Dotrzymujemy słowa danego Polakom i sukcesywnie inwestujemy w budowę dróg w całej Polsce. Dziś oddajemy do ruchu kolejny odcinek międzynarodowego szlaku komunikacyjnego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, na trasie Ełk – Wysokie. Oznacza to, że kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S61 od Kolna koło Łomży do granicy z Litwą oraz z odcinka od Śniadowa do węzła Łomża Południe. Inwestycje realizowane przez obecny rząd, takie jak Via Baltica pokazują, że skutecznie wspieramy rozwój tych regionów Polski, które do tej pory były zaniedbywane powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Odcinek Ełk Południe - Wysokie jest jednym z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 roku oddaliśmy do użytku odcinek Wysokie - Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyliśmy budowę odcinka S61 Szczuczyn - Ełk Południe.
Znaczenie drogi ekspresowej S61
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi. Oddany właśnie do ruchu odcinek Ełk Południe - Wysokie (węzeł Kalinowo) stanowi część międzynarodowego szlaku Via Carpatia. W województwie warmińsko-mazurskim w skład tego szlaku wchodzi jeszcze odcinek S61 Wysokie - Raczki.
Co zyskają kierowcy?
Zgodnie z umową powstał odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Wyremontowano także wybrane drogi lokalne oraz zbudowano urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstał m.in. węzeł Ełk Wschód i 24 obiekty inżynierskie. Inwestycja objęła wykonanie 19,5 km drogi S61 oraz 3,4 km drogi S16 od węzła Ełk Wschód do połączenia z obwodnicą Ełku. Nawierzchnia drogi na odcinku S61 została wykonana z betonu cementowego, a na S16 z betonu asfaltowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 11,5 tony na oś.Wraz z oddanymi wcześniej odcinkami, kierowcy na terenie województwa warmińsko-mazurskiego uzyskali 66,4 km drogi ekspresowej, z czego 63 km to droga S61 a 3,4 km to S16. Na wszystkich trzech odcinkach wybudowanych zostało łącznie 68 obiektów inżynierskich. Powstały cztery węzły drogowe: Guty, Ełk Południe, Ełk Wschód i Kalinowo, Miejsca Obsługi Podróżnych Niekrasy oraz Obwód Utrzymania Drogi w Nowej Wsi Ełckiej.
S61 to nie tylko woj. warmińsko-mazurskie
Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 km, przebiega przez trzy województwa - mazowieckie (19,5 km), podlaskie (ok. 134,3 km) i warmińsko-mazurskie (66,4 km).W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 km drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki - Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód. Wraz z nim udostępniono 7-kilometrowy odcinek „eski” Łomża Południe - Łomża Zachód.
Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim odcinka S61 - od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno (12,92 km). To obwodnica Łomży. Wykonawca ma za zadanie udostępnić ją do ruchu, na zasadzie przejezdności jednej jezdni w połowie 2024 roku, a w połowie następnego - w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej na całej długości.
Również w woj. mazowieckim na styku z woj. podlaskim trwa jeszcze budowa odcinka S61 od węzła Ostrów Mazowiecka Północ (na S8) do Śniadowa. Ma on długość 19,5 km i będzie udostępniony kierowcom w październiku bieżącego roku.
Źródło: GDDKiA