Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Rozwiązanie, które położy kres znakom ograniczenia prędkości

Utworzona: 2022-05-26


W Kolonii w Niemczech, z wykorzystaniem Forda E Transita, odbywają się testy systemu geofencingu, który automatycznie redukuje prędkość jazdy we wskazanych wirtualnych obszarach. Wyznaczone przez system strefy znajdują się np. przy szkołach, szpitalach i centrach handlowych, gdzie obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h.

Ford testuje system dla pojazdów skomunikowanych, wykorzystujący geofencing – wirtualne granice wyznaczane w realnym obszarze geograficznym za pomocą systemu GPS – który mógłby kiedyś wyeliminować konieczność stosowania znaków ograniczenia prędkości. Poza potencjalnym zwiększeniem bezpieczeństwa ruchu dla innych użytkowników dróg i pieszych, system Geofencing Speed Limit Control Forda może pomóc kierowcom uniknąć przypadkowych mandatów za przekroczenie prędkości.


Systemy dla pojazdów skomunikowanych mają duży potencjał – ułatwiają codzienną jazdę i czynią ją bezpieczniejszą, z korzyścią dla wszystkich, nie tylko dla osób siedzących za kierownicą. Geofencing umożliwia ograniczenie prędkości tam, gdzie jest to konieczne, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa i wpływa na estetykę krajobrazu
– zwaraca uwagę Michael Huynh, szef City Engagement Germany w Ford of Europe.

Skuteczniejszy niż systemy pokładowe

Systemy wspomagające kierowcę, takie jak inteligentny ogranicznik prędkości (ISA) i adaptacyjny tempomat (ACC) z funkcją Stop & Go już teraz pomagają kierowcom stosować się do ograniczeń prędkości. Geofencing jest rozwiązaniem potencjalnie bardziej elastycznym i skuteczniejszym niż systemy pokładowe i w przyszłości mógłby być stosowany zarówno w pojazdach użytkowych, jak i osobowych marki Ford.


Podczas prób, które dobywają się w Kolonii, wykorzystywane są dwa samochody Ford Pro do analizy wpływu ograniczenia prędkości na poprawę płynności ruchu i zmniejszenia ryzyka wypadków. Testy z udziałem elektrycznego Forda E-Transita obejmują wszystkie strefy z limitem prędkości 30 km/h znajdujące się w centrum, a także wybrane strefy z ograniczeniami do 50 km/h i 30 km/h w innych częściach miasta.

Testy zaplanowane na 12 miesięcy są kontynuacją niedawnych projektów badawczych Forda, których celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach. Podczas prób sprawdzane jest m.in. działanie systemu skomunikowanych sygnalizatorów świetlnych, które mogłyby automatycznie włączać zielone światło, otwierając przejazd dla ambulansów, straży pożarnej i pojazdów policyjnych, a także specjalnych głośników wewnątrz pojazdu, ostrzegających kierowców o kierunku, z którego zbliżają się ludzie czy rowerzyści. Badania pokazały, że prawdopodobieństwo śmierci pieszego wzrasta pięciokrotnie, gdy zostanie potrącony przez pojazd jadący z prędkością 50 km/h, w porównaniu z podobną kolizją z pojazdem jadącym z prędkością 30 km/h.

Jak to działa?

Projekt badawczy jest wynikiem współpracy pomiędzy zespołem Ford City Engagement, urzędnikami miejskimi z Kolonii i Akwizgranu oraz inżynierami programistami Forda z Palo Alto w USA. Opracowano rozwiązanie, łączące pojazdy z systemem geofencingu i służące do monitorowania lokalizacji GPS oraz wymiany danych. Kierowca otrzymuje informacje na wyświetlaczu, a nowe ograniczenie prędkości miga poniżej aktualnej prędkości. Pojazd automatycznie zmniejsza prędkość, zgodnie z obowiązującym w strefie limitem. Kierowca może w każdej chwili wyłączyć system kontroli ograniczeń prędkości.


W przyszłości system Geofencing Speed Limit Control mógłby umożliwić kierowcom wyznaczanie własnych stref z ograniczeniem prędkości do 20 km/h, np. na terenie magazynów i obiektów prywatnych. Ograniczenia mogą być również dostosowywane dynamicznie, z uwzględnieniem lokalnych zagrożeń, tymczasowych robót drogowych i pory dnia. Zdaniem przedstawicieli firmy Ford, zmniejszenie liczby znaków na drogach mogłoby w znacznym stopniu przyczynić się do uporządkowania przestrzeni miast, a kierowcy mogliby bardziej skupić się na jeździe niż na śledzeniu znaków.

Próby, które potrwają do marca 2023 roku są częścią szerszych inicjatyw badawczych, w ramach których przedprodukcyjne i prototypowe pojazdy Ford E-Transit są poddawane intensywnym testom w warunkach realnej eksploatacji w sektorach: pocztowym, usług komunalnych, użyteczności publicznej, dostaw ostatniego kilometra i dostaw artykułów spożywczych w Niemczech, Włoszech, Holandii, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Ford korzysta również z geofencingu w trosce o poprawę jakości powietrza w miastach – dzięki trybowi bezemisyjnego napędu elektrycznego Forda Transita Custom PHEV system może być aktywowany automatycznie za każdym razem, gdy pojazd wjedzie do strefy niskiej emisji.



Źródło: Ford
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels