Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Wodorowe ciężarówki wyjadą na drogi Kalifornii

Utworzona: 2021-08-07


Firma Hyundai Motor Company ogłosiła plan rozpoczęcia eksploatacji ciężarówek zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w Kalifornii w ramach dwóch finansowanych ze środków publicznych projektów mających na celu poprawę jakości powietrza w regionie.

Pojazdy demonstracyjne, które Hyundai sprowadzi do Stanów Zjednoczonych, zostały opracowane na bazie modelu Xcient Fuel Cell, pierwszej na świecie produkowanej seryjnie ciężarówki dużej ładowności napędzanej wodorem. Po zeszłorocznym debiucie w Szwajcarii i przejechaniu przez kilkadziesiąt pojazdów ponad miliona kilometrów w warunkach rzeczywistych, model ten potwierdził swoje zalety w działalności komercyjnej. Zasięg ciężarówek Xcient skierowanych do Kalifornii wyniesie ok. 800 km, ponieważ będą wyposażone w większe zbiorniki wodoru, który będzie przechowywany pod ciśnieniem 700 barów.

Producent pojazdów rozpoczął współpracę z partnerami publicznymi i prywatnymi w USA, w ramach której 30 ciężarówek Xcient zasilanych ogniwami paliwowymi zostanie wprowadzone do eksploatacji od drugiego kwartału 2023 roku. Realizujące projekt konsorcjum, kierowane przez Centrum Transportu i Środowiska (CTE) i Hyundai Motor, otrzymało ostatnio 22 mln dolarów dotacji od Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza (CARB) i Kalifornijskiej Komisji Energetycznej (CEC) oraz 7 mln dolarów dodatkowych dotacji z innych źródeł. Konsorcjum planuje uruchomienie w Oakland w Kalifornii stacji tankowania wodoru o dużej pojemności, która będzie w stanie obsłużyć do 50 ciężarówek na dobę przy średniej ilości tankowanego wodoru wynoszącej 30 kg.


Hyundai Motor otrzymał od agencji SCAQMD kolejną dotację w kwocie 500 tys. dolarów, która ma być przeznaczona na rozpoczęcie eksploatacji dwóch ciężarówek Xcient zasilanych ogniwami paliwowymi w południowej Kalifornii. Projekt, w dużej mierze finansowany przez amerykańską Agencję Ochrony Środowiska (EPA), ma poprawić jakość powietrza w regionie. Eksploatacja wodorowych ciężarówek ma się rozpocząć już w sierpniu br. Będą wykorzystywane przez rok na długodystansowej trasie między magazynami w południowej Kalifornii i zaopatrywać się w wodór na trzech stacjach należących do firmy First Element Fuel.

Przypomnijmy. W 2020 r. Hyundai ogłosił plan dostarczenia 1600 ciężarówek Xcient Fuel Cell na rynek europejski do roku 2025 roku. W ubiegłym roku pierwsze 46 sztuk trafiło do Szwajcarii, gdzie przejechały łącznie ponad milion kilometrów w ciągu 11 miesięcy eksploatacji. W tym czasie flota zmniejszyła emisję CO2 o około 630 ton w porównaniu z pojazdami spalającymi olej napędowy.

Źródło: Hyundai Motor Company
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels