Wzrost rentowności sprzedaży
Skorygowana operacyjna rentowność sprzedaży na poziomie 8,6% stawia Grupę TRATON w zasięgu celu 9% wyznaczonego na 2024 rok. Scania wypracowała skorygowaną operacyjną rentowność sprzedaży w wysokości 13,4%, co odpowiada poprawie rok do roku o ponad 5 punktów procentowych.MAN odnotował skorygowaną operacyjną rentowność sprzedaży na poziomie 6,8%. Wdrażanie programu restrukturyzacji firmy jest na końcowym etapie, co pozytywnie wpływa na osiągane wyniki. W maju pomyślnie zakończono rozbudowę zakładu w Krakowie, gdzie dzienna produkcja pojazdów i kabin zostanie do końca roku zwiększona do 300 sztuk, czyli będzie trzy razy większa niż do tej pory. Oznacza to, że w przyszłości w Polsce produkowanych będzie około dwóch trzecich wszystkich samochodów ciężarowych i kabin ciężarówek z całego portfolio firmy MAN.
Navistar osiągnął operacyjną rentowność sprzedaży na poziomie 6,2% (wzrost o 2,8 p.p. rok do roku). Wprowadzenie nowej, bardziej rygorystycznej normy emisji PROCONVE P-8 w Brazylii doprowadziło do ogólnego spadku popytu w Ameryce Południowej. Spowodowało to również gwałtowny spadek sprzedaży samochodów ciężarowych marki Volkswagen Truck & Bus. Mimo to VWTB w pierwszych 6 miesiącach tego roku osiągnął operacyjną rentowność sprzedaży na poziomie 9,3%, czyli tylko nieznacznie poniżej wartości z pierwszej połowy 2022 r.
Odnotowano spadek zamówień
Pomimo utrzymującego się silnego popytu, zwłaszcza w Europie i Ameryce Północnej, TRATON odnotował spadek zamówień w pierwszych sześciu miesiącach roku. Wskaźnik bilansu księgowego wyniósł 0,7, co oznacza, że sprzedaż jednostkowa była wyższa od napływających zamówień. Portfel zamówień, pomimo spadku, pozostaje na bardzo wysokim poziomie, a czas oczekiwania klientów jest długi. W rezultacie marki Grupy, a szczególnie Navistar, nadal zachowywały ostrożność w przyjmowaniu nowych zamówień.Rozszerzenie działalności usługowej
TRATON rozszerzył w pierwszych 6 miesiącach br. działalność w zakresie usług związanych z pojazdami (m.in. serwis, sprzedaż części zamiennych), które zapewniają ciągły strumień dochodów, mniej zależny od wahań w sprzedaży pojazdów i stanu rynku. Przychody ze sprzedaży usług wyniosły 2,2 mld euro (3% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.). W zakresie usług finansowych Grupa również osiągnęła w pierwszym półroczu bardzo dobre wyniki, a skorygowana operacyjna rentowność sprzedaży utrzymała się na wysokim poziomie 21,5%.W świetle dobrych wyników osiągniętych w pierwszym półroczu TRATON podtrzymuje swoją prognozę na rok obrotowy 2023. Spodziewa się wzrostu sprzedaży jednostkowej i przychodów ze sprzedaży Grupy o 5 do 15%. Przewiduje, że skorygowana operacyjna rentowność sprzedaży w obszarze biznesowym TRATON Operations wyniesie 7,5 do 8,5%, a w przypadku usług finansowych – 13 do 18%. Ta pozytywna prognoza to wynik lepszego wykorzystania mocy produkcyjnych w I półroczu 2023 roku, a także zwiększonych dostaw pojazdów i związanego z tym spadku kosztów stałych TRATON Operations.
Chce odgrywać ważną rolę w przyszłości
TRATON chce odgrywać aktywną rolę w kształtowaniu transportu i logistyki w przyszłości. W tym celu firma zamierza stworzyć nowe modele biznesowe i partnerstwa, które będą stanowić wartość dodaną w dobie elektryfikacji, jazdy autonomicznej i usług sieciowych.
W kwietniu Scania i Northvolt zaprezentowały wspólnie opracowane ogniwa akumulatorowe do elektrycznych pojazdów użytkowych dużej ładowności. W testach walidacyjnych ogniwo litowo-jonowe wykazało zdolność zasilania ciężarówki przez 1,5 mln km, co odpowiada całemu okresowi eksploatacji pojazdu. Jeszcze w tym roku Scania wprowadzi na rynek ciężarówkę do transportu długodystansowego. Niedawno spółka przeprowadziła pierwszy test w celu opracowania megawatowego systemu ładowania we współpracy z ABB E-mobility.
MAN również przygotowuje się do rozpoczęcia seryjnej produkcji akumulatorowej ciężarówki dalekobieżnej w 2024 roku. Firma pozyskała już ważnych klientów, w tym Duvenbeck i DB Schenker, i otrzymała ponad 500 zamówień wstępnych. Dodajmy, że operator transportu publicznego Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH zamówiła 100 sztuk autobusu Lion’s City 12 E.
W ostatnim kwartale Navistar ogłosił dostawę pierwszej serii pojazdów International eMV dla Sysco, dostawcy żywności. Firmy połączą siły, aby przyspieszyć działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w segmencie w pełni elektrycznych ciężarówek z nadwoziem chłodniczym. W Brazylii natomiast spółka VWTB rozpoczęła produkcję seryjną ciężarówki e-Delivery. Jest to jedyna firma produkująca na dużą skalę pojazdy elektryczne w tym kraju.
Źródło: TRATON