ID: 94410
Pytanie o technikę jazdy
ID: 94410
ID: 94410
Witam !
Jako świezo upieczony kierowca CE mam pytanie do doświadczonych kolegów:
Czym jazda zestawem ( ciągnik siodłowy + naczepa, czy cięzarówka + przyczepa ) rózni się od jazdy osobówką z przyczepą?
Chodzi mi konkretnie o róznice w technice jazdy np:
Jak hamować obciązony zestaw i czym w praktyce rózni się hamowanie duzej, obciązonej cięzarówki od hamowania osobówki z przyczepą?
W jakich warunkach uzywać retardera?
Czy mozna retarderem hamować na zakręcie? Itp.
Na co szczególnie uwazać ( prócz gabarytów, bo to oczywiste ) siadając pierwszy raz za kierownicą zestawu?
Moze opiszcie swój pierwszy raz za kółkiem duzej cięzarówki.
Dziękuję i pozdrawiam !
Witam !
Jako świezo upieczony kierowca CE mam pytanie do doświadczonych kolegów:
Czym jazda zestawem ( ciągnik siodłowy + naczepa, czy cięzarówka + przyczepa ) rózni się od jazdy osobówką z przyczepą?
Chodzi mi konkretnie o róznice w technice jazdy np:
Jak hamować obciązony zestaw i czym w praktyce rózni się hamowanie duzej, obciązonej cięzarówki od hamowania osobówki z przyczepą?
W jakich warunkach uzywać retardera?
Czy mozna retarderem hamować na zakręcie? Itp.
Na co szczególnie uwazać ( prócz gabarytów, bo to oczywiste ) siadając pierwszy raz za kierownicą zestawu?
Moze opiszcie swój pierwszy raz za kółkiem duzej cięzarówki.
Dziękuję i pozdrawiam !
Posty (19)
~Aleksander | masturbacja jest wazna gdy masz chcice walisz kuca | -1 | ||
~peter | jako swiezo upieczony kierowca CE powinienes wiedziec takie podstawy. czesem bronie mlodych tutaj na forum bo kazdy kiedys zaczynal i musial nabyc doswiadczenie ale w twiom pryzpadku powinienes wrocic do wyuczonego zawodu. widac ze system przesiewowy ewidentnie nie dziala skoro gosc ktory nie potrafi ogarnac czym sie rozni jazda osobowka od jazdy ciezarowka robi prawko CE i moze siac smierc na drodze 40 tonowym dinozaurem | |||
~Piotrek | Jadac zestawem trzeba pamietac o masie pojazdu o ladunku np. Stalowe profile ktore podczas gwaltownego hamowania moga ci wjechac do kabiny i o odpowiednim odstepie. Napewno z fizyki wiesz ze 1tona nie zatrzyma sie w tym samym miejscu co ton 40 | 1 | ||
~Ufhhgg | Ja pierniczki tak czytam te wypociny pseudo zawodowców w stylu" jak to nie nauczyli?", nóż w kieszeni się otwiera jak masz głupio odpowiadać to lepiej milczeć. Brat ma rację " tirowcy" to najwięksi nauczycieli w ich własnym mniemaniu oczywiście. | |||
~Przemo | Nawet na sliskim mozesz uzywac retardera, ale wtedy noga na hamulcu, albo na gazie. Jak czujesz ze tyl ucieka, to lekko hamulec i wtedy pierwsza hamuje naczepa prostujac zestaw. Mozna tez dodac lekko gazu i wyciagnac zestaw na prosta. Samo wylaczenie retardera kiedy lapiesz poslizg skonczy sie scyzorykim. Oczywiscie retarder nigdy do oporu, a na pusto lepiej po sliskim nie uzywac zwlaszcza na zakretach. | |||
~Oddziałowy ku-ku | Sle ty kurma mundry! | |||
leon
| Przemo instruktor nauki jazdy TYRem? | |||
~Przemo | Leon.. Absolwent dosc fajnej szkoly jazdy zasponsorowanej przez mastertruck. | |||
~gość | szwajcarska górska kozica wie wszystko. Wie nawet jak jeździć w zimie w górach bez łańcuchów. O czasie pracy kierowców nie ma pojęcia, ale jeździ na szwajcarskich blachach, więc nikt go nie zatrzymuje. Nie posiada też adr, ale z tego samego powodu nie musi. | |||
Prorok
| Jesst patent na jazde bez lancuchow po zasniezonych gorach... | -1 | ||
JanSzofer1961
| Czterdzieści lat temu wpajano mi taką podstawową zasadę, mianowicie Działaj Intuicyjnie wszystkie podjęte decyzje wykonuj z lekkim wyprzedzeniem zwłaszcza te które dotyczą manewrow mających na celu.. zmianę toru jazdy, hamowania, zatrzymania zestawu.. !!! Nigdy. ! Nigdy. !Nigdy. !.. Nie zajmuj się w czasie jazdy, niczym innym niż prowdzeniem.. !!! Pośpiech to Bardzo zły Doradca. !!! BCDN... | |||
~Świeżak | Dobry wieczór. Od niedawna jeżdżę i jak zaczyna pasac deszcz to nie czuje sie pewnie za kierownica. Mam wrazenie ze polamie zestaw. Jest jakas bezpiexzna predkosc w takiej sytuacji? | |||
~zcx | o jak pier?dole! niedłu go będą pytania co zrobić żeby skręcić w prawo. | |||
~Kolanko | Nie ma czegos takiego jak bezpieczna predkosc. Wszystko zalezy od sytuacji: sprzetu, opon, nawierzchni. Z czasem kierowca nabiera doswiadczenia i jest w stanie panowac nad zestawem i wspolpracowac z systemami. Systemy sa tak skonstruowane ze uzywaja i retardera i hamulcy automatycznie nie doprowadzajac do poslizgu. Ergo - kierowca tez moze. Zahamuj pare razy ostrzej zobacz jak sie auto zachowuje na suchym i mokrym. Jak idzie na pusto jak na pelno. Jak z osia ciagnaca dociazona a jak z osia odciazona przy docisnietych osiach naczepy. Utrzymuj dystans. Pamietaj ze predkosc podana na znakach zwykle "dotyczy" osobowek. To szczegolnie wazne na ostrych zjazdach z autostrad. Porownywanie zestawu 40t do auta osobowego z przyczepka to nieporozumienie. Duzo mozna mowic o roznicach miedzy firana, kontenerami, tankami silosem a chlodnia. A co dopiero o osobowce. Co do eko drajwingu - jadac duzym masz mniejsze mozliwosci niz osobowka. Bo jedziesz w szyku. Generalnia jak jezdzisz 80-83 (80 to dozwolona predkosc dla 40t w wiekszosci krajow europy) na tempomacie i uzywasz duzo retardera to bedziesz bardziej eko niz jezdzac w stylu: odcinka na bucie i hamulec zasadniczy. Roznica w spalaniu i zuzyciu hamulcow moze byc duza. | |||
~Smak Gumy | Tylko dobra guma i solidne gumowanie na komisariacie czynią cuda. Musisz poznać smak gumy na milicji. Lać gumą ile wejdzie i zrobić lewatywę gumową gruszką. Przegumować całą Polskę - od morza do Tatr. Lać zimnym końcem. Pamiętaj też o tym, że w polskich ciężarówkach nie ma toalet więc szoferaki muszą robić kupę na pace do reklamówki. Weź sobie zapas papieru toaletowego i dużo reklamówek. | |||
gustav
| Hamować na zkręcie? Strach z domu wychodzić. | |||
~Mentoster | "~Piotrek Jadac zestawem trzeba pamietac o masie pojazdu o ladunku np. Stalowe profile ktore podczas gwaltownego hamowania moga ci wjechac do kabiny i o odpowiednim odstepie. Napewno z fizyki wiesz ze 1tona nie zatrzyma sie w tym samym miejscu co ton 40" Żeby ton się zacząć bać to potrzebne jest przyspieszenie bo 1, 5 tonowy kamień leżący w rowie to drobnostka, ale 1, 5 t x 100km/h uuu to już jest konkretna energia kinetyczna. Dlatego też m. in. ciężarówki mają większe obostrzenia odnośnie dopuszczalnej prędkości. | |||
~Mentoster | "~Kolanko 2020-09-0 2 22:03:33 Nie ma czegos takiego jak bezpieczna predkosc. " Właśnie że jest. W niepewnych warunkach im mniejsza tym bezpieczniejsza. Przykładowo w przypadku silnej gołoledzi dopuszczalna prędkość wynosi zero czyli nieruszany się z parkingu, bo jak wiadomo kierowca może odmówić wykonania pracy jeśli zagroziłoby to życiu lub zdrowiu innych. | |||
~Smak Gumy | Tylko dobra guma i solidne gumowanie na komisariacie czynią cuda. Musisz poznać smak gumy na milicji. Lać gumą ile wejdzie i zrobić lewatywę gumową gruszką. Przegumować całą Polskę - od morza do Tatr. Lać zimnym końcem. |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.