Pytanie o technikę jazdy
ID: 94410

Witam !
Jako świezo upieczony kierowca CE mam pytanie do doświadczonych kolegów:
Czym jazda zestawem ( ciągnik siodłowy + naczepa, czy cięzarówka + przyczepa ) rózni się od jazdy osobówką z przyczepą?
Chodzi mi konkretnie o róznice w technice jazdy np:
Jak hamować obciązony zestaw i czym w praktyce rózni się hamowanie duzej, obciązonej cięzarówki od hamowania osobówki z przyczepą?
W jakich warunkach uzywać retardera?
Czy mozna retarderem hamować na zakręcie? Itp.
Na co szczególnie uwazać ( prócz gabarytów, bo to oczywiste ) siadając pierwszy raz za kierownicą zestawu?
Moze opiszcie swój pierwszy raz za kółkiem duzej cięzarówki.
Dziękuję i pozdrawiam !

Posty (19)

~Aleksander
2014-12-01 17:40:08
masturbacja jest wazna gdy masz chcice walisz kuca

-1

~peter
2014-12-01 18:38:15
jako swiezo upieczony kierowca CE powinienes wiedziec takie podstawy.
czesem bronie mlodych tutaj na forum bo kazdy kiedys zaczynal i musial nabyc doswiadczenie ale w twiom pryzpadku powinienes wrocic do wyuczonego zawodu. widac ze system przesiewowy ewidentnie nie dziala skoro gosc ktory nie potrafi ogarnac czym sie rozni jazda osobowka od jazdy ciezarowka robi prawko CE i moze siac smierc na drodze 40 tonowym dinozaurem
~Piotrek
2014-12-01 22:33:56
Jadac zestawem trzeba pamietac o masie pojazdu o ladunku np. Stalowe profile ktore podczas gwaltownego hamowania moga ci wjechac do kabiny i o odpowiednim odstepie. Napewno z fizyki wiesz ze 1tona nie zatrzyma sie w tym samym miejscu co ton 40

1

~Ufhhgg
2017-09-20 16:30:22
Ja pierniczki tak czytam te wypociny pseudo zawodowców w stylu" jak to nie nauczyli?", nóż w kieszeni się otwiera jak masz głupio odpowiadać to lepiej milczeć. Brat ma rację " tirowcy" to najwięksi nauczycieli w ich własnym mniemaniu oczywiście.
~Przemo
2017-09-20 21:12:56
Nawet na sliskim mozesz uzywac retardera, ale wtedy noga na hamulcu, albo na gazie. Jak czujesz ze tyl ucieka, to lekko hamulec i wtedy pierwsza hamuje naczepa prostujac zestaw. Mozna tez dodac lekko gazu i wyciagnac zestaw na prosta. Samo wylaczenie retardera kiedy lapiesz poslizg skonczy sie scyzorykim. Oczywiscie retarder nigdy do oporu, a na pusto lepiej po sliskim nie uzywac zwlaszcza na zakretach.
~Oddziałowy ku-ku
2017-09-20 21:33:49
Sle ty kurma mundry!
leon
2017-09-20 22:02:02
Przemo instruktor nauki jazdy TYRem?
~Przemo
2017-09-20 22:37:39
Leon.. Absolwent dosc fajnej szkoly jazdy zasponsorowanej przez mastertruck.
~gość
2017-09-21 00:01:29
szwajcarska górska kozica wie wszystko. Wie nawet jak jeździć w zimie w górach bez łańcuchów. O czasie pracy kierowców nie ma pojęcia, ale jeździ na szwajcarskich blachach, więc nikt go nie zatrzymuje. Nie posiada też adr, ale z tego samego powodu nie musi.
Prorok
2017-09-21 00:05:47
Jesst patent na jazde bez lancuchow po zasniezonych gorach...

-1

JanSzofer1961
2020-03-31 16:51:48
Czterdzieści lat temu wpajano mi taką podstawową zasadę, mianowicie Działaj Intuicyjnie wszystkie podjęte decyzje wykonuj z lekkim wyprzedzeniem zwłaszcza te które dotyczą manewrow mających na celu.. zmianę toru jazdy, hamowania, zatrzymania zestawu.. !!!
Nigdy. ! Nigdy. !Nigdy. !.. Nie zajmuj się w czasie jazdy, niczym innym niż prowdzeniem.. !!!
Pośpiech to Bardzo zły Doradca. !!! BCDN...
~Świeżak
2020-09-02 21:39:49
Dobry wieczór. Od niedawna jeżdżę i jak zaczyna pasac deszcz to nie czuje sie pewnie za kierownica. Mam wrazenie ze polamie zestaw. Jest jakas bezpiexzna predkosc w takiej sytuacji?
~zcx
2020-09-02 21:47:26
o jak pier?dole!

niedłu go będą pytania co zrobić żeby skręcić w prawo.
~Kolanko
2020-09-02 22:03:33
Nie ma czegos takiego jak bezpieczna predkosc. Wszystko zalezy od sytuacji: sprzetu, opon, nawierzchni. Z czasem kierowca nabiera doswiadczenia i jest w stanie panowac nad zestawem i wspolpracowac z systemami. Systemy sa tak skonstruowane ze uzywaja i retardera i hamulcy automatycznie nie doprowadzajac do poslizgu. Ergo - kierowca tez moze. Zahamuj pare razy ostrzej zobacz jak sie auto zachowuje na suchym i mokrym. Jak idzie na pusto jak na pelno. Jak z osia ciagnaca dociazona a jak z osia odciazona przy docisnietych osiach naczepy. Utrzymuj dystans. Pamietaj ze predkosc podana na znakach zwykle "dotyczy" osobowek. To szczegolnie wazne na ostrych zjazdach z autostrad. Porownywanie zestawu 40t do auta osobowego z przyczepka to nieporozumienie. Duzo mozna mowic o roznicach miedzy firana, kontenerami, tankami silosem a chlodnia. A co dopiero o osobowce. Co do eko drajwingu - jadac duzym masz mniejsze mozliwosci niz osobowka. Bo jedziesz w szyku. Generalnia jak jezdzisz 80-83 (80 to dozwolona predkosc dla 40t w wiekszosci krajow europy) na tempomacie i uzywasz duzo retardera to bedziesz bardziej eko niz jezdzac w stylu: odcinka na bucie i hamulec zasadniczy. Roznica w spalaniu i zuzyciu hamulcow moze byc duza.
~Smak Gumy
2020-09-02 23:30:43
Tylko dobra guma i solidne gumowanie na komisariacie czynią cuda. Musisz poznać smak gumy na milicji. Lać gumą ile wejdzie i zrobić lewatywę gumową gruszką. Przegumować całą Polskę - od morza do Tatr. Lać zimnym końcem. Pamiętaj też o tym, że w polskich ciężarówkach nie ma toalet więc szoferaki muszą robić kupę na pace do reklamówki. Weź sobie zapas papieru toaletowego i dużo reklamówek.
gustav
2020-09-03 00:16:07
Hamować na zkręcie? Strach z domu wychodzić.
~Mentoster
2020-09-03 07:12:23
"~Piotrek
Jadac zestawem trzeba pamietac o masie pojazdu o ladunku np. Stalowe profile ktore podczas gwaltownego hamowania moga ci wjechac do kabiny i o odpowiednim odstepie. Napewno z fizyki wiesz ze 1tona nie zatrzyma sie w tym samym miejscu co ton 40"

Żeby ton się zacząć bać to potrzebne jest przyspieszenie bo 1, 5 tonowy kamień leżący w rowie to drobnostka, ale 1, 5 t x 100km/h uuu to już jest konkretna energia kinetyczna. Dlatego też m. in. ciężarówki mają większe obostrzenia odnośnie dopuszczalnej prędkości.
~Mentoster
2020-09-03 07:15:29
"~Kolanko
2020-09-0 2 22:03:33
Nie ma czegos takiego jak bezpieczna predkosc. "

Właśnie że jest. W niepewnych warunkach im mniejsza tym bezpieczniejsza. Przykładowo w przypadku silnej gołoledzi dopuszczalna prędkość wynosi zero czyli nieruszany się z parkingu, bo jak wiadomo kierowca może odmówić wykonania pracy jeśli zagroziłoby to życiu lub zdrowiu innych.
~Smak Gumy
2020-09-03 12:54:19
Tylko dobra guma i solidne gumowanie na komisariacie czynią cuda. Musisz poznać smak gumy na milicji. Lać gumą ile wejdzie i zrobić lewatywę gumową gruszką. Przegumować całą Polskę - od morza do Tatr. Lać zimnym końcem.
REKLAMA
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 54.80.173.217

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2021
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Kierowca do zabrania - Potrzebujesz się dostać do auta? A może masz wolne miejsce i możesz podrzucić drugiego kierowcę gdzieś na Twojej trasie?
Kierowca Do Zabrania

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels