✅ Polski Ład
Dla przedsiębiorców nie będzie to z pewnością wymarzone wejście w 2022 rok. Można oczywiście tłumaczyć obawy firm względami politycznymi, negatywnym nastawieniem do obecnej władzy itd. Jednak niemal z każdym dniem pojawiają się nowe informacje, dotyczące nie tylko wzrostu obciążeń finansowych dla lepiej zarabiających, ale także wskazujące luki prawne w tym akcie. „Ustawa Nowy Ład” zmienia w sumie 26 ustaw, została przygotowana i opublikowana naprędce. Mimo propozycji, a nawet próśb z wielu stron, aby poczekać do 2023 r., już 12 miesięcy wcześniej zacznie obowiązywać. Ten czas miał służyć przedsiębiorcom do przygotowania się na nowe realia, a ustawodawcy być może na poprawienie kilku błędów, jakie już mu wytknięto. Jednak okazało się, że wszystko będzie się dokonywało na „żywym organizmie”. Kolejne miesiące 2022 r. pokażą skutki nowych przepisów podatkowych w Polsce. Szczegółowe informacje w poniższym materiale.
Polski Ład coraz bliżej. Obyśmy zdrowi byli
✅ e-TOLL
24 czerwca 2021 roku Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiły nowy system poboru opłat za przejazd pojazdem ciężkim (powyżej 3,5 tony) po płatnych drogach krajowych oraz za przejazd po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) zarówno dla pojazdów ciężkich jak i lekkich. System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpiło system viaTOLL, który został wygaszony do 30 września 2021 r. Więcej informacji na temat nowego systemu znajdziecie w poniższym linku.
e-TOLL wszystko co musisz wiedzieć
✅ Zmiany przepisów dla kierowców zawodowych
22 października 2021 r. Andrzej Duda podpisał Ustawę z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje ona między innymi przyjęcie nowego dokumentu - karty kwalifikacji kierowcy oraz ustanowienie profilu kierowcy zawodowego. Więcej na temat zmian znajdziecie poniżej.
Prezydent RP złożył podpis
✅ Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw
Nastąpiło to 7 grudnia 2021 roku. Projekt dostosowuje polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności I, dotyczących m.in. zasad wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego, uznając ich jako pracowników delegowanych. Wprowadzone zostaną także zmiany mające na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego. Szczegóły poniżej.
Rząd przyjął projekt dostosowujący polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności I
✅ Co Pakiet Mobilności ma wspólnego z Certyfikatem Kompetencji Zawodowych?
Przyjęty przez Parlament Europejski w lipcu 2020 roku pakiet zmian w unijnych przepisach regulujących międzynarodowy transport drogowy (tzw. Pakiet Mobilności) wprowadza pewne zmiany, które będą miały wpływ na rynek usług zarządzania transportem. Od 21 lutego 2022 roku pojazdy o dmc od 2,5 do 3,5 t, zostaną objęte przepisami o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego i rynku międzynarodowych przewozów rzeczy, co oznacza, że przedsiębiorcy użytkujący te pojazdy będą zobowiązani do spełnienia tych samych warunków, co obecni przewoźnicy drogowi. Więcej szczegółowych informacji znajdziecie w poniższym materiale.
Koniec udostępniania certyfikatu kompetencji zawodowych!
✅ Zmiany w zakresie przepisów prawa o ruchu drogowym
1 czerwca 2021 roku weszła w życie nowelizacja przepisów Prawo o ruchu drogowym. Dotyczą one zarówno kierowców pojazdów mechanicznych jak i rowerzystów czy pieszych. Szczegółowe informacje w poniższym linku.
Co się zmieniło, a co się jeszcze zmieni?
✅ Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę
W przyszłym roku minimalne pensje wzrosną do poziomu 3010 zł, a stawka godzinowa wyniesie 19,70 zł. Więcej w poniższym linku.
Płaca minimalna w górę!
Utworzona: 2021-12-28