Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Skrócona pauza dobowa 9h. Kto decyduje???

ID: 117803


Witam.
W ostatnim czasie pracodawca, a w zasadzie spedytorzy żądają skracania pauzy nocnej do 9h. Wiadomo, co mówią przepisy w tejże kwestii, jednak nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące pytanie, a brzmi ono tak:
Czy i na jakiej podstawie spedytor może zażądać od nas 9h pauzy, nie uwzględniając przy tym naszej formy psychofizycznej... Czy pracodawca może wobec kierowcy zastosować jakiekolwiek reperkusje z tytuły niewykonania pauzy dobowej skróconej?Kto decyduje od "dziewiątce"- szofer czy spedytor?
Proszę o poważne odpowiedzi...
Pozdrawiam.

Posty (60)

~OLA
Co do zasady to pracodawca podejmuje decyzję o skróceniu czasu odpoczynku w ramach wskazanych w Ustawie, jako organ odpowiedzialny za organizację pracy kierowcy.

Zgodnie z art. 14 Ustawy o czasie pracy kierowców w każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Wymiar przysługującego odpoczynku dobowego wynosi co najmniej 11 godzin, przy czym okres ten musi być nieprzerwany. odpoczynek dobowy rozpoczyna się w momencie opuszczenia stanowiska pracy, po zakończeniu danej dniówki, bądź też później, o ile pracownik wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych lub też pełni dyżur. Ponieważ pracownikowi należy udzielić co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku, czas pracy w jednej dobie pracowniczej łącznie z godzinami nadliczbowymi nie może przekraczać 13 godzin. Ustawa nie przewiduje możliwości skracania odpoczynku.

Dopuszczalne jest natomiast skracanie odpoczynku kierowcy wykonującemu przewozy podlegające rozporządzeniu (WE) 561/2006 i Umowy AETR. Zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (WE) 561/2006 istnieje możliwość skrócenia odpoczynku dziennego do dziewięciu godzin na dobę trzy razy w tygodniu. Podobne rozwiązanie przyjmuje Umowa AETR, jednak o ile przepisy rozporządzenia nie przewidują obowiązku rekompensaty skróconego okresu odpoczynku to Umowa AETR stanowi, iż w razie skorzystania przez kierowcę skróconego odpoczynku przed upływem następnego tygodnia należy mu w zamian udzielić równoważnego okresu odpoczynku.

Natomiast kierowcom wykonującym przewozy uregulowane przepisami rozporządzenia nr 561/2006 lub Umowy AETR prawo do odpoczynku przysługuje nie w dobie pracowniczej lecz w dwudziestoczterogodz innym okresie. Tacy kierowcy muszą wykorzystać kolejny dzienny okres odpoczynku w każdym dwudziestoczterogodz innym okresie po upływie poprzedniego dziennego okresu odpoczynku lub tygodniowego okresu odpoczynku. Jeśli część dziennego odpoczynku zawarta w dwudziestoczterogodz innym okresie wynosi co najmniej dziewięć godzin, ale mniej niż jedenaście godzin, to wówczas ten dzienny okres odpoczynku uznaje się za skrócony dzienny okres odpoczynku.

1

~już nie adept
do Ola... Fachowy opis tematu. Jednak nie wyczerpuję zadanego na wstępie pytania. Kto decyduje o skróceniu pauzy dobowej. Bo mnie na wszystkich kursach i szkoleniach uczyli, że skrócenie pauzy dobowej leży zawsze w gestii kierowcy. A planer czy spedytor w swoim projekcie organizacyjnym przewozu zawsze ma obowiązek uwzględnić pauzę normową tj. 11h. Jedyne co może skrócić to pauzę tygodniową do min. 24h i też jeżeli wymagają tego ważne czynniki ekonomiczne a nie co do zasady.
barracuda
A ja myślałem-w swojej naiwności-że rzeczą nadrzędną jest zadanie, które trzeba wykonać. Przykład, poprzedniej nocy było 9, bo klient chciał dostawę na 8, (byłem o 7. 20). Teraz po załadunku nie ma pośpiechu, wstanę jak się wyśpię-ale nie wcześniej niż po 11-stu godzinach.

1

~Kiero
A ja myślałem w swojej naiwności że ktoś czyta przepisy

Art10 pkt2 rozp 561/06

1

~maro
Zależy co kto ma w umowie o pracy.
Art 17 ust. o cpk dopuszcza taką możliwość:

. "Rozkład czasu pracy w okresie wykonywania danego
zadania prze"wozowego ustala kierowca.

1

barracuda
Rzeczony art. 10, podaje że przedsiębiorstwo tak planuje, aby kierowcy mogli przestrzegać przepisy. Odpoczynek 9 ciogodzinny, jest zgodny z przepisami. Nie widziałem, żeby z rzeczonego art. 10, wynikał obowiązek planowania 11 godz.
najemnik
Do autora : a o prędkości auta kto za ciebie na drodze decyduje? Spedytor? Jest ślisko i czujesz że można jechać 40 ale słuchasz spedytora i jedziesz 60? Tak samo z pauzą. Czujesz że nie jesteś w stanie prowadzić bezpiecznie po 9 to robisz 11.
~maro
Jeśli czujesz to samo po 11 godzinach to robisz 13 lub więcej, a najlepiej 24

1

najemnik
Maro wklej przepis który literalnie pozwala spedytorowi zmusić kierowcę do zrobienia dziewiątki albo nie wpier da laj się jak majty w du pę.
~maro
Jak się dziad burzy to cytujesz mu art. 210&4 kp i śpisz dalej.
~Kiero
Nikt nikogo do niczego zmusić nie może.
Ale może wydać polecenie służbowe.
Artykuł podany wyżej.
~maro
Najemniku nie wiem czy ten spedytor jest twoim przełożonym. Ale napewno jest ktoś taki, kto wydaje ci dyspozycje służbowe.

1

najemnik
Dziewiątka to jest odpoczynek SKRU-CO-NY. Zresztą pomijając nazwę chciałbym zobaczyć minę prokuratora któremu kierowca tłumaczy po wypadku śmiertelnym, że czuł się niepewny co do swego stanu psychofizycznego ale spedytor KAZAŁ mu jechać.
najemnik
Oczywiście dyspozycja z poleceniem jest wydawana smsem?
~maro
Najemnik czytałeś swoją umowę o pracę?

1

~maro
Zapoznałeś się z regulaminem zakładowym?
najemnik
Jak zaliczysz dzwona śmiertelnego ze zmęczenia to regulaminem możesz się podetrzeć. Wtedy prokurator i ubezpieczyciele przekopują tacho i czepiają się każdej *ły. Dlatego pytam czy dyspozycja jest przekazywana smsem? Bo wiem z doświadczenia że w razie widma odsiadki nagle nikt nie chce się przyznać że kazał robić dziewiątkę. Wtedy zawsze pada sakramentalne że"... to kierowca przecież sam decyduje "
~maro
A co masz w umowie o pracę odnośnie rozkładu czasu pracy?
najemnik
Nic takiego co by mi nakazywało skracanie pauzy jeżeli nie czuję się na siłach.
~maro
A konkretnie?
najemnik
Przeciętnie 40 godzin tygodniowo, 8 dziennie i pięciodniowy tydzień pracy. Tylko co to ma do skracania odpoczynków?
~Kierownik CE
No i maro wymiekł, szczęka opadła. Decyduje tylko kierowca, jeśli ruszy po 9 i dzwona walnie on odpowiada nie jakiś dyspozytor, spedytor, szef. Nie ma czegoś takiego jak "kazali to ruszyłem", jakby kazali w ogień skoczyć to też ma skakać? Litości, szanujcie ludzi to nie roboty, każdy może mieć gorsze samopoczucie.

1

barracuda
Wymiekł, bo ile można bić pianę? Ile wy potrzebujecie snu, że 9 godz to mało? Mnie 7 godzin wystarcza. To co napisalem kilka lat temu i teraz (na tym wątku), jest dalej aktualne. Bijcie pianę dalej.
A spać już nie mogę, ruszyć też za wczesnie. :-)
~Zakręcony
~maro
2018-01-25 20:33:31 Jak się dziad burzy to cytujesz mu art. 210&4 kp i śpisz dalej.

Swoją drogą art. 210 kp jest bardzo ciekawy. Po opadach śniegu nie wolno wyjeżdżać z parkingu bez odśnieżenia pojazdu... Wystarczy zapuścić młotki i czekać na reakcję spedytora powołując się na 210 kp.

1

najemnik
Wymiekł, bo ile można bić pianę? Ile wy potrzebujecie snu, że 9 godz to mało? Mnie 7 godzin wystarcza. To co napisalem kilka lat temu i teraz (na tym wątku), jest dalej aktualne. Bijcie pianę dalej.
A spać już nie mogę, ruszyć też za wczesnie. :-)

Oto pojęcie człowieka nie mającego pojęcia o pracy za kółkiem. A od kiedy na pauzie tylko śpisz? A pójść się wykąpać to ile potrzebujesz czasu? To nie w domu że masz łazienkę na miejscu tylko trzeba przejść kawał parkingu, potem odstać swoje w kolejce a potem dopiero się wykąpać i przyjść z powrotem. Do tego zrobić kolację i zjeść i nie wiadomo kiedy z dziewiątki zostanie ci siedem godzin. A jak jesteś po piętnastu godzinach pracy i masz wystartować o piątej to życzę powodzenia.

-1

barracuda
Jasne. Nie mam o tym pojęcia. Jak to odkryłeś? Ale myślałem-w swojej naiwności-że godzina przed snem i po śnie wystarczy normalnemu, żeby się ogarnąć. Ale każdy robi jak chce. Ja przez tydzień się ruszałem i 30 min. temu dotarłem do domu na weekend. A jak ktoś się grzebie... jego rzecz. A cholera-zapomniałem że się nie znam. :-)

1

~Kierownik CE
Zapominasz o jednym, nie jest tematem wątku kto się rusza a kto nie, tylko kto decyduje o skróceniu pauzy. A decyduje zawsze kierowca, spedytor ma tylko podać gdzie co i na którą jest awizacja. A z reguły jest ze "skróc do 9 i bądź np. 6" a tam firma od 8 pracę zaczyna i 2 godz w * ale musisz bo Pan każe.

-2

ese
~Zakręcony
2018-01- 26 03:11:27

Swoją drogą art. 210 kp jest bardzo ciekawy. Po opadach śniegu nie wolno wyjeżdżać z parkingu bez odśnieżenia pojazdu... Wystarczy zapuścić młotki i czekać na reakcję spedytora powołując się na 210 kp. "-

Właśnie. A jeśli nie ma w tym miejscu sieci (a są takie miejsca) to czekamy aż posłaniec (może być gołąb) taką decyzję przyniesie. Sprawdzone (chyba) w czasach, gdzie telefon mobilny można było w amerykańskich serialach zobaczyć. No chyba że przepis ów powstał później
barracuda
ese, ale kierowca ma przede wszystkim odpoczywać!!! Nie wiedziałeś o tym? Towar nie zając-nie ucieknie. A wypocząć "cza"!!! Ja dziś ruszyłem o 4-tej (po 11 godzinach) i muszę (a w zasadzie chcę) w łazience przykleić kilka płytek. Cholera!!! Znowu zapomniałem, że jestem zmęczony i mogę tylko naciskać guziki pilota i podnosić puszkę piwa...
Co się ze mną dzieje? Przecież się na niczym nie znam!!!

-1

~maro
Dla kierownika
Kodeks pracy
rt. 22. § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego
rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,

3

Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 54.145.12.28

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels