Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Jazda przy włączonych światłach przeciwmgłowych

ID: 137360


Co mówi kodeks?

Art. 30.

1. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

1. kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
1. włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
2. poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania;

2. kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
1. włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
2. korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

2. Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

3. Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

~ktosik
*.dynamic.mm.pl

Posty (126)

PrzPrz
Ktoś tu mnie wspomniał, a że północ już dawno minęła - oto przybywam (PrzPrzybywam?) z odsieczą - dla dobrze zorientowanych, kiedy należy używać świateł mijania, drogowych, przeciwmgłowych przednich, przeciwmgłowych tylnych oraz do jazdy dziennej.
Niezorientowani - niech jeszcze raz przeczytają Ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 1137 z późn. zm., dalej Uprd).


Na początek - definicja.
Art. 2 pkt 25 Uprd: "Użyte w ustawie określenia oznaczają:
(... )
25) niedostateczna widoczność – widoczność występującą od zmierzchu do świtu, a także w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza od świtu do zmierzchu. "

Czyli: niedostateczna widoczność może występować również w warunkach niezmniejszonej przejrzystości powietrza - lecz wówczas tylko w nocy.
Użyte w Uprd określenia "zmniejszona przejrzystość powietrza" oraz "normalna przejrzystość powietrza" nie zostały zdefiniowane jako specyficzne pojęcie ustawowe - ma zatem znaczenie zgodne ze słownikiem języka polskiego.



[Światła do jazdy dziennej / światła mijania]
Art. 51 Uprd:
"1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej. "

Czyli - dzienne tylko od świtu do zmierzchu i przy normalnej przejrzystości powietrza. Przy przejrzystosci zmniejszonej zastosowane mają już inne przepisy (art. 30 Uprd), dotyczące warunków zmiejszonej przejrzystości powietrza.
Co ciekawe - żaden przepis nie wyłącza możliwości używania świateł dziennych w tunelu w okresie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza - co uważam za niedopatrzenie, zwłaszcza, że światła do jazdy dziennej mogą być podłączone tak, że ich włączenie nie powoduje włączenia świateł pozycyjnych tylnych...
Sam zawsze w tunelu przełączam światła z dziennych na mijania.



[światła przeciwmgłowe przednie]
Art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Uprd: "Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:
1) kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:
a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie (... ). "

Art. 51 ust. 5 Uprd: "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. "

Czyli: światła przeciwmgłowe przednie (samodzielnie lub w połączeniu ze światłami mijania) można włączyć w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, natomiast w warunkach niedostatecznej widoczności (od zmierzchu do świtu) przy przejrzystości powietrza niepogorszonej - wyłącznie na drodze krętej i odpowiednio oznaczonej.
PrzPrz
[Światła drogowe]
Art. 51 ust. 3 Uprd: "W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo;
2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;
3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami. "

Czyli: światła drogowe mogą być używane również w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza - tyle, że nie bardzo ma to sens (kto próbował, ten wie)...



[Światła przeciwmgłowe tylne]
Art. 30 ust. 3 Uprd: "Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła. "

Czyli: światła przeciwmgłowe tylne mogą być włączone tylko i wyłącznie w warunkach drastycznie zmniejszonej przejrzystości powietrza - gdy widoczność jest ograniczona do nie więcej niż 50 metrów.


Miłej lektury i nocy.
~ktosik
daniel- polecam uwazna lekture art51.
ja pisze o art 30 ktory to mowi jakich swiatel nalezy uzywac przy zmnijszonej przejrzystosci powietrza czyli mga, opady deszczu, sniegu, czy w nocy.
wg tego przepisu smialo mozna jedzic w nocy tylko na swiatlach przeciwmglowych przednich (plus oczywiscie pozycje bo to wynika z warunkow tech dopuszczenia pojazdu do ruchu)
PrzPrz
~ktosik: zmniejszona przejrzystość powietrza to nie jest noc - tylko mgła, dym, deszcz, śnieg, mżawka, kurz, pył itp...
Mylisz pojęcia "zmniejszona przejrzystość powietrza" i "niedostaweczna widoczność" (to drugie jest zdefiniowane w art. 2 pkt 25 Uprd.
Masz rację natomiast w tym miejscu, że w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza można mieć włączone przednie światła przeciwmgłowe, bez świateł mijania. Tak można zarówno oświetlić pojazd zarówno w nocy, jak i w dzień - zależnie od decyzji kierowcy, który w tych warunkach sam dobiera światła najlepiej przebijające się przez krople, płatki śniegu czy inne drobiny.
PrzPrz
Oczywiście - "niedostateczna", a nie "niedostaweczna"... Paluch mi się omsknął... :/
danielskce
ktosik noc i czas od zmierzchu do switu to w sumie to samo tak? Art 51 na wstepie mowi o obowiazkowym wlaczeniu czy tez uzywaniu swiatel mijania punkt 1 mowi Ci od razu ze w czasie od zmierzchu do switu
danielskce
Czyli krotko mowiac mijania musisz miec wlaczone tak czy siak (jesli chodzi o jazde w nocy) a co przeciwmgielnych przednich to tylko na drodze kretej np w gorach i normalnej pogodzie a tak poza tym mozesz uzywac ich jedynie przy kiepskiej pogodzie
PrzPrz
danielskce: Nie do końca.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Uprd kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami - bez względu na fakt, czy ta zmniejszona przejrzystość występuje w dzień, czy w nocy.

Obowiązek włączenia świateł mijania (lub świateł do jazdy dziennej w okresie od świtu do zmierzchu) z art. 51 Uprd jest określony tylko "w warunkach normalnej przejrzystości powietrza".
Art. 51 Uprd w ogóle nie ma zastosowania do jazdy w w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza.
danielskce
nie no zgadzam sie z tym tylko ze mowa jest tu o jezdzie tylko i wylacznie na swiatlach przeciwmgielnych przednich w nocy przy normalnej pogodzie
danielskce
Czyli wracajac do pytania i nie dokonca zrozumialych polskich przepisow: przepisu zakazujacego jazdy na przeciwmgielnych przednich w nocy nie ma ale masz przepis nakazujacy uzywania swiatel mijania w nocy lub od zmierzchu do switu przy normalnej pogodzie :D
~ku-ku
Mądrale !
~burak
BAG i Polizei ciesza sie jak widza buraka na swiatlach p. mgielnych podczas normalnych warunkow atmosferycznych. Jeszcze 3 metrowa antena CB i masz 100% kontrole drogowa.
PrzPrz
danielskce (2014-01-03 03:06:29)
Czyli wracajac do pytania i nie dokonca zrozumialych polskich przepisow: przepisu zakazujacego jazdy na przeciwmgielnych przednich w nocy nie ma
*-*-*-*-*-*-*-*- *-*-*-*-*-*

Jeszc ze raz przeszukałem całą Ustawę prawo o ruchu drogowym - i potwierdzam brak w Uprd przepisu wprost zakazującego używania świateł przeciwmgłowych przednich w sytuacjach innych niż wskazane w art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Uprd (w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza).

Czym innym jest obowiązek (kierowca jest obowiązany), czym innym dopuszczalność (kierowca może), a jeszcze czym innym - zakaz (kierowcy nie wolno). Jeżeli z konkretnego przepisu wynika obowiązek jakiegoś działania w pewnej sytuacji, to wcale nie oznacza, że takie działanie byłoby niedopuszczalne w sytuacji innej.

Jednak - jeżeli obowiązujące przepisy przewidują wszystkie możliwe sytuacje, to nie ma potrzeby dodatkowo formułowania zakazu.
W tym konkretnym przypadku - są tylko dwie możliwości:
- warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza.
- warunki normalnej przejrzystości powietrza,
Tertium non datur.
Uprd dopuszcza użycie świateł przeciwmgłowych przednich:
- w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, lecz obowiązek ich włączenia istnieje tylko w czasie jazdy (art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Uprd) ; można zatem (lecz nie trzeba) włączyć je również podczas postoju w takich warunkach
- w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, lecz możliwość ich włączenia istnieje tylko na drodze krętej (art. 51 ust. 5 Uprd) ; nie można ich zatem włączyć poza drogą krętą w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Innych sytuacji nie ma - ustawodawca nie musiał zatem formułować dodatkowego zakazu, skoro w obowiązującym prawie zostały przewidziane wszystkie możliwości.
PrzPrz
W załączniku nr 1 do Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie postępowania z kierowcami naruszającymi przepisy ruchu drogowego - w poz. G06 została wskazana ilość punktów karnych za "Naruszenie warunków dopuszczalności używania świateł przeciwmgłowych przednich" - 2 pkty, na podstawie art. 51 ust. 5 Uprd.
Czyli - na podstawie sformułowania, że "Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza" - prawodawca wywiódł, że w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, ale poza drogą krętą - kierujący pojazdem nie może używać przednich świateł przeciwmgłowych.

Rzeczywiście - jest to dyskusyjne.

Nie byłoby natomiast żadnej dyskusji, gdyby art. 51 ust. 5 Uprd. stanowił np., że "W warunkach normalnej przejrzystości powietrza w okresie od zmierzchu do świtu, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych wyłącznie na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi. "

Niewielkie odwrócenie szyku oraz wyraz "wyłącznie" zamiast słowa "również" - a zupełnie inne znaczenie... Tak jednak nie zostało to sformułowane. :/

Nie tylko w tym miejscu Ustawa Prawo o ruchu drogowym jest bardzo niezręcznie sformułowana... W wielu przepisach są używane sformułowania "należy" i "powinien" - które to wyrażenia w języku polskim nie wyrażają bezwzględnego obowiązku, lecz jedynie oznajmienie, że określone działanie jest oczekiwane i dobrze widziane... :/

Prawidłowo zbudowana norma prawna zawiera natomiast:
- hipotezę - czyli warunki, w których podmiot objęty tą normą obowiązany jest do wypełnienia dyspozycji;
- dyspozycję - czyli nakaz lub zakaz określonego działania w warunkach określonych w hipotezie;
- sankcję - czyli określenie kary za niewypełnienie dyspozycji w warunkach określonych w hipotezie.
Nie ma tu miejsca na słowa "powinien" i "należy"; w aktach prawnych powinny być używane sformułowania jednoznaczne, takie jak:
- dla określenia możliwości (według wyboru podmiotu lub w ramach uwarunkowań sformułowanych w innych normach) "jest dopuszczalne", "[podmiot] może", "istnieje możliwość";
- dla określenia zakazu - "jest zakazane", "nie wolno", "[podmiot] nie może", "jest niedopuszczalne";
- dla określenia nakazu - "[podmiot] jest obowiązany", "istnieje obowiązek".

Ustawa Prawo o ruchu drogowym już dawno powinna zostać napisana od nowa - tym bardziej, że teraz zawiera mnóstwo przepisów dotyczących przykładowo zezwoleń na przejazdy pojazdów nienormatywnych (art. 64a-64i) czy homologacji pojazdów (art. 70a-70zz) - które powinny zostać wyodrębnione do oddzielnej ustawy (podobnie, jak uczyniono to z przepisami dotyczącymi uprawnień do kierowania pojazdami).
~burak
Nie pojmujesz burakowaty polaczku ze przy mokrym asfalcie oslepiasz jadacych z naprzeciwka. Polski siofer to najwieksza Europejska gnida transportowa.
PrzPrz
~burak: Nie wiem, do kogo piszesz. Natomiast oczywiście popieram Twoje zdanie dotyczące używania świateł przeciwmgłowych przednich - i dlatego nie używam ich w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, mimo tego, że karanie za to w oparciu o przepis art. 51 ust. 3 Uprd jest dyskusyjne...
Pozostałe użyte przez Ciebie wyrażenia - świadczą natomiast wyłącznie o Tobie i nie zamierzam ich komentować.
PrzPrz
~burak: Swoją drogą - od mokrego asfaltu odbijają się również światła mijania...
danielskce
PrzPrz co tu jest dyskusyjne?? Na drodze kretej oznaczonej odpowiednimi znakami i tyle i jedynie w nocy mozesz ich uzywac po wyjechaniu z owych zakretow musisz zgasic te swiatla i przelaczyc na mijania
danielskce
A slowem wylacznie dal bys do zrozumienia ze tylko i "wylacznie" na drogach kretych mozna uzywac swiatel przeciw. przednich wylacznie w nocy i to by bylo dyskusyjne bo gdzie indziej bys tych swiatel nie mogl uzywac tzn na innych drogach odcinkach drog itd
PrzPrz
danielskce: Ja też w taki sposób stosuję ten przepis. Takie działanie pozostaje jednak niestety tylko w sferze domysłów, a nie obowiązku jednoznacznie nałożonego przez prawo...
W art. 51 ust. 5 Uprd nie jest napisane, że kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, WYŁĄCZNIE na drodze krętej, ani że ma obowiązek je wyłączyć po opuszczeniu tej drogi...

Tak samo - gdyby jakiś przepis stanowił, że na plażę można wejść w sandałach, to nie oznaczałoby to przecież, że w sandałach nie wolno poruszać się poza plażą... :)
~burak
Podgląd konta danielskcedanielskce
czy ty masz prawo jazdy teoretyku od siedmiu bolesci?czy dopiero sie przymierzasz aby zostac "internacional drajfer"
danielskce
A i dyskusyjne jest rowniez pojecie dnia i nocy dla roznych typow kierowcow ci co slabiej widza lub nawet w ogole nic nie widza noc zawsze przychodzi wczesniej z zaskoczenia :D i jada na dlugisz i przeciw. przed. nawet o 12 w poludnie gdy swieci pieknie slonce. Ja naleze do osob ktore raczej jeszcze dobrze widza w nocy w dzien i nawet jak pada deszcz czy snieg wiec dla mnie noc przychodzi troche pozniej... po prostu gdy zaczyna byc juz ciemno ew spada mocno widocznosc :D
PrzPrz
danielskce (2014-01-03 11:11:45)
Przeczytaj dokładnie, jak według mnie powinien brzmieć art. 51 ust. 3 Uprd.
"W warunkach normalnej przejrzystości powietrza w okresie od zmierzchu do świtu, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych wyłącznie na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi. "
Czyli - w warunkach zmniejszonej przejrzystości zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 lit. a Uprd, zaś w warunkach normalnej przejrzystości - tylko od zmierzchu do świtu na drogach krętych.
Nie byłoby miejsca na dyskusję...
danielskce
Akurat burakom z gimnazjum tlumaczyc sie nie musze czy mam prawo jazdy czy tez ich nie mam
PrzPrz
danielskce (2014-01-03 11:18:44)
A i dyskusyjne jest rowniez pojecie dnia i nocy dla roznych typow kierowcow

*-*-*-*-*-*-*-*- *-*-*-*-*-*
Przepis y nie mówią o dniu i nocy, tylko o świcie i zmierzchu, które na dodatek nie są krótkimi momentami, lecz trwają przez pewien czas...
"Świt – pora dnia przed wschodem Słońca, kiedy niebo przestaje być czarne, a kończy się w momencie wschodu Słońca. " (źr. : Wikipedia)
"Zmierzch jest to okres po zachodzie Słońca, w którym Ziemia oświetlona jest światłem słonecznym rozproszonym w atmosferze. " (źr. : Wikipedia)

Prawo do używania świateł drogowych z art. 51 ust. 3 Uprd - też jest zatem niejednoznaczne, gdyż nie wiadomo, czy obowiązuje również w okresach świtu i zmierzchu, czy tylko przypada w czasie od zakończenia zmierzchu do rozpoczęcia świtu...
Niemniej - nawet, jeżeli traktować ten przedział szerzej, tzn. od zachodu Słońca do wschodu Słońca - to i tak nie ma żadnego usprawiedliwienia dla osób jadących na światłach drogowych o 12 w południe... :)
Takich kierowców - powinno kierować się na badania lekarskie ze względu na podejrzenie zaistnienia przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.
danielskce
No kazdy interpretuje na swoj sposob przepisy fakt ze polska ma sporo dziur prawnych nie tylko w KRD ale jak wiadomo w kazdej innej dziedzinie prawa. Ja bym czalacz od wyjasnienia kierowcom czym jest zmniejszona przejrzystosc powietrza np tak jak zrobili to ze swiatlami tylnymi czyli 50m a z przodu 50 albo 100m mozna to latwiej ocenic bo wszedzie praktycznie sa slupki ustawiane co 100m w wiekszosci z nich
danielskce
Ja tutaj mialem na mysli oczywiscie swit i zmierzch ale noc i dzien sie szybciej pisze :D. Dyskuje na podobne tematy mozemy prowadzic caly czas do czasu kiedy nie wyjedziemy z naszego wspanialego kraju bo po za granicami prawo zaczyna byc bardziej precyzyjne i znacznie lepiej wyjasnione tak by kazdy wiedzial jak ma sie zachowywac na drodze :)
PrzPrz
danielskce: Masz rację. W Austrii np. wzdłuż linii oddzielającej pas ruchu od pobocza - są rozmieszczone półkola, żeby kierowca mógł jednoznacznie ocenić, czy widoczność spadła do 200, 100 czy 50 m (tam zresztą również maksymalna dopuszczalna prędkość jest określona w zależności od widoczności).
U nas - kierowca czasami musi sobie w wyobraźni namalować nawet oś jezdni... :/
~burak
4 halogeny na dachu ucza szybko niedouczniakow jakich swiatel nalezy uzywac. jak sie wylozy w rowie taki jelop to przeciwmgielne tez nie pomagaja.
PrzPrz
~burak: Włączenie na raz 4 halogenów na dachu oraz świateł drogowych w reflektorach głównych jest nielegalne - można mieć włączone na raz nie więcej niż dwie pary świateł drogowych.
Czyli - uczył Marcin Marcina... ? :)
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 18.191.162.73

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels