~j.
| Jestem tu po raz pierwszy i powiem ze Szkoda czasu czytac co wy tu wypisujecie a wszystko jest nie na temat pytania szkoda. | | | |
~ktosik
| nie na temat?
moze tego wpisu nie zauwazyles, bo co?
za dlugi?
zbyt skomplikowany?
wy lye
(2009-05-20 19:59:07) Ja nie wiem czy ten post to nie jest prowokacja, ale ponieważ całe życie (zawodowe) wyznawałem zasadę, że skoro ktoś pyta - to potrzebuje informacji powiem CI tak:
Generalnie skrzynie, a raczej systemy zmiany biegów w dużych autach ciężarowych i autobusach dzielimy na:
1) Klasyczne
a) typu ZF z półbiegami i bez
b) typu Fuller
c) typu Eaton
-
2) Automatyczne
-
3) Sekwencyjne (jojstick)
-
Pomijam automat, bo jest stosunkowo prymitywny w obsłudze,
pobieżnie powiem o sk. sekwencyjnej, która z reguły posiada półbiegi a jej schemat zmiany to - LINIA prosta zgodna z logiką sekwencji właśnie. I tak zmiana biegów w takiej skrzyni polega na sekwencji rosnącej lub malejącej. Można zmieniać po pół, po jednym, po 1i pół po 2 i 2i pół biegu (przytrzymując w czasie zmiany guzik "funkcyjny" i odpowiednio manipulując manetką "połówek") Po kilkudziesięciu km jazdy - dochodzi się do naprawdę dobrych "wyników". Warunek to dobrze działające mechanizmy sterowania tą skrzynią. Jej bolączką są "brudzące" się konektory - których jest... do licha.
Eksploatując starsze auto wyposażone w tę skrzynię, dobrze jest poprosić starych driverów by dokładnie pokazali PROCEDURĘ RESETU tej skrzyni. Jest prosta ale wymaga kilku (jakże by inaczej ; ) sekwencyjnych działań, następujących po sobie w określonej kolejności.
Skrzynia ZF - to klasyczne rozwiązanie pozwalające kierowcy manipulować tzw. de multiplikatorem na zasadzie jak mówią kierowcy "dużej i małej" skrzyni
Jest to klasyczna znana z osobowych samochodów - litera H
Gdzie po włączeniu de multiplikatora mamy do dyspozycji PIERWSZE "H" z półbiegiem - na żądanie pomiędzy każdym - pełnym biegiem, oraz po wyłaczeniu opcji demultiplikacji - mamy następne "H" z kolejnymi 4 głównymi biegami i połówkami (na żądanie) pomiędzy nimi. W skrzyniach tych konstruktorzy francuscy (ale i niemieccy) stosują zamiast manetki manipulatora - demultiplikacji - tzw. "przebitkę" Uderzenie dzwignią w lewo - w stronę kierowcy - powoduje włączenie demultiplikacji ( małej skrzyni) dzałanie odwrotne - jak się można domyślić - spowoduje wyłączenie demultiplikacji. Przy czym w jednej lub drugiej pozycji - mamy nadal klasyczne "H" z 4 biegami głównymi i półbiegami pod manetką.
Skrzynia typu FULLER
To ciekawe połączenie ZF i skrzyni automatycznej. Generalnie Kierowca ma tam do dyspozycji literę H i 4 główne przełożenia jednak jest mały niunas - każde z nich.. podzielone zostało an 3 - czyli w uproszczeniu występują tam nie połbiegi tylko... 1/3 biegi.
Sekwencja zmiany biegu wygląda mniej więcej tak że po włączeniu (bazując na logice litery H i biegu 1 na lewym górnym rogu) 1 - dynki - selektor powinien być w pozycji do samej góry, po rozpędzeniu auta - przestawiamy selektor o jedna pozycję i... poprostu... zdejmujemy nogę z gazu, po czym przyciskamy płynni gaz - mamy zmianę biegu... Kolejne pzrestwienie manetki, manewr nogą z gazem i... wciskamy sprzęgło zmieniamy bieg główny na (idąc logiką osobówki i literki H; ) 2kę i dalej selektorem i noga z gazem - bez sprzęgła wszystkie 3 1/3 biegi - i tak dalej. Oczywiści jak ktoś chce może używac sprzęgła ale to będzie tylko nawyk" nie konieczność
Skrzy nia Eaton to opisana ZF- FULLER i trochę.. angielskiej "INNOŚCI"
Działa to to podobnie jak Fuller z ta różnica że selekcja 1 (z 3ech) to klasyczna litera H którą trzeba "oblecieć" przy rozpędzaniu auta. Potem manipulujemy już tylko pomiędzy selekcjami 2 i 3 jak połówkami w zwykłej ZF...
Trochę to zakręcone, ale jeden dzień "zgrzytania" zwykle załatwia sprawę :)
Wspomnieć jeszcze należy o "soft comforcie" wymyślonym w zakładach MANA polegającym w praktyce na tym że w normalnej ZF dodano guziczek ze.. sprzęgłem. W praktyce sprzęgła używamy tylko poniżej prędkości 5km/h i do ruszania. W każdym innym przypadku zmieniamy bieg przyciskając ów guziczek. Istnieją jeszcze "dziwadła" łączące w sobie sekwencję z automatem, ale myślę że dość już namieszłałem.
mam nadzieję, że ktoś coś zrozumiał. Proszę się nie przejmować uwagami "wytrawnych" dokuczających wam uwagami typu "a co to będzie jak 20 ton pod górkę - będzie"
Co ma być.. będzie to co i oni przechodzili - zatrzymanie się auta podczas nieumiejętnej redukcji - pod górką. I... masakra z ruszaniem. MOdlić sie tylko oby te nauki nie wypadły w okresie jesienno - zimowym. ; (
Pozdrawiam | | | |
~smyndrok
| wreszcie się ktoś mądry wyłonił! czyli mam rozumieć, że "ZF" mają po prostu 4 biegi? dla przykładu "6ka" to w rzeczywistości "2ka" której wartość jest pomnożona przez przełożenie jakiegoś mechanizmu?? ("mała"/"duża" skrzynia) znasz może zasadę działania/budowe tych mechanizmów, jakiś schemat, bardzo bym prosił:) | | | |
~karollo
| Slowa kamila-Iveco fuller i w gorach wyprzedzalo sie Scanie i volva... a jezdziles koleho ze takie glupoty piszesz. Usłyszałes gdzies ze fuller skrzynia. vdobra na góry ale jak mialem 24 tony na banskiej bystrzycy moim eurostarem 360koni to raczej volva i Scanie mnie wyprzedzały | | | |
~karollo
| Turbostar mialo byc napisane stare dobre Iveco po pks | | | |
~Marek
| Ktosik dzięki za fajny i mądry artykuł. Pozdrawiam | | | |
~ktosik
| nie mojego autorstwa, ale prosze bardzo | | | |
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
| nie soft comfort tylko comfort shift madralo | | | |
~obserwator
| Maryan
(2009-05-25 21:37:03) To jest proste.
Na niskiej skrzyni jeździsz na nizinach.
Na wysokiej jeździsz tylko w górach.
A na połówkach jeździsz wtedy jak chesz, żeby auto spaliło tylko połowę normy paliwowej.
A 5tki to wcale nie szukaj bo teraz skala ocen jest od 1 do 6!
Qrfa jaki gość - normalnie !
Dżizes ! Ile to już lat !!? | | | |
~ktosik
| jamnk - przekaze to autorowi tekstu.
jak go spotkam, bo nie wiem czy od 2009 wylye tutaj zagladal
nie, no spoko. wiem, duzo zdan bylo i sie pogubiles
uproszc ze ci :
wylye
(2009-05-20 19:59:07 | | | |
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
| czysbys zepchna odpowiedzialnosc za tekst ktory wkleiles na kogos innego? alez tak
to nastepny dowod na to ze nie masz pojecia co wklejasz. | | | |
~ktosik
| ja rozumiem ze mozna sie pomylic, ale zeby potem isc w zaparte i robic z jamnika idiote?
to tylko jamnik jest zdolny do tego | | | |
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
| idiote to zrobiles z siebie wklejajac czyjs tekst z bledami, o ktorych nie miales zielonego pojecia ze sa | | | |
~ktosik
| jasne.
ale ja jak kogos cytuje ( wklejam ) to nie poczuwam sie zobligowany do erraty tekstu | | | |
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
| jaki w tym przypadku byl powod zacytowanie tekstu z bledami?
jakby w tekscie byl przepis na biszkopt to tez bys wkleil bez poprawy? | | | |
~ktosik
| poczytaj o roznicach pomiedzy plagiatem a cytatem.
nie chce mi sie tlumaczyc rzeczy oczywistych | | | |
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\
| dales doopy ale jak zwykle to nie twoja wina tylko wszystkich do okola. | | | |