Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kierowca: Jem z michy, śpię w budzie i sikam na

ID: 143709


Kierowca: Jem z michy, śpię w budzie i sikam na koło

Paweł Rygas
Wielu nastolatków marzy o tym, by zostać kierowcą wielkiej ciężarówki.
Fot. Michał Kość
Fot. Michał Kość /REPORTER

Młodych ludzi kuszą nie tylko stosunkowo duże zarobki ale też romantyczna wizja niezależności i poznawania nowych miejsc.

Rzeczywistość nijak ma się jednak do młodzieńczych wyobrażeń. Prowadzenie drogowego zestawu to ciężki kawałek chleba. Kierowcy zgodnie twierdzą, że za w ciężarówkach wiodą pieskie życie - jedzą z michy, śpią w budzie i sikają na koło...


Pierwsze trasy boleśnie weryfikują romantyczne marzenia. Zwiedzanie innych krajów ogranicza się wyłącznie do autostradowych parkingów - każde zboczenie z wyznaczonej drogi rejestrują satelity. W rzeczywistości życie kierowcy "tira" oznacza zazwyczaj nużącą monotonię i długotrwaly wysiłek fizyczny - sama kilkusetkilometrowa jazda często traktowana jest w kategorii "wypoczynku" po wyczerpującej walce z zacinającą się "firanką" i zabezpieczaniu ładunku.

Oczywiście, od czasu, gdy w kabinach ciężarówek na dobre zagościły tachografy jakość życia kierowców znacznie się poprawiła. Mimo tego, zdecydowana większość szoferów nagminnie fałszuje wskazania tacho. Jazda "na magnesie" to codzienność, dyspozytorów często niewiele obchodzi, w jaki sposób 40-tonowy zestaw w dwie godziny pozostałego kierowcy czasu pracy pokonać ma dystans 300 km...

Niezwykle wyczerpujący bywa również następujący po wielogodzinnej jeździe "wypoczynek". Wydawać by się mogło, że po setkach kilometrów nieustannego bujania potęgowanego klekotem diesla, skrzypieniem plastików i szumem powietrza nikt nie powinien mieć najmniejszych problemów z drzemką. Rzeczywistość wygląda jednak inaczej.

Większość ciągników siodłowych wyposażonych jest w ogrzewanie postojowe, dzięki któremu zimą w "budzie" daje się utrzymać sensowną temperaturę.

Problem pojawia się jednak latem, gdy ostre słońce szybko nagrzewa blaszane ściany kabiny. Wówczas marzeniem większości trakerów staje się postojowa klimatyzacja, która - ze względu na koszty - trafia do ciągników niezwykle rzadko. By wczuć się w kierowcę ciężarówki polecamy spróbować przespać się we własnym aucie w lipcową noc. O prawdziwej katordze mówić mogą ci, których trasy obejmują takie kraje, jak Hiszpania, Portugalia czy Włochy. O korzystaniu ze zwykłej klimatyzacji nie ma co marzyć - jej włączenie wymaga uruchomienia silnika, a to - ze względu na przepisy dotyczące hałasu i ochrony środowiska - naraża kierowcę na idący w setki złotych - wystawiony w Euro - mandat.

Do tego typu atrakcji dochodzą jeszcze - nasilające się w ostatnim czasie - przygody ze złodziejami paliwa, czy podnoszące ciśnienie ucieczki przed stróżującymi psami, gdy - oczekując na rozładunek na firmowym placu - w środku nocy, zamroczeni, udamy się za potrzebą.

Obraz dnia codziennego kierowcy ciężarówki zdecydowanie różni się od powszechnie panujących wyobrażeń. W przeciwieństwie do większości z nas, "tirowiec" - po 8 h pracy - nie może liczyć na powrót do ciepłego domu i obiad z dwóch dań. O wszystko - zawczasu - zadbać musi sam i "w razie w" liczyć może wyłącznie na siebie.

To prawda - nikt nie zmusza nikogo do zajmowania się w życiu taką, czy inną profesją. W polskich warunkach, mało który zawód gwarantuje jednak zarobki, które pozwalają na bezstresowe utrzymanie rodziny. Zanim więc, salwą z "długich", zgoicie z lewego pasa autostrady kolejną blokującą wam przejazd ciężarówkę, spróbujcie - chociaż na chwilę - wczuć się w jej kierowcę. "Użeranie" się z narwanymi kierowcami osobówek, to jedynie ułamek jego codziennych problemów..

~tranzyt
*.dynamic-ra-03.vectranet.pl

Posty (43)

~tranzyt
jak w temacie...
~Temudzyn
Każdemu według zasług
~Temudzyn
Jedni mają karakuły a drudzy kufajki w szfach ale wszyscy mają po równo.
~Jarek
ale bzdurny i tendencyjny artykuł.

-1

~tranzyt
czyz nie jest tak a moze jazda 3/1 to wycieczka turystyczna nie wspomne o jezdzie po kraju

1

~Temudzyn
Jest czy niejest jakie to ma znaczenie każdy orze jak może o co chodzi.
~Temudzyn
A chodzenie do roboty na taśmę to jest piękne mi się wydaje że gorsze chodzisz jak koń w cuglach

1

Nadulak
" podnoszące ciśnienie ucieczki przed stróżującymi psami, gdy - oczekując na rozładunek na firmowym placu - w środku nocy, zamroczeni, udamy się za potrzebą. "
" Heheh, przypomniała mi się taka właśnie sytuacja ; -)
~dziadtrans
Dobrze napisany artykuł.
~Temudzyn
Artykuł jest tendencyjny

-1

~Piotr
Temudzyn- co tu jest tendencyjnego?

1

~NieTrawieGlupoty
Jesli artykul jest tendencyjny, to nigdy "jeleniu" jeden z drugim nie miales przyjemnosci przezyc tych "bajecznych wakacji" w PT, ES, IT lub innych "edenach" i nie probujesz nawet tego zrozumiec!
morek
brawa dla tranzyta. 100% prawdy i jeszcze moznaby dodać o magnesach, przeładunkach i... Za kierownicą na miedzynarodówce to się trzymają albo ci co nic innego nie potrafią, albo nie chcą bywać we własnym domu. Jak jeszcze którys zarobi te 5-6 tysięcy na legalu to wie za co robi, ale jak jezdzi u jakiegoś dziada za 4 tysiące to to jest dopiero osobista porażka.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.138.174.95

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels