Czat dla kierowców...
ID: 44322

jak wyżej... gdzie jest czat dla szoferów? Na jakiej stronie?

~jasko2
*.centertel.pl

REKLAMA

Posty (69)

PrzPrz
2013-07-10 18:50:44
~maniek: Tachograf rejestruje dokładnie to, co włączysz - może rejestrować odpoczynek (łóżko) nawet podczas pracy silnika i bujania ciężarówką (pod warunkiem, że koła pozostają nieruchome)...
Masz jednak obowiązek rejestrowania na tachografie zdarzeń zgodnych ze stanem faktycznym, zaś jeżeli podlegasz pod Rozporządzenie 561/2006 (czyli np. nie jest to wyłączona z niego pomoc drogowa), to po maksymalnie 4, 5 godzinach łącznego czasu prowadzenia pojazdu masz obowiązek odebrać 45 minut przerwy. Jeżeli takiego czasu jazdy nie osiągnąłeś, to - biorąc pod uwagę wyłącznie R561/2006 - przerwy nie musisz odbierać.
Jednak - jeżeli jesteś zatrudniony na umowie o racę, to ma do Ciebie zastosowanie również Ustawa o czasie pracy kierowców.
Z tej Ustawy wynika, że najpóźniej po 6 godzinach pracy masz obowiązek odebrać przerwę o długości 30 minut (jeżeli dobowy wymiar czasu pracy nie przekroczy 9 godzin) lub 45 minut (jeżeli dobowy wymiar czasu pracy przekroczy 9 godzin).
PrzPrz
2013-07-10 18:52:23
Miało być "na umowie o pracę" oczywiście... :)
~dan
2013-07-10 18:55:11
Przyprzy, zgadza sie, ale jezeli kiero nie wie czy skonczy prace w 9 h, to do 6 h godzin wystarczy 15 min, a jezeli przekroczy 9 h to wezmie druga przerwe 30 min przed 9 h pracy i iest dobrze, prawda?
PrzPrz
2013-07-10 18:57:15
~dan: Niedokładnie tak jest, jak napisałeś. Również przerwę w dłuższym wymiarze (45 minut) kierowca musi odebrać najpóźniej po 6 godzinach pracy, więc kierowca musi wiedzieć, czy będzie pracować danego dnia 9 godzin, czy jednak więcej, aby po max 6 h pracy odebrać odpowiednio długą (30 lub 45 min) przerwę.
Nie rozumiem natomiast, skąd wynika 45 min + 15 min po 10 godzinach?
PrzPrz
2013-07-10 19:01:01
Art. 13 Ustawy o czasie pracy kierowców.
1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
Nie można zatem uzupełnić przerwy 30 minutowej przerwą 15 minutową odebraną w późniejszym czasie niż po 6 godzinach, bo się okazało, że kierowca będzie jednak pracował więcej niż 9 godzin...
~dan
2013-07-10 19:15:45
Przprz, masz racje, moja wina, jakby pracowal do 15 h to musialby wziasc kolejna przerwe, ale jak gosciu pracuje 10 h to 45 min wystarczy, spoko ale ta przerwa musi byc wzieta do 9 h pracy, pzdr

1

~maniek
2013-07-10 19:36:09
czyli jesli mam wyładunek to moge wcisnąć przerwe na działającym silniku tak
~maniek
2013-07-10 19:38:09
a jesli jade godzine i mam wyładynek 10 min i potem znowu godzine jade i mam 5 min wyładunek to suma 15 min sie zgadza nieprzekraczając 9 godzin pracy tak
PrzPrz
2013-07-10 19:38:16
~dan: Hmmm, no to będę się kłócił. Przerwa 45 minut musi być odebrana najpóźniej bezpośrednio po upływie szóstej godziny pracy.
Powiem więcej: jeżeli kierowca odebrał do tego terminu 45 minut przerwy (w całości lub w odpowiednio dużych częściach), to potem nie musi już odbierać żadnej kolejnej przerwy - nawet, jeżeli łączny czas pracy w tej dobie wyniósł 14 godzin 30 minut (oczywiście pod warunkiem, że nie osiągnął czasu jazdy powyżej 4h30m).
Jest to możliwe, gdy kierowca podlega pod Rozporządzenie 561/2006, gdyż wówczas może odbierać odpoczynek dobowy skrócony, wynoszący 9 godzin zamiast standardowych 11 godzin.
Przykładowy skrajny przypadek legalnej pracy kierowcy podlegającego pod R561/2006:
2 godziny jazdy + 4 godziny innej pracy + 45 minut przerwy (z czego 15 minut jest wliczane do czasu pracy) + 8 godzin 15 minut innej pracy + 9 godzin dobowego odpoczynku =
14 godzin 30 minut czasu pracy (2h00m jazdy, 12h15m innej pracy oraz 0h15m część przerwy) + 30 minut dyżuru (pozostała część przerwy) + 9 godzin dobowego odpoczynku =
24 godziny.
Kluczowa sprawa: art. 13 ust. 1 Uocpk nie mówi "Po KAŻDYCH sześciu kolejnych godzinach pracy".
Również pozdrawiam :)
PrzPrz
2013-07-10 19:44:38
~maniek: 1. Tak, przerwę możesz rejestrować również podczas pracy silnika. Jednak istotny szczegół - podczas pracy silnika, ale nie Twojej... :)
2. Nie. Przerwa z art. 13 ust. 1 Uocpk może być dzielona na części, jednak żadna z części nie może być krótsza niż 15 minut. Przy czasie pracy do 9 godzin masz więc tylko jedną możliwość podziału: 30 min na dwie 15 min.
I uwaga: aby osiągnąć 9 godzin pracy, fizycznie przepracować możesz jedynie 8h45m, bo 15 minut przerwy dolicza się do czasu pracy.
~dan
2013-07-10 19:47:37
Nie do konca sie zgadzam przprz, kierowca pracuje, jazda nas nie interesuje, 5 h, bierze 15 min przerwy pozniej, pracuje kolejne 2 h, bierze 30 min przerwy czyli w sumie pracuje 7 h i przerwy wzial 45 min, a pozniej przez kolejne 7 h pracuje i wedlug ciebie nie bierze przerwy bo nie musi, bo moze do 15 h i jest ok? Chyba nie, bo nie moze pracowac ponad 6 h, bez przerwy, prawda
PrzPrz
2013-07-10 20:24:41
~dan: Ok, to była faktycznie nadinterpretacja z mojej strony... :)
Nie zgadzam się jednak z zaproponowanym przez Ciebie rozkładem pracy w pierwszej części doby: 5 godzin + 2 godziny to razem 7 godzin, a przerwa powinna być odebrana najpóźniej bezpośrednio po sześciu kolejnych godzinach pracy.
Z kolei wstawienie przeze mnie jazdy pojazdem podlegającym pod R561/2006 było konieczne dla możliwości odbioru odpoczynku dobowego skróconego zamiast standardowych 11 godzin (o. d. s. przysługuje tylko kierowcom podlegającym pod R561/2006)
Dalej jednak rozpatrujmy sytuację, gdy kierowca ma pracować ile się da - jak najwięcej, a na pewno więcej niż 9 godzin w dobie.
Skoro kierowca nie może pracować więcej niż 6 godzin bez przerwy, gdyż po KAŻDYCH sześciu kolejnych godzinach pracy ma odebrać przerwę - to w takiej sytuacji każda z tych przerw będzie musiała trwać 45 minut - przepis uzależnia długość przerwy (lub przerw) od dobowego wymiaru czasu pracy.
Skrajny przykład może wyglądać zatem np. tak:
2h00m jazdy + 4h00m innej pracy + 0h45m przerwy I + 6h00m innej pracy + 0h45m przerwy II + 1h30m innej pracy + 9h00m dobowego skróconego odpoczynku=
13 godzin 45 minut czasu pracy (2h00m jazdy, 11h30m innej pracy oraz 0h15m część I przerwy) + 1 godzina 15 minut dyżuru (pozostała część I przerwy + II przerwa) + 9 godzin dobowego odpoczynku =
24 godziny.
Obie przerwy można odebrać trochę wcześniej, jednak tak, aby żadna z trzech części czasu pracy (przed I przerwą, między przerwami I i II oraz po II przerwie) nie przekroczyła 6 godzin.
Teraz chyba się zgodzimy... ? :)
~dan
2013-07-10 20:48:18
Zgadzam sie, mozna to rozbic w inny sposob rowniez, ale wszystko zalezy od czasu jazdy i pracy, ale z koncepcja sie zgadzam
PrzPrz
2013-07-10 21:01:10
~dan: Oczywiście, to wszystko tylko teoretyczne rozważania... Nie ma tu np. marginesu bezpieczeństwa dla tachografu cyfrowego, w którym lepiej robić przerwy 46-47 minut, bo potrafi minutę obcinać... To samo z odpoczynkiem, który z tego samego powodu lepiej o te dwie minuty wcześniej rozpocząć... Wychodzi z tego, że kierowca raczej na pewno nie przepracuje fizycznie w dobie więcej niż 13 godzin 20 minut (ok. 170% nominalnej, 8h dniówki)
Taka 170% dniówka będzie jednak pracodawcę kosztować równowartość około 240% dniówki nominalnej. Czy to się opłaci? Kierowcy pewnie tak...
PrzPrz
2013-07-10 21:04:40
Heh, ale odszedłem od tematu... :) Cieszę się, że się zgadzamy... :)
Mam nadzieję, że pomogliśmy koledze o nicku ~maniek... :)
Pozdrawiam! :)
~dan
2013-07-10 21:23:12
Ja tez sie ciesze, ze mamy podobne zdanie, co znaczy, ze przepisy odczytujemy tak samo, co do pracy kierowcow, to na pewno nikt im nie liczy co do minuty, wszystko zalezy od dyspozytora, jezeli zna sie na przepisach potrafi w pelni wykorzystac czas pracy kierowcy, jezeli nie to roznie bywa, rowniez pzdr
PrzPrz
2013-07-10 21:43:32
Jeżeli jest tachograf cyfrowy i pełna ewidencja czasu pracy na podstawie danych z karty kierowcy, to rozliczenia czasu pracy (i wynagrodzenia) będą z dokładnością co do minuty.
Co do dyspozytorów, to różnie bywa... Miałem okazję przez pół roku pracować z takimi, dla których istniało tylko R561/2006, a o Uocpk nigdy nie słyszeli... Nasza współpraca skończyła się bardzo niemiło, gdy odmówiłem załadunku bokiem (puste pojemniki plastikowe, ładunek po dach, wraz z mocowaniem pasami) na naczepę (mega, firana, 42 deski na każdym boku), gdy miałem przepracowane 9h40m przy pracy rozpoczętej (na polecenie dyspozytora) o 1:55 w nocy (limit 10 godzin pracy w dobie, w której praca była świadczona w porze nocnej - art. 21 Uocpk)... :/
~dan
2013-07-10 21:54:28
No tak, ale w pl nie ma rozliczenia godzinowego tylko kilometrowka lub % od frachtu, wiec nie ma to znaczenia czy kierowca pracowal 11 czy 15 godzin, w kazdym badz razie dziekuje za mila i rzeczowa dyskusje, moze bedzie nam jeszcze dane podyskutowac w przyszlosci, pzdr
PrzPrz
2013-07-10 22:10:17
Heh, na szczęście nie wszędzie tak jest.
Poza tym - zgodnie z art. 10 ust. 1 R561/2006 "Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości i/lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia. "
I teraz - w jaki sposób pracodawca może udowodnić, że wypłacając % od frachtu lub stawką kilometrową nie łamie tego przepisu?
Moim zdaniem - taka forma wynagradzania kierowców już dawno powinno zniknąć - za sprawą ITD i PIP. Niestety, instytucje te nic z tym nie robią, a kierowcy godzą się na to, co jest - podobnie, jak np. na "odbieranie przerw" na załadunkach i rozładunkach (na tachografie łóżko, a kierowca z pasami skacze po naczepie), samodzielne finansowanie badań, ubrań roboczych, środków czystości do auta itp. :/
Tak czy inaczej - również dziękuję za ciekawą konwersację i liczę, że jeszcze kiedyś się tu spotkamy. Pozdrawiam serdecznie! :)
~maniek
2013-07-10 22:37:30
dzieki koledzy pozdrawiam serdecznie
becia39
2013-07-14 18:36:57
czy ktoś może jedzie przez Tarnowo podgórne z Ostrowa wlkp lub przez Ostrów miedzy godz. 00-02 15. o7 2013
ese
2013-07-14 18:41:41
PrzPrz
(2013-07-10 22:10:17) Heh, na szczęście nie wszędzie tak jest.
Poza tym - zgodnie z art. 10 ust. 1 R561/2006 "Przedsiębiorstwo transportowe nie może wypłacać kierowcom zatrudnionym lub pozostającym w jego dyspozycji żadnych składników wynagrodzenia, nawet w formie premii czy dodatku do wynagrodzenia, uzależnionych od przebytej odległości i/lub ilości przewożonych rzeczy, jeżeli ich stosowanie może zagrażać bezpieczeństwu drogowemu lub zachęcać do naruszeń niniejszego rozporządzenia. "
I teraz - w jaki sposób pracodawca może udowodnić, że wypłacając % od frachtu lub stawką kilometrową nie łamie tego przepisu?

-

Ba rdzo prosto. Wprowadzajac do regulamunu zatrudnienia ewntaualnie umowy o pracę zapis poniekąd dublujący oczywistość, że kierowca ma obowiązek przestrzegania przepisów o czasie pracy/wypoczynku itd.
tetris29
2013-07-14 21:29:55
witam serdecznie moze jedzie ktos do Gdyni z okolic Koloni Dortmund?
wypadla mi bardzo wazna sprawa (śmierć w rodzinie) chcialbym sie zabrac na łepka
tetris29
2013-07-14 21:33:13
mój nr tel 515450910 Jacek
becia39
2013-07-14 22:06:13
POTRZEBUJĘ DOSTAĆ SIĘ Z OSTROWA WIELKOPOLSKIEGO DO TARNOWA PODGÓRNEGO DO GODZINY 4:30 (15. 07. 2013r. ) POTRZEBUJĘ NA TERAZ MÓJ NR. TEL. 513056171 PROSZĘ O KONTAKT NATYCHMIASTOWY !!! Z GÓRY DZIĘKUJE... ; )
~Mr. Mobil
2013-07-14 22:36:07
Jak zwykle cieć ese, "szef" firmy transportowej w skali 1/33 miał coś do zakomunikowania. Halo ese-czy nadal śmigasz... taczką przy budowie kolejnego odcinka A-2?
PrzPrz
2013-07-15 00:23:01
ese (2013-07-14 18:41:41)...
"Ba rdzo prosto. Wprowadzajac do regulamunu zatrudnienia ewntaualnie umowy o pracę zapis, że kierowca ma obowiązek przestrzegania przepisów o czasie pracy/wypoczynku itd. "

To chyba jednak trochę za mało na dobry "zupochron".
Gdyby było tak, jak piszesz, to - per analogiam - przy uzależnieniu wynagrodzenia kierowcy od ilości przewiezionego ładunku wystarczyłoby wprowadzić do Regulaminu pracy lub umowy o pracę zapis (równie "poniekąd dublujący oczywistość"), że "kierowca ma obowiązek przestrzegania przepisów o dopuszczalnej masie całkowitej i naciskach na osie".
Jednak Załącznik nr 3 do Ustawy o transporcie drogowym w pkcie 1. 7 definiuje karę 8000 PLN (nakładaną w myśl art. 92a ust. 1 Uotd na podmiot wykonujący przewóz drogowy) za "Uzależnienie wynagrodzenia kierowcy od ilości przewiezionych rzeczy" - bez względu na jakiekolwiek dodatkowe postanowienia umowne doprecyzowujące taką zależność.

Dziwna rzecz w tym wszystkim jest taka, że art. 10 ust. 1 R561/2006 zabrania uzależniania wysokości wynagrodzenia kierowcy zarówno od ilości przewożonych rzeczy, jak również od przebytej odległości - w świetle polskiego prawa karze podlega jednak tylko uzależnienie od ilości przewożonych rzeczy.
Przeoczenie ustawodawcy czy celowe działanie?
PrzPrz
2013-07-15 00:26:34
Poza tym -fracht jest liczony za tonokilometry, stawka % od frachtu jest uzależnieniem zarówno od ilości ładunku, jak i od odległości. Ergo: % od frachtu dla kierowcy powinien być całkowicie eliminowany z rynku.
A służby śpią...
~Mr. Mobil
2013-07-15 01:32:23
Nareszcie JEDEN rzeczowo rzecz ujął. Sprawne i fachowe tłumaczenie, poparte zapisami ustawy. Nawet taki cwaniaczek ese-mierny spedytorzyna wymiękł z lepką zawartością spodenek. Gratuluję PrzPrz i dzięki za przyjazną lekturę.
PrzPrz
2013-07-15 10:46:31
~Mr. Mobil: Dziękuję za pozytywną ocenę. :)
REKLAMA
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 18.206.48.142

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

REKLAMA

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2019
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Kierowca do zabrania - Potrzebujesz się dostać do auta? A może masz wolne miejsce i możesz podrzucić drugiego kierowcę gdzieś na Twojej trasie?
Kierowca Do Zabrania

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce