Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Przewoźnicy nie mają powodów do radości

Utworzona: 2024-07-24


Jak pokazują publikowane co miesiąc dane GUS, w branży transportowej ciągle przeważają nastroje negatywne. Świadczy o tym wskaźnik ogólny klimatu koniunktury dla sektora TSL, który od grudnia 2021 r. stale ma wartość ujemną. Innymi słowy, od 30 miesięcy większa liczba zarządzających firmami z tej branży spodziewa się pogorszenia sytuacji przedsiębiorstwa, niż poprawy.

W danych Głównego Urzędu Statystycznego za pierwszy kwartał tego roku widoczny był trend spadkowy. Minimalny w tym roku poziom wskaźnika klimatu koniunktury osiągnął w marcu minus 4,7. Od tego momentu odsetek opinii negatywnych zaczął spadać i choć nadal jest ich więcej od pozytywnych, to już nieznacznie. W czerwcowym badaniu wskaźnik wyniósł już tylko minus 0,3 (przy ponad 75 proc. opinii, że sytuacja się nie zmieni).



Za zwiększenie się liczby pozytywnych opinii w ostatnich miesiącach mógł odpowiadać nieznaczny wzrost zapotrzebowania na usługi transportowe. Widać to w opublikowanych przez GUS danych o przewozach ładunków. W transporcie drogowym w marcu i kwietniu tego roku, porównując miesiąc do miesiąca, zanotowano wzrost masy przewiezionych towarów o ponad 3 proc.

Niestety, w maju mieliśmy już do czynienia ze spadkiem, a dane za czerwiec, które opublikowane zostaną w lipcowym biuletynie statystycznym też raczej nie będą pozytywne. Sugerują to opinie zarządzających firmami z branży TSL, które pojawiły się w czerwcowej publikacji GUS. Według nich, popyt na usługi transportowe w czerwcu był niższy niż w maju i zapewne nadal będzie spadać. Jeśli te przewidywania się spełnią, managerowie firm transportowych nie wykluczają również nieznacznej redukcji zatrudnienia.

Widocznym w branży skutkiem negatywnej koniunktury jest też to, że dla wielu mniejszych przewoźników wyzwaniem staje się utrzymanie płynności finansowej. Kilka nieuregulowanych przez kontrahentów w terminie faktur często kończy się dla nich zawieszeniem działalności. W konsekwencji zmniejsza się konkurencyjność, a zlecenia przejmują większe firmy transportowe, którym łatwiej przetrwać w trudnych warunkach i które w ten sposób zdobywają jeszcze większą część rynku.

Obserwując trend, jaki w ostatnim kwartale widoczny jest w odczytach wskaźnika ogólnego klimatu koniunktury w transporcie, można by spodziewać się, że w lipcu wreszcie liczba pozytywnych opinii przewyższy te negatywne. Jednak gorsze wyniki w maju i oceny sytuacji bieżącej w czerwcu oraz pesymistyczne prognozy na kolejne miesiące powodują, że do oczekiwanego przebicia się wskaźnika koniunktury w transporcie i gospodarce magazynowej powyżej zera może w najbliższych miesiącach nie dojść. Jak wynika z rozmów z managerami dużych firm transportowych, przynajmniej część z nich przewiduje poprawę sytuacji w ostatnim kwartale roku. Spodziewają się oni powrotu do normalnych dla branży poziomów zamówień.

Autor: Marek Wcisło, dyrektor ds. partnerstwa w 4Trans Factoring
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels