REKLAMA

Sposób na płynny ruch tranzytowy między Europą a Wielką Brytanią
Utworzona: 2019-10-07

O ile nic się nie zmieni, 31 października Zjednoczone Królestwo opuści UE, dlatego władze poszczególnych krajów podejmują środki w celu ograniczenia negatywnych skutków w wymiarze gospodarczym, technicznym i komunikacyjnym, które może spowodować twardy Brexit bez umowy.

W ramach przygotowań do ponownego ustanowienia granicy między Zjednoczonym Królestwem a Unią Europejską francuskie służby celne opracowały i testują system informacyjny umożliwiający przedsiębiorstwom zautomatyzowanie przekraczania granicy przez samochody ciężarowe. To innowacyjne rozwiązanie będzie funkcjonować we wszystkich punktach wjazdowych/wyjazdowych w okolicach Calais i na szerszym obszarze wzdłuż kanału La Manche.

System opiera się na 3 zasadach:

  • Wcześniejsze zakończenie procedur celnych przed przybyciem na granicę poprzez przekazanie kierowcy kodu kreskowego zgłoszenia celnego.
  • Identyfikacja środka transportu i kodu kreskowego zgłoszenia celnego przewożonych towarów.
  • Automatyczne wysyłanie powiadomień o przekroczeniu granicy do deklaranta ds. celnych w celu uniknięcia zatrzymania pojazdu ciężarowego.

  • W ramach systemu, zgłoszenia celne muszą być opatrzone kodem kreskowym znajdującym się w posiadaniu kierowcy. Kod kreskowy ustanawia powiązanie między tablicami rejestracyjnymi pojazdu ciężarowego a zgłoszeniem celnym lub tranzytowym. Wszystkie te deklaracje dotyczą zawartości pojazdu ciężarowego z danym numerem rejestracyjnym po przybyciu do obiektu celnego (port lub terminal Eurotunelu): elektroniczna rejestracja numeru rejestracyjnego pojazdu i formularzy celnych (określana również jako „parowanie”) umożliwia śledzenie pojazdu w trakcie przejeżdżania przez obiekt celny, zwłaszcza gdy przekracza granicę. Po przekroczeniu granicy pojazd nie może zawrócić. Tak więc po przybyciu do Francji przewoźnik zostanie automatycznie skierowany na pas zielony lub pomarańczowy, w zależności od statusu zgłoszeń celnych przewożonych towarów: zielony pas - brak postoju, wyjazd na autostradę lub pomarańczowy pas - przejście przez strefę kontrolną.

    Specyfikacja techniczna wyjaśniająca sposoby łączenia się z francuskim systemem informacji w ramach elektronicznej wymiany danych jest dostępna w języku angielskim pod adresem douane.gouv.fr.

    Nową funkcją dostępną w systemie inteligentnej odprawy granicznej jest koperta logistyczna

    Pozwala ona pogrupować kilka deklaracji w ramach tej samej koperty logistycznej, aby zaoszczędzić czas podczas odprawy celnej, zarówno w odniesieniu do przewozów importowych jak i eksportowych. System inteligentnych odpraw celnych zacznie działać gdy tylko Wielka Brytania opuści Unię Europejską.

    W ostatnich tygodniach system stworzony przez francuskie władze przeszedł już kilka testów, w których uczestniczyły główne francuskie porty (Dunkierka, Calais, St. Malo, Le Havre i Roscoff), trzy firmy żeglugowe działające na tym obszarze oraz operator Eurotunelu. Wyniki są bardzo pozytywne, chociaż wskazują na konieczność ulepszenia niektórych aspektów, odnośnie których prace nadal trwają.



    Źródło: douane.gouv.fr
    grafika poglądowa
    Do ulubionych