1. Jaki jest cel ręcznego wpisywania przejść granicznych w tachografie?
Głównym celem tego wymogu jest ułatwienie egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych i delegowania kierowców, chociaż ma zastosowanie do wszystkich pojazdów objętych rozporządzeniem (UE) nr 165/2014, niezależnie od rodzaju przeprowadzonej operacji.Wymóg ten jest środkiem przejściowym, zanim nowa wersja inteligentnego tachografu będzie mogła automatycznie rejestrować przekroczenia granicy. Od 21 sierpnia 2023 r. wszystkie pojazdy zarejestrowane po raz pierwszy muszą być wyposażone w taki tachograf. Pojazdy obecnie wyposażone w nieinteligentny tachograf analogowy lub cyfrowy będą musiały zostać wyposażone w nowy typ tachografu najpóźniej do 31 grudnia 2024 r., natomiast pojazdy obecnie wyposażone w inteligentny tachograf będą musiały posiadać nowy typ tachografu najpóźniej do 18 sierpnia 2025 r. Wszystkie lekkie samochody dostawcze, których maksymalna dopuszczalna masa wynosi od 2,5 do 3,5 tony i które są wykorzystywane w transporcie międzynarodowym lub do wykonywania przewozów kabotażowych, będą musiały być wyposażone w ten typ tachografu od 1 lipca 2026 r., zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. aa) rozporządzenia (WE) nr 561/2006(8).
W jaki sposób kierowcy mogą wywiązać się z obowiązku ręcznego wpisywania przekroczeń granicy?
Źródło: Komisja Europejska