Hyundai jest aktywnie zaangażowany w tworzenie łańcucha wartości wodoru neutralnego pod względem emisji CO2 na całym świecie. Cieszymy się, że nasze ciężarówki XCIENT Fuel Cell będą wykorzystywane w Kalifornii właśnie do dekarbonizacji łańcucha dostaw wodoru powiedział Mark Freymueller, starszy wiceprezes i dyrektor ds. innowacji biznesowych pojazdów użytkowych w Hyundai Motor Company.Projekt ten jest prowadzony przez Okręg Zarządzania Jakością Powietrza Południowego Wybrzeża (South Coast AQMD), który złożył wniosek o dotację z programu TAG. Ma on na celu zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza na obszarach kraju o najwyższym poziomie ozonu i pyłu zawieszonego (PM2,5). Celem programu TAG jest zapewnienie finansowe wspieranie projektów, które: 1) bezpośrednio redukują emisje z priorytetowych źródeł emisji; 2) zapewniają wymierną redukcję emisji ozonu, pyłu zawieszonego i/lub jego prekursorów; oraz 3) wspierają osiągnięcie krajowych standardów jakości powietrza (NAAQS) w jednej lub kilku najbardziej dotkniętych strefach powietrznych w kraju.
W ramach ubiegłorocznej edycji programu TAG, Hyundai Motor nawiązał współpracę z South Coast AQMD i firmą FEF w celu opracowania projektu polegającego na wymianie ciężarówek napędzanych olejem napędowym, które firma FEF wykorzystywała do transportu wodoru na pojazdy elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi.
Model ciągnika XCIENT Fuel Cell 6x4 biorący udział w projekcie to pojazd o masie całkowitej brutto 37 200 kg, wyposażony w ogniwo paliwowe o mocy 180 kW oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 350 kW. 67 kg wodoru, jakie mieści zbiornik w ciągniku oraz akumulator o pojemności 72 kWh zapewniają średni zasięg ponad 725 km.
W ubiegłym roku Hyundai Motor ogłosił również swój projekt NorCal Zero, znany również jako „regionalne przewozy ciężarowe za pomocą ciężarówek z ogniwami paliwowymi”. W drugim kwartale 2023 roku firma rozpocznie eksploatację 30 ciężarówek XCIENT Fuel Cell w Kalifornii. Będzie to największe komercyjne wdrożenie elektrycznych ciężarówek klasy 8 z ogniwami paliwowymi w USA.
Wprowadzony na rynek w roku 2020 model XCIENT Fuel Cell to pierwsza na świecie seryjnie produkowana elektryczna ciężarówka z wodorowymi ogniwami paliwowymi o dużym tonażu. 47 egzemplarzy tego modelu wprowadzono do użytku w Szwajcarii, gdzie do lipca br. przejechały łącznie ponad 4 mln kilometrów.
Źródło: Hyundai