Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

CB-Radio i komunikacja

ID: 230642


Temat dotyczy łączności Radiowej dostępnej dla kierowców, porusza wiele bardzo istotnych zagadnień między innymi dotyczących CB-Radia ale nie tylko, będą tu podane kluczowe informacje ważne podczas korzystania z różnych form łączności.

Posty (50)

Zibi01
jak w temacie...

1

Zibi01
Ja utworzyłem ten temat z myślą o wszystkich, którzy otarli się o łączność Radiwą a jednak spora część kierowców korzysta z form łączności radiowej którą jest system GSM czy CB-Radio, mało jest tutaj konkretnych informacji dotyczących CB-Radia ale też innych dostępnych form łączności i te kwestie będę chciał tu poruszyć...

1

Zibi01
CB-Radio to najpewniejsza łączność jaka jest, w latach 90-tych nie było takich wulgaryzmów jakich często kierowcy używają teraz. Niedopuszczalnym było przeklinanie, czasami sie komuś wyrwało-ale było to napiętnowane. Kierowcy nie znają podstawowych zasad Radiowych na jednej częstotliwości próbuje ze sobą rozmawiać wielu kierowców naraz-co jest nie do zrobienia ponieważ CB-Radio pracuje w paśmie UHF Simplex a nie duplex czyli do jednej transmisji między dwoma radiami wykorzystywana jest tylko jedna częstotliwość... .

1

Zibi01
Normalnym było, że każdy posiadacz Radia miał swój znak wywoławczy-na wielu autach osobowych wyklejony na tylnej szybie z naklejek. Kierowcy nie są nauczeni, że chcąc rozmawiać dłużej powinni przejść np. dwa kanały wyżej, zapytać czy częstotliwość jest wolna i jeśli nikt nie odpowiada... wrócić na kanał drogowy i zawołać swojego korespondenta na znaleziony wolny kanał... Sprawa jest głębsza... W Polsce Kanał "9" częstotliwość 27. 060 MHz to nadal częstotliwość ratunkowa... Nieprawdą jest, że jest to wymarła częstotliwość, często pracują tam Ratownicy SKSR Sztabu Ratownictwa PL-CB-Radio i nadawanie tam jest surowo zabronione tak jak dzwonienie na numer 112 bez powodu. Kanał 15 a więc częstotliwość 27. 130MHz to częstotliwość wywoławcza!!! tam też sie nie rozmawia!!! Kanał 28 częstotliwość 27. 280MHz to druga częstotliwość wywoławcza i tam również nie prowadzi sie rozmów-Pracują tam Stacje Bazowe... One wciąż tam są. Wiem o tym, bo w Polsce u mnie w domu jak tu jestem stacja chodzi właśnie na ka*ale 28. To, że jest cisza... nie znaczy, że można tu rozmawiać... kierowcy często nie wiedzą gdzie wolno im a gdzie nie wolno rozmawiać.

1

Zibi01
Kolejna sprawa, że niewielu zapewne kierowców wie, że dodyspozycji poza CB-Radiem jest Aplikacja na Smartfony ZELLO. Jest to aplikacja działająca podobnie do CB-Radia ale dająca zasięg przez internet na cały świat, mało tego kierowcy z telefonu mogą zawołać na CB-Radio a nawet słyszalni są przez nas krótkofalowców w radiach krótkofalarskich ustawionych np. na zakres UHF 446MHz gdzie również jest pasmo dla zwykłych śmiertelników czyli pasmo PMR 446 MHz. Więc poza CB-Radiem są też alternatywne metody łączności dostępne z pokładu ciężarówki a dające bardzo szerokie spektrum nadawania i odbioru. Przy aplikacji ZELLO trzeba mieć jedynie ciągły dostęp do Internetu, wiem też, że bateria w smartfonach jest wtedy trochę szybciej pożerana przez smartfona, ale aplikacja ZELLO daje możliwość zawołania nawet do U. S. A. z Polski i to w sekunde...

1

Zibi01
Bardzo łatwo można się dzięki niej komunikować z domem bo Zello jest dostępne w formie również na komputery PC. Są wspomniane Radia PMR niestety mają małą moc... ale!!! Też kierowcy nie wiedzą, że są programy komputerowe pozwalające sprząc ze sobą Radio PMR i właśnie wspomniany komputer i stworzyć swoją własną bramką FRN-ta skolei pozwoli na zawołanie z radia PMR do drugiego Radia PMR które jest podłączone do komputera i wówczas będąc na dworze kiedy Radio PMR ma zasięg powiedzmy tylko 2-3km nagle mamy zasięg Dookoła Świata!!! Można? -Oczywiście że można, wystarczy się zainteresować bo temat radia wciąga... kolejnym etapem jest chyba zrobienie Licencji Krótkofalarskiej ( Pozwolenie Radiowe ) , zdajemy Państwowy Egzamin... ale daje nam to nieskończone możliwości...

1

Zibi01
W krótkofalarstwie do dyspozycji mamy już przemienniki-jakby duże maszty z antenami wzmacniającymi nasz sygnał i przekazującymi go jeszcze dalej od nas... mamy łączności za pomocą Satelitów telekomunikacyjnych, możemy rozmawiać z Międzynarodową Stacją Kosmiczną ISS na Orbicie Okołoziemskiej i wiele wiele innych jak APRS czy łączności Alfabetem Morse-a tzw. Emisja CW. Są też różnego rodzaju Emisje Cyfrowe PSK, FSK, RTTY czy łaczności w SSB. Te ostatnie możlliwe są też z lepszych CB-Radii tych z górnej półki cenowej a dające możliwość wołania dookoła świata w zależności od propagacji.. temat rzeka... jest o czym pisać jak kogoś to zainteresuje...

1

Zibi01
Wszystko zależy od nas samych puchatek61, jak ja komuś tak ktoś mi... Jeśli ja będę umiał zachować się na paśmie w eterze... druga strona z reguły zachowuje sie poprawnie, jeśli jeden będzie przeklinał... drugi też będzie przeklinał... Ale nie można przechodzić nad tym do porządku dziennego, że tak musi być... Eter czy też pasmo 11 metrów na którym pracuje CB-Radio to nie prywatne podwórko kierowców ale miejsce w którym rozmawiają wszyscy, w większości samochodów, jeżdżą dzieci bo CB-Radio króluje jednak chyba w autach osobowych... Ludzie muszą sie nauczyć... że eter to nie miejsce do wulgaryzmów... a jeśli ktoś musi zakląć... nie powinien w tym czasie naciskać nośnej. To oszczędzi wszystkim nerwów i zaprowadzi ład i kulture w eterze... mam nadzieje, że uda sie przywrócić ład z lat 90-tych... Vy! 73! 55! 51!
Zibi01
No właśnie... nie było anonimowości, wszyscy znali sie po sygnale i podulacji oraz Znaku, każdego można było odwiedzić, bo zawsze znalazł sie ktoś kto wiedział gdzie mieszka ten drugi... dwa-awaryjnie, namierzyć ludzi też sie dało... były takie wypadki... nikt nikomu nie broni radia-broń Boże! Ale właśnie zasady, trzeba pamiętać, że durne komentarze, albo łacinę brukową, możemy sobie uskuteczniać bez naciskania nośnej w radiu. Trzeba pamiętać, że nie każdy musi wysłuchiwać jakichś żali, bo nie do tego jest radio ani też łaciny... często w autach jeżdżą dzieciaki i takie zachowania dorosłych to nieodpowiedzialność, tak zachowują sie tylko tacy którzy próbują sie dowartościować... Oby było tego coraz mniej.
dobrykolega
Rejestracja, takie były początki i był w miarę porządek.
Kanał wywoławczy służył tylko i wyłącznie do umówienia się na inny kanał.
Teraz 19 zamiast kanałem wywoławczym jest kanałem drogowym dla Polski, a 28 przestał być niestety wywoławczy poza granicami (tzn, jest ale wirtualnie. )
Zibi01
Znaczy kanał drogowy umownie kanał "19" czyli 27. 180 MHz był zawsze kanałem dla Mobili ale rozmawiało sie tam bardzo krótko-dwa słowa, a jak coś więcej to doskakujemy wyżej lub niżej o powiedzmy 20kHz. Wywoławcza ogólnopolska 27. 280 MHz czyli kanał umowny 28 jest nadal kanałem wywoławczym ale z uwagi na syf jaki robią kierowcy którzy w większości nie wiedzą do czego służy Radio... CB-Radiowcy Ci którzy zostali uciekli w niedostępne dla większości kierowców SSB i pasma Krótkofalarskie... Ja jestem nadal na wywoławczym 28 a w Kanadzie jestem w LSB.
Zibi01
Ale dlaczego piszę kanały umowne... ponieważ my Krótkofalowcy używamy numeru danej częstotliwości ponieważ ja w radiu mogę sobie zaprogramować częstotliwość np. 446, 081, 25 MHz jako kanał 9 a Ty tąsamą częstotliwość jako kanał 1. I jeśli Ty zawołasz mnie chodź na kanał 1 to chociaż obaj włączymy kanał 1, nie spotkamy sie... każdy z nas będzie zupełnie gdzie indziej... I teraz w czym rzecz... Nie wszystkie CB-Radia mają częstotliwość drogową jako kanał 19. Przykładem jest np. President Lincoln 2 V3 gdzie częstotliwość drogowa czyli 27. 180MHz to nie jest kanał 19 a kanał 18.
Zibi01
I tu znowu jest ciekawa sytuacja, bo jeśli powiesz mi, chodź posłuchaj sobie na ka*ale 19-tym co tam sie dzieje... i ja pójdę na kanał 19-ty... to najprawdopodobniej nic nie usłyszę a przynajmniej nie to co chciałeś mi pokazać bo Twój kanał 19 to nie jest mój kanał 19. Skolei spora rzesza kierowców nie zna częstotliwośći CB-Radia na którym przecież pracuje... !!! I Teraz jeśli powiesz takiemu: " Zrób QSY na QRG 27. 165 MHz w Emisje Modulacji Częstotliwości... ? ?? " - To w dziewięćdziesięciu procentach przypadków nikt nie przejdzie na daną częstotliwość bo kierowca nie ma pojęcia że chodzi o zmianę kanału na kanał 17 w rastrze "5" w Modulacji "FM"... A przecież kierowcy mają te CB-Radia... No prawda mają... ale druga prawda... że nic o nich nie wiedzą poza faktem że jest coś takiego jak kanał 19 i tam przekrzykuja sie jeden przez drugiego, też nie znając zasad... a raczej nie przestrzegając ich...
Zibi01
Każdy z nas jeśli będzie zachowywał sie kulturalnie w eterze i nie będzie przeklinał. . to już będzie krok milowy na częstotliwości drogowej 27, 180 MHz a jeśli do tego będziemy sie starali zmieniać częstotliwość przy dłuższym nadawaniu na inną... to mamy sukces, tak nie wiele trzeba.. a wszystko jest w naszych rękach. I pamietajmy żeby nie nadawać na kanałach 9, 15, 28.
Zibi01
Puchatek61 i wiesz co w tym wszystkim jest najbardziej smutne??? - Nie to, że kierowcy robią co chcą... bo kupując CB-Radio oni są w tym powiedzmy nowi-nie muszą niczego wiedzieć... Przykre jest, że producenci CB-Radii, ne wkładają do pudełka wraz z CB-Radiem i mikrofonem takiej twardej karty zalaminowanej... na której byłyby z jednej strony podane numery kanałów i przypisane im częstotliwości CB-Radia a z drugiej jej strony poprostu w prostych słowach powinno być opisane kanały na których sie nie rozmawia i do czego służą i podstawowe kody CB-Radio... jak i informacja na czerwono, że w eterze nie wolno przeklinać bo jest to nie mile widziane. Tylko tyle i aż tyle... ale ile by to wszystkim ułatwiło a kierowcom nie znającym tych reguł wyjaśniło... że one są... one obowiązują nadal od początku jak CB-Radia pojawiły sie w polsce...
irish_dude
Zibi - świetny temat i świetne hobby :-)
Ja również korzystam z CB prawie całe życie, ale tylko amatorsko, tzn. mówię i słucham :-)

Ciekawe, czy przy wykorzystaniu tych cudów, o których piszesz, udałoby się nam pogadać?

2

irish_dude
Moje rejony :-)
Aktualnie jestem w Fargo, ND, ale wieczorem już będę w Kanadzie.
Co to jest LSB?

2

irish_dude
Zibi - mam radio Cobra 29 ND LTD Classic i zwykłą antenę na lusterku.
Jest możliwość, żebym Cię usłyszał albo Ty mnie?
Z Saskatchewan.

2

dobrykolega
LSB to bodajże wstęga boczna, wróci Zibi to wytłumaczy, tylko jak to będzie profesjonalny język to niewiele się rozjaśni.
Miałem w młodości CB z takimi "bajerami" (chyba jeszcze leży gdzieś na strychu) i faktycznie czasami udawało się nawiązać dalekie połączenia.
dobrykolega
irish podejrzewam, że ta antena może stanowić problem.
Tylko dla zalogowanych

Wątek ten komentować mogą tylko posiadacze kont w etransport.pl - Zapraszam do zalogowania lub rejestracji.

Zaloguj się Zarejestruj się

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels