie 3 kwietnia 2010 r. ) poprzez dodanie nowej definicji podróży służbowej (art. 2 ust. 7 Uocpk) oraz określenie przysługiwania należności za tak zdefiniowaną podróż służbową (art. 21a Uocpk) umożliwiła rozliczanie podróży służbowych w sposób wcześniej sugerowany przez autorów poszczególnych publikacji.

W odniesieniu do kwalifikacji obowiązkowych przerw z art. 7 R561/2006 jako dyżurów, o których mowa w art. 9 ust. 2 Uocpk, sytuacja może być analogiczna – choć całkowicie odrębne instytucje przerwy z art. 13 Uocpk oraz przerwy z art. 7 R561/2006 charakteryzuje pewne podobieństwo, to jednak proponowany i praktykowany sposób ich identycznego rozliczania nie znajduje oparcia w literalnym brzmieniu stosownych przepisów Uocpk, zaś Sąd Najwyższy niestety nie zajmował jeszcze stanowiska w tej kwestii.
PrzPrz
* * * ERRATA * * *
W dobie poniedziałkowej jest 3h15m dodatku 50% za pracę w godzinach nadliczbowych (nie 100%).
Omyłkowo w wyszczególnieniu poniedziałku napisałem 100% zamiast 50% - podsumowanie jest jednak prawidłowe:
0h45m z niedzieli + 3h15m z poniedziałku = 4h00m nadgodzin 50%.

Swoją drogą - szkoda, że dalsza część tej dyskusji potoczyła się już beze mnie i na innym forum...
anyone
Dlaczego godziny 6:45-14:45 są istotne skoro zgodnie z art. 11 UoCPK "Rozkładów czasu pracy nie ustala się dla kierowcy wykonującego przewóz rzeczy lub okazjonalny przewóz osób"?
PrzPrz
anyone: Słuszna uwaga... Założyłem, że kierowca ten po prostu z jakichś przyczyn ma ustalony rozkład czasu pracy ("pracę mamy od 6. 45-14. 45") i nie wgłębiałem się w zastosowanie art. 11 ust. 2a Uocpk.
Rzeczywiście - rozkład czasu pracy byłby konieczny i wiążący, gdyby:
- kierowca wykonywał regularny przewóz osób,
lub
- pracownik ten byłby kierowcą na część etatu, a w pozostałej części byłby równolegle zatrudniony na innym stanowisku, do którego nie ma zastosowania Uocpk (nie można sporządzić "częściowego" rozkładu czasu pracy).
Kolejna dość istotna, a brakująca w treści zadania informacja...
Nie mam jednak pewności, czy faktycznie będzie miała ona wpływ na podsumowanie końcowe. Dziś już trochę późno na obliczenia, wrócę tu później...
Tylko dla zalogowanych

Wątek ten komentować mogą tylko posiadacze kont w etransport.pl - Zapraszam do zalogowania lub rejestracji.

Zaloguj się Zarejestruj się

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels