Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Jak skrócić czas przewozów międzynarodowych i obniżyć koszty?

Utworzona: 2023-06-16


Według agencji celnej Bunasta można to zrobić poprzez zastosowanie nowych technologii i pełne wdrożenie przepisów o cyfryzacji. Będzie to skutkowało obniżeniem kosztów administracyjnych branży transportowej od 20 do 27 mld EUR do 2040 roku.

Globalna wartość sztucznej inteligencji w sektorze transportowym osiągnie w 2030 roku blisko 14,8 mld USD, a średnioroczny wzrost w latach 2022-2023 będzie wynosił prawie 23% proc. – wynika z raportu firmy analitycznej Precedence Research. Boom na sztuczną inteligencję w ostatnich miesiącach to nie jedyny element, który przyspieszy technologiczny postęp w branży transportowej.

Procedury celne i przekazywanie danych, od dawna wymagają cyfryzacji. Zauważył to Parlament Europejski już w 2020 roku, kiedy to zatwierdzono rozporządzenie w sprawie elektronicznej informacji o transporcie towarowym (eFTI - ang. Electronic Freight Transport Information) mówi Jurgis Adomavičius, założyciel i prezes Bunasta.
Według przeprowadzonych przez tę firmę szacunków wprowadzenie elektronicznych standardów wymiany informacji o przewozach towarowych pozwoliłoby zaoszczędzić co najmniej jeden dzień transportu towarów.

Szacuje się, że wdrożenie eFTI w Unii Europejskiej obniży koszty administracyjne dla operatorów o 20-27 miliardów EUR do 2040 roku. To gigantyczna kwota, w sumie zaoszczędzone godziny pracy podmiotów zarządzających dokumentami mogłyby być warte 75-102 mln EUR podkreśla Jurgis Adomavičius.
Rozporządzenie eFTI ma na celu stworzenie regulacji prawnych i standardów elektronicznej wymiany informacji o przewozach towarowych na terenie UE. Jednym z głównych celów rozporządzenia jest zachęcenie podmiotów do rezygnacji z dokumentów papierowych, co usprawni łańcuchy logistyki transportu, przyspieszy dostarczanie ładunków, zwiększy przejrzystość oraz poprawi procedury przekraczania granic.

Jurgis Adomavičius zwraca uwagę, że pomimo rewolucji technologicznej w transporcie, obrót dokumentacji w wielu procedurach celnych nadal wymaga istotnych przemian.

Przed pandemią, zaledwie trzy lata temu, przewoźnicy zamawiali usługę, fizycznie przychodząc do biura i przynosząc fizyczne dokumenty. Covid-19 wymusił zastąpienie fizycznych wizyty wiadomościami e-mail i zdjęciami dokumentów wysyłanymi SMS-em przez samych kierowców za pomocą różnych aplikacji. Niemniej agencje teraz zmuszone są do pozyskiwania i przepisywania bardzo ważnych danych - numerów, nazwisk – z mało idealnych zdjęć, ponownego zdigitalizowania i przedłożenia organom celnym lub wydrukowania podkreśla Jurgis Adomavicius.
Podkreśla, że niektórzy operatorzy celni tworzą rozwiązania na własną rękę. Cała branża stoi teraz na progu rewolucji technologicznej.

Od dawna korzystamy z autorskiego systemu, który oparty jest na algorytmach sztucznej inteligencji. Analizuje dokumenty transportowe, rozpoznaje obrazy i pozwala skrócić czas wypełniania tych dokumentów z 40 do 16 minut. Połączyliśmy nasze rozwiązanie z systemami krajowymi, co pozwala na przyśpieszenie wszystkich procedur. Nie był to łatwy proces, o ile my mogliśmy pozwolić sobie na taką inwestycję ze względu na skalę, to jednak sektor agencji celnych jest rozdrobniony na wiele małych podmiotów dodaje Jurgis Adomavičius.
Spółka pracuje nad rozwojem systemu i skróceniem czasu wypełniania deklaracji transportowych do średnio 5 minut. Bunasta posiada około 250 pracowników i 20 oddziałów na granicach. Dziś obsługuje większość zewnętrznej granicy Unii Europejskiej.

Źródło: Bunasta
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transcash.eu S.A.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels