ID: 156961
Blokada mechanizmu różnicowego
ID: 156961
ID: 156961
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
Witam.
Na wstępie mówię, że jestem początkujący i dopiero zgłębiam swoją wiedzę :)
Mam pytanie odnośnie wspomnianej w temacie blokady dyferencjału (w tym przypadku w Iveco Eurocargo na dwóch osiach). Wiem, że w tym samochodzie nie mam możliwości włączenia takowej blokady ręcznie, ale chciałbym wiedzieć czy w tym samochodzie w ogóle jest taka blokada i czy włącza się automatycznie np. w przypadku zakopania się w śniegu? Czytałem na necie i wyczytałem, że nazywane jest to szperą elektroniczną i działa na zasadzie hamowania koła, które straciło przyczepność. Czy ktoś mógłby mi to jakoś w miarę łopatologicznie wytłumaczyć lub ewentualnie podać jakieś stronki opisujące to.
Z góry dzięki, pozdrawiam
~Nowy*.leon.com.pl
*.leon.com.pl
Posty (84)
~ktosik | przeciez wiedzialem ze bede ci musial wyjasnic te roznice. ty nie ogarniasz tematu. nie jestes w stanie samodzielnie pomyslec. ograniczasz sie ( jak to maja ograniczone osobniki w zwyczaju ) do szczekania bez sensu | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | odwoluje to co napisalem z oprawieniem mlotka. nie dalbym ci trzonka od mlotka nawet do potrzymania bo bys sobie krzywde mogl zrobic. | |||
~ktosik | ta. wiesz, ze twoja metoda mydlenia oczu, i odwracania kota ogonem jest nudna? ilez razy mozna? | |||
Assad
| \\\\\\\\\\ \\ Widzę że jesteś ogromnym znawcą... w używaniu inwektyw (tak jak spore grono na tym forum) . | 2 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | co jeszcze nam ciekawego napiszesz? moze jakis inny system zastosowany w motoryzacji. tylko prosze za chwile bo teraz jem nie niechce zapluc sobie ze sniechu ekranu. | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | a ja do dzisiejszego dnie bylem przekonany ze mam samochod z asr a tu sie okazalo ze bylem w bledzie bo to jeszt szpera nie asr. | |||
ese
| A może by tak poszperać w literaturze technicznej gdzie podstawy wyjaśniaja? | |||
~ktosik | no takiego ulomnego jamnika nie widzialem... zadam proste pytanie - wiesz co czytasz? drugie: czytasz tylko siebie, czy innych tez? | |||
~ktosik | ese - moze sie okazac ze w tej literaturze uzywaja wyrazen duzo bardziej skomplikowanych niz niejeden tutaj jest w stanie zrozumiec | 1 | ||
~ktosik | ale to przeciez nie chodzi o to zeby zrozumiec, chodzi o trolowanie. nic wiecej | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | koorwa pomylilem sie to nie asr jest szpera tylko szpera jest asrem, coz za kardynalny blad z mojej strony. mam nadzieje ze zgromadzenia natym forum mi wybacza. | |||
ese
| Można też zacząć od przetłumaczenia niemieckiego czasownika die Sperre na język dla większości bardziej zrozumiały | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | no widze ze nareszcie wyjasniles twoje powody przebywania na tym forum. | |||
~ku-ku | wybaczą? jak grzecznie poprosisz! | |||
ese
| System kontroli trakcji, ASR – system zaliczany do grupy systemów Advanced Vehicle Control Systems (albo Automated Highway Systems), którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania (objawiającego się ich buksowaniem). Pośrednio systemy takie mogą wpływać również na polepszenie właściwości trakcyjnych pojazdu podczas ruchu w zakręcie. Większość systemów działa jedynie w zakresie niskich prędkości pojazdu (do 40 km/h) aczkolwiek budowane są też wersje działające dla całego zakresu prędkości. Jest kolejnym po ABS-ie systemem podwyższającym bezpieczeństwo czynne. Działanie systemu wpływa także na zmniejszenie zużycia opon i paliwa. System ten wykorzystuje elementy systemu ABS. Może również wykorzystywać inne elementy, jak jednostkę sterującą pracą silnika. W zależności od producenta samochodu system taki może posiadać różne nazwy. W Polsce jednym z popularniejszych określeń jest ASR (od niem. Antriebsschlupfregel ung). Nazwa ASR jest wykorzystywana w pojazdach produkowanych m. in przez koncern Mercedes-Benz, Volkswagen, Fiat lub Rover. Koncerny Ford, Saab, Mazda oraz Chevrolet (Daewoo) stosują nazwę TCS (od ang. Traction control system). Firma BMW stosuje oznaczenie ASC+T. Stosowane są również oznaczenia TC (ang. Traction Control) i inne. Zasada działania W momencie rozpoznania przez jednostkę sterującą poślizgu któregoś z kół lub osi (różnica częstotliwości sygnałów z czujników ABS-u dla różnych kół jest większa niż podczas normalnej jazdy), następuje zmniejszenie ich prędkości, które realizowane może być na kilka sposobów: wykorzy stanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu – rozwiązanie zapewniające szybki czas reakcji systemu, jednakże negatywnie wpływające na komfort podróży. opóźnienie zapłonu lub całkowite jego odłączenie przy jednoczesnym odcięciu wtrysku przymknięci e przepustnicy – w rozwiązaniach, gdzie przepustnica jest sterowana elektronicznie by wire, jest ona przymykana wbrew woli kierowcy. W rozwiązaniach tradycyjnych występuje dodatkowa przepustnica. Rozwiązanie najbardziej komfortowe, ale o najdłuższym czasie reakcji. W zależności od szczegółowych rozwiązań wykorzystywany jest tylko jeden sposób sterowania, dwa lub wszystkie. W pojeździe bez systemu kontroli trakcji po najechaniu na śliską powierzchnię przez jedno z kół napędowych, spadnie opór stawiany układowi napędowemu przez to koło, koło zacznie się obracać szybciej, niż wynika to z prędkości toczenia się koła, w wyniku czego będą wzrastały obroty układu napędowego. Na skutek (efekt uboczny) działania mechanizmu różnicowego, który powoduje że moment obrotowy jest taki sam na wszystkich kołach napędzanych, drugie koło napędowe toczące się prawidłowo nie będzie wykorzystywać swej przyczepności. Zjawisko utrudnia ruszenie gdy jedno z kół jest na śliskiej nawierzchni, utrudnia jazdę po śliskiej nawierzchni szczególnie na zakręcie. Zjawisko to występuje też w wyniku najechania na kałużę - wówczas silnik, który utracił obciążenie, gwałtownie zwiększa obroty, a po odzyskaniu przyczepności układ napędowy musi wytracić obroty do prędkości wynikającej z prędkości jazdy, co wywołuje szarpnięcie pojazdem, zmianę warunków przyczepności kół do jezdni, bardzo niebezpieczne na zakrętach. W samochodzie wyposażonym w system kontroli trakcji, system wykrywa taki stan - gdy na śliskiej powierzchni kręci się tylko jedno z kół napędowych - system kontroli trakcji ogranicza moc silnika, a następnie włącza częściowo hamulec ślizgającego się koła, tak aby układ różnicowy mimo wszystko przeniósł moment napędowy również na drugie koło. W ten sposób, dzięki systemowi kontroli trakcji, na śliskiej powierzchni optymalnie napędzane są wszystkie koła napędowe. Należy zauważyć, iż w tym przypadku system kontroli trakcji działa jako elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego. Bibliografia An ton Herner, Hans-Jürgen Riehl: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ, s. 306-307. Autotechnika motoryzacyjna 2006/03 str. 15-16, ISSN 0239-6440 | 1 | ||
~ktosik | ese, ale ja, majac litosc dzisiaj, wkleilem tylko tyle szpera : 2 - działające na różnice prędkości obrotowych np: Haldex, sprzęgło wiskotyczne, a także układ zmniejszający prędkość jednego z kół przy pomocy hamulca. ASR : 1 -wykorzystanie hamulców do przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu zeby jamnik nie pogubil sie linijkach. jak sie okazalo, tez nie dal rady.. | |||
ese
| ~ktosik (2014-12-07 17:29:06) - Rzadko sie posiłkuję wklejankami, ale że dziś kierowcy przecież w domach siedzą nudząc się nieco, to założyłem że przeczytają uruchamiając wyobraźnię i temat przejdzie do archiwum | |||
~ktosik | buhhheheee :D dobre, ese, naprawde prima sort dowcip :D | |||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | do dzis konstrukrorzy szpery zuli w nieswiadomosc az objawil sie ktosik i ich uswiadomil ze to nie szpera tylko asr. to sie zrobi teraz draka w swiecie motoryzacji, jutro zapewne wszystkie szpalty na pierwszych stronach gazet beda poswiecone temu tematowi o forach branzowych i internetowych nie wspomne. | -4 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | tyle wpisow a ktosik z zalogowanego konta visitors dopiero teraz zaczal stawiac sobie plusy, coz za skromnosc. | -4 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | jestes zalosny cymbale. | -4 | ||
Assad
| \\\\\\\\\\ \\ Minusów też tyle ci nawstawiał? Wierzysz w teorie spiskowe? Dzięki za wklejkę ese. O słowie "szpera" do dziś nie słyszałem. | 3 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | ja jego minusy to mam gdzies. a wtok jego kumania to mozna stwierdzic ze zarowka, swieczka, ognisko to to samo co slonce bo daje swiatlo i cieplo. | |||
Assad
| \\\\\\\\\\ \\ (2014-12-07 19:15:04) ja jego minusy to mam gdzies. a wtok jego kumania to mozna stwierdzic ze zarowka, swieczka, ognisko to to samo co slonce bo daje swiatlo i cieplo. Gdyby przyjąć odpowiednią skalę to może okazać się że ma rację. | 1 | ||
~kiero | Czyli co, wg was (nie chce mi się czytać tych wypocin od początku) jak zagrzebię się w śniegu to który magiczny "system" pomoże mi wyjechać? ASR czy szpera? | |||
~ktosik | nie ma zadnego systemu ktory potrafi naprawic de*ilizm kierowcy | 1 | ||
~ktosik | jedynie lopata i do dziela | |||
~Nowy | Wiadomo, że łopata się przyda, ale gdy jest ASR to on właśnie pomaga wyjechać :) | 1 | ||
~\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\ \\\\\ | odlaczajac calkowicie naped ; -) | |||
~Łysy | Jak rozlonczyc blokadę w Iveco eurocargo 1221 |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz