ID: 205587
Wyzwania polskich służb kontrolnych w zakresie ważenia pojazdów w ruchu
ID: 205587
ID: 205587
Wymiana wiedzy oraz doświadczeń – to główne założenia międzynarodowej konferencji zorganizowanej z inicjatywy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, której motywem przewodnim było zagadnienie ważenia pojazdów w ruchu w kontekście planowanego wprowadzenia systemu pomiaru mas i nacisków w Polsce.
Wymiana wiedzy oraz doświadczeń – to główne założenia międzynarodowej konferencji zorganizowanej z inicjatywy Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, której motywem przewodnim było zagadnienie ważenia pojazdów w ruchu w kontekście planowanego wprowadzenia systemu pomiaru mas i nacisków w Polsce.
~etransport.pl
Posty (11)
~zzx | na poczatek proponuję doprowadzenie stanu dróg do opisanego w zobowiązaniu akcesyjnym. póxniej mozemy zrobić wagi i ważyć. | |||
~ksyzol | Dpuszczalne naciski na oś mamy zaniżone, dyrektywa nie wdrożona, taryfikator z kosmosu... parodia. Ale proszę... komisje dyskutują na temat który akurat ITD ma opanowany do perfekcji. Idioci czy propaganda? | |||
barracuda
| Nie całkiem tak. Wielu przewoźników jak i kierowców nie rozumie prawa-jeśli nie jest to poparfe batem w postaci kary. :-) | 2 | ||
~ksyzol | Taryfikator kar jest z kosmosu, kategorie pozwoleń to parodia, za przeładowanie do 10% na ośke zapłacisz mniej niż za przeładowanie 150kg. na drodze innej kategorii. Dyrektywa nakazuje żeby było 11, 5t a jest 8t. To nie parodia? | |||
~ksyzol | Służby kontrolne działają sprawnie i nie ma się co czepiać. Przepisy wykonawcze (kara za zajęcie pasa drogowego... co to jest) dopuszczalne naciski i taryfikator jest z kosmosu. | |||
ksyzol
| Jednak większe kontrowersje wzbudzają dysproporcje w wysokości kar w stosunku do stwierdzonych przekroczeń (przekroczonych parametrów). Szczegółowa a*aliza taryfikatora kar wskazuje, że niekiedy kara za przejazd samochodem cięższym (bardziej przeładowanym) jest8230;. mniejsza! Dla potwierdzenia wskażmy 2 sytuacje: Na wybranej drodze wojewódzkiej, na której dopuszczalny nacisk osi napędowej wynosi 10 t. Dokonano kontroli drogowej pojazdu i stwierdzono, iż nacisk pojedynczej osi wynosi 11, 5 t. Z uwagi na fakt, iż nacisk osi nie przekroczył wielkości przewidzianej dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 11, 5 t., a pozostałe parametry były w normie stwierdzono więc, że w tym przypadku koniecznym było uzyskanie zezwolenia kategorii IV. Oznacza to, ze kara w tym wypadku wyniosła 5000 zł. Natomiast w sytuacji, gdy na tej samej drodze (do 10 t. ) to przekroczenie na jednej z osi wynosiłoby 11, 8 t., czy faktycznie byłoby większe od poprzedniego, to wówczas koniecznym byłoby posiadanie zezwolenia kategorii VII. Nacisk bowiem na pojedynczą oś przekroczył wartości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11, 5t. Ponadto nacisk w opisanym przykładzie przekracza przewidziane wartości o ponad 10% ale poniżej 20% stąd kara wynosi tylko8230;. 2000 zł. (!) Niewątpliwym paradoksem jest zatem fakt, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami za pojazd bardziej przeładowany grozi realnie niższa sankcja finansowa. Podkreślenia wymaga, iż jest to kwota dużo niższa, bowiem w ten sposób przewoźnik oszczędza 3000 zł. | |||
ksyzol
| Niewątpliwym paradoksem jest zatem fakt, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami za pojazd bardziej przeładowany grozi realnie niższa sankcja finansowa. Podkreślenia wymaga, iż jest to kwota dużo niższa, bowiem w ten sposób przewoźnik oszczędza 3000 zł. Na powyższym przykładzie, widać niestety doskonale, iż ustawodawca po raz kolejny niezbyt racjonalnie ustanowił taryfikator kar, który w mocno niesprawiedliwy sposób traktuje przedsiębiorców, a kwestia ta, pomimo długich konsultacji zarówno z Ministerstwem Infrastruktury, jak i stroną społeczną nie została dokładnie przemyślana. Paradoks obowiązujących uregulowań, polega zatem na tym, iż przepisy, które miały chronić polskie drogi i ograniczać ruch zbyt ciężkich pojazdów, niejako zachęcają przewoźników do większych przeładowań, pomimo tego, że stanowi to większe niebezpieczeństwo dla ruchu drogowego oraz jest to bardziej szkodliwe dla jakości polskich dróg. | |||
ksyzol
| Wkleiłem. | |||
ksyzol
| Przykład: na drodze, na której dopuszczalny jest ruch pojazdów o nacisku osi napędowej 10 t, zatrzymano ciężarówkę z przyczepą przewożącą kostkę brukową na paletach. Jej parametry były następujące: szerokość 8722; 3, 3 m (przekroczenie), długość 18 m, wysokość 4 m, rzeczywista masa całkowita 39 t. Nacisk pojedynczej osi napędowej przed odjęciem 200 kg wynosił 11, 6 t, natomiast po ich odjęciu 8722; 11, 4 t. Po odjęciu 200 kg nacisk osi nie przekroczył wielkości przewidzianych dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11, 5 t, lecz był większy od dopuszczalnych na drodze, po której pojazd się porusza (10 t). Pozostałe parametry mieszczą się w normie przewidzianej dla zezwolenia kategorii IV. Kara wynosi zatem 5. 000 zł za brak zezwolenia kategorii IV. Kara bez odejmowania 200 kg jest dziesięciokrotnie niższa. Nacisk osi napędowej przekracza wtedy wielkości przewidziane dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11, 5 t, więc przejazd należy zakwalifikować jako przejazd bez zezwolenia kategorii VII. Ponieważ nacisk ten przekracza dopuszczalną wartość nie więcej niż o 10%, kara wynosi 500 zł. | |||
bosssman
| Aby się wpisać się w system unijnej polityki transportowej w tym zakresie, należy wdrożyć dyrektywę 96/53/WE, zapewniając dostęp do dróg publicznych na całej trasie przejazdu i możliwość dojazdu do odbiorcy. Modyfikacja dotychczasowych zasad sankcjonowania naruszeń w zakresie przekroczeń dopuszczalnych mas i nacisków osi, musi zatem prowadzić, do minimalnych nacisków 11. 5 na oś pojazdu a kara dotyczyć może przekroczenia nacisków osi powyżej tej wartości. A ważenia preslekcyjne mogą być tylko przesłanką przekroczenia normatywności i nie mogą być podstawą do ukarania, szczególnie w drodze mandatu karnego8230; To się nie uda. | 1 | ||
~??? | Warszawce teraz ZDM ma zastąpic ITD I POlicję ciekawe jak se POradzą |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.