REKLAMA

Fatalne konsekwencje tyrolskich działań
Utworzona: 2019-03-14

Dwa bawarskie stowarzyszenia branży logistycznej ostrzegają przed poważnymi konsekwencjami dla bawarsko-włoskiego handlu w związku z tak zwanym pakietem anty-tranzytowym w Tyrolu.

REKLAMA
Krytykują trwające dawkowanie ruchu ciężarowego na przejściu granicznym Kiefersfelden / Kufstein, obowiązujący od 7 rano w każdą sobotę zakaz ruchu ciężarowego i planowane zaostrzenie sektorowego zakazu ruchu dla kolejnych kategorii towarów a także rozszerzenie nocnego zakazu ruchu ciężarowego na pojazdy klasy Euro-6. Zdaniem stowarzyszeń, wszystkie te ograniczenia i zaostrzenia przepisów doprowadzą do poważnego zakłócenia w bawarskim handlu zagranicznym z Włochami, które są jednym z najważniejszych partnerów handlowych Bawarii – średnie roczne obroty wynoszą około 25 mld euro.

Szczególna krytyka dotyczy rozszerzenia sektorowego zakazu ruchu ciężarowego, który ma objąć kategorie towarów takich jak papier i tektura, cement, ziarno, rury oraz płynne produkty powstałe na bazie ropy naftowej. Oznacza to, że po uwzględnieniu towarów już objętych zakazem, takich jak pojazdy, stal, marmur i produkty odpadowe, między obu krajami nie będzie można transportować znacznej części obecnie przewożonych towarów i produktów pośrednich.

Proponowane przez Tyrol rozwiązanie, w postaci wykorzystania możliwości transportu kolejowego jako alternatywy dla transportu drogowego, jeśli takowe w ogóle istnieją, są bardzo dostępne w bardzo ograniczonym zakresie”. Kolej intermodalna (RoLa) między Wörgl a Brennersee działa i już osiągnęła maksimum swojej przepustowości, podobnie jak transport kombinowany samych kontenerów między terminalami przeładunkowymi w Bawarii i we Włoszech.

Wzywają rząd Bawarii do jak najszybszego zajęcia zdecydowanego stanowiska wobec działań Tyrolu, jak i w stosunku do Komisji Europejskiej, w obronie interesów gospodarczych Bawarii i w celu zakończenia tyrolskiej polityki blokowania ruchu ciężarowego. Nie chodzi tylko o Bawarię, ale o przyszłość swobodnego przepływu towarów i usług w UE. Jeśli za przykładem Tyrolu pójdą inni, będzie to tylko kwestią czasu zanim podobne odstępstwa od zobowiązań wynikających z traktatów pojawia się również w innych regionach Europy.
Do ulubionych